Dårlig
for klima, miljø og utvikling i distriktene
Transport er en av
de største kildene til klimagassutslipp i Norge, og veitrafikken
står for mer enn halvparten av disse utslippene. Samferdselspolitikken
må derfor bidra til å redusere veitrafikken gjennom å styrke alternativene.
For godstrafikk bør mest mulig tas på båt og bane, for persontrafikken
må kollektivtilbudet styrkes, og det må gjøres mer attraktivt å
gå og sykle på de kortere reisene.
Bompenger gjør det
mer attraktivt å bygge mer vei i områder med høy befolkningstetthet
siden man får inn mer bompenger der. Disse områdene har bedre alternativer
til privatbilisme enn i distriktene. Bompenger bidrar derfor til
at veiprosjekter i sentrale strøk igangsettes tidligere enn prosjekter
som bidrar til å få mer trafikk over på bane og båt, og tidligere
enn prosjekter som skal bygge nytt eller ruste opp veier i distriktene.
Det blir ingen bompenger av å ruste opp bane- og havneinfrastruktur,
og i distriktene er det færre som passerer bommene. Sårt tiltrengte
utbedringer av smale og dårlig vedlikeholdte kommune- og fylkesveier
i distriktene havner bak i køen.
Dette står i motsetning
til målet om å få ned klimagassutslippene og å få mer trafikk på
bane og båt. Bompenger bidrar i stedet til at det bygges flere kapasitetsøkende
motorveier i sentrale strøk eller parallelt med jernbane, og at
veitrafikken øker på bekostning av mer miljøvennlige alternativer.
Når kollektivtilbudet
bygges ut som del av bymiljø- og byvekstpakker, fører det i en del
tilfeller til redusert privatbilisme fordi folk har fått gode alternativer.
Men de økonomiske kalkylene for pakkene tar utgangspunkt i privatbilisme
på dagens nivå. Når privatbilismen går ned, forsvinner dermed bompengeinntekter,
og finansieringen svikter.
Omtrent 40 pst. av
alt utbygd areal i Norge er vei, til sammenligning er 23 pst. boliger.
Veiarealet er på omtrent 2 100 kvadratkilometer, tilsvarende nær
det samlede arealet til Vestfold fylke. I et samfunnsøkonomisk perspektiv
bør man prioritere å ta bedre vare på de veiene en allerede har
framfor å bygge nye. Ifølge FNs naturpanel er arealendringer den
viktigste årsaken til at opp mot en million arter er truet av utryddelse.
Når det bygges nye veier, fører det gjennomgående til nedbygging
av matjord eller leveområder for planter og dyrearter.