Bakgrunn
I dag mister verdens
fellesskap hundrevis av milliarder av dollar i tapte skatteinntekter
fra multinasjonale selskaper hvert eneste år. Skatteinntektene finansierer
velferdstjenestene i dag og investeringer i framtidig verdiskaping.
Alle nyter for eksempel godt av tidligere skattebetaleres investeringer
i jernbaner, flyplasser, sykehus, bredbånd, rettsstat og forsvar
– både privatpersoner og bedrifter. Dette er ting man ikke kan kjøpe
hver for seg.
Et system som ikke
er tilpasset dagens økonomi, forretningsmodeller og selskapsstruktur,
medfører store tap av skatteinntekter. Høyinntektsland mister de
største inntektene, men konsekvensene er størst i lavinntektsland,
fordi de tapte skatteinntektene er langt høyere i andel av BNP.
Privatpersoners skatteunndragelse
har tett tilknytting til selskapers inntektsskifting, fordi mange
av pengene de superrike gjemmer unna, nettopp kommer fra de store
overskuddene de sitter igjen med som eiere eller aksjonærer i selskaper
som planlegger seg til minst mulig skatt. Begge deler fører til
tapte skatteinntekter for verdens land.
Prinsippene som ligger
til grunn for dagens beskatning av selskaper, ble utarbeidet på
begynnelsen 1900-tallet og er ikke tilpasset dagens digitale økonomi.
Store multinasjonale selskaper har verdiskaping som er vanskelig
å stedfeste. Samtidig muliggjør teknologien i seg selv mer skatteplanlegging.
Framover vil behovet
for økte inntekter og omfordeling øke. I løpet av den neste tiårsperioden
vil de store barnekullene fra etterkrigstiden nå pensjonsalder.
Oljeinntektene faller for hvert år. Offentlige budsjetter kan komme
under press hvis skatteinntektene faller og velferdsutgiftene øker.
Innvandring og teknologisk utvikling stiller nye krav, og videre
vekst og fordeling betinger en fortsatt sterk velferdsstat, samtidig
som økende velstand de siste årene også har økt forventningene til
velferdstjenestene. Det er derfor avgjørende at man også i framtida
har et skattesystem som sikrer inntekter til å finansiere fellesskapet.
Med jevne mellomrom
er det behov for å rydde opp i skattesystemet. Nå er det på tide
å tilpasse regelverket bedre til dagens økonomiske realiteter, der
digitale forretningsmodeller er langt viktigere enn før. Her er
inntektspotensialet langt høyere enn det man i dag krever inn. Også
av hensynet til rettferdig konkurranse og til behovet for et rettferdig
system der alle bidrar etter intensjonen, er det viktig å sørge
for et system som er bedre tilpasset dagens økonomiske virkelighet.
Et eksempel på den
urettferdige konkurransen er Facebook. I 2017 betalte selskapet
0,5 promille av sin norske omsetning i skatt til Norge. Selskapet
Amazon er på trappene til å etablere seg i Norden og etter hvert Norge.
I 2017 betalte Amazon null dollar i føderal skatt i USA. Av en omsetning
på 206 mrd. kroner i Europa betalte de 157 mill. kroner skatt i
2016. Det er bred enighet om at en må skattlegge selskaper som disse
bedre.
Internasjonalt er
det flere land som nå går foran og innfører egne skatter på digital
aktivitet. I EU har flere land innført digitale omsetningsavgifter.
OECD foreslår nå flere nye endringer for å bedre skattlegge selskaper som
Google, Amazon og Facebook. Samtidig er det ingenting som tilsier
at en fullgod internasjonal løsning vil være på plass med det første,
og det er fortsatt stort behov for at hvert enkelt land utnytter
sitt eget handlingsrom.