Bakgrunn
Alle skal ha mulighet
til å skaffe seg og beholde en egnet bolig og være en del av et
trygt bomiljø og lokalsamfunn. Bolig hverken kan eller skal være
et gode forbeholdt de som kan få hjelp til å komme seg inn på markedet,
men en viktig del av velferdssamfunnet.
Boligprisene for
brukte boliger i Norge har nesten doblet seg de siste 10 årene.
Eksempelvis så økte boligprisene i Oslo og Bærum med 200 pst. fra
1995 til 2005, fra 2005 til 2015 doblet prisene seg igjen. Lav rente,
i tillegg til lav forventet rente, inntektsvekst og lav arbeidsledighet
er faktorer som har bidratt til at prisene har blitt høye. I tillegg
var det etter finanskrisen nærmest byggestopp på grunn av frykt
for prisfall, noe som ga et stort etterslep i boligbyggingen. Som
en konsekvens var det i mange år for få tilgjengelige boliger i
pressområder. Dette, kombinert med et skattesystem som gjør det
mer lønnsomt å investere i bolig enn andre investeringsobjekter,
har ført til en voldsom prisvekst.
Samtidig som boligprisene
har økt, har norske husholdningers gjeld økt. Og gjeldsveksten har
vært høyere enn veksten i inntektene. Norske husholdningers gjeld utgjør
i gjennomsnitt mer enn to ganger husholdningenes disponible inntekt.
Det er et historisk høyt nivå. Sammenliknet med andre land er gjeldsgraden
i Norge svært høy, og det utgjør både en sårbarhet i norsk økonomi
og en risiko for husholdningene.
Både antallet og
andelen sekundærboliger øker i Oslo. Sekundærboliger utgjør nå 16,5
pst. av Oslos totale boligmasse. Andelen sekundærboliger i Norge
har også økt fram mot 2016.
Den såkalte sykepleierindeksen,
som utarbeides av EiendomNorge, viser hvor stor andel av boligene
i et marked en sykepleier ville hatt råd til å kjøpe. I Oslo og Akershus
er sykepleierindeksen lavest. I Oslo kunne en enslig sykepleier
kjøpe 5 av 100 boliger i 2018. Det er med andre ord vanskelig å
få seg bolig i Oslo som enslig husholdning. Til sammenlikning ville
halvparten av boligene omsatt i Ålesund, Kristiansand og Porsgrunn/Skien
vært tilgjengelig for en enslig sykepleier. Disse tallene preger
igjen utformingen av byene, hva slags mennesker som bor hvor, og
reiseavstand til jobben for ulike inntektsgrupper i samfunnet.
Andelen husholdninger
som eier egen bolig, har falt de siste årene. Særlig er det færre
med lavinntekt som eier sin egen bolig. I laveste inntektskvartil
eide 48 pst. bolig i 2018, som er en nedgang på 1,7 prosentpoeng
fra 2015. I 2018 eide 93 pst. av husholdningene med høyest inntekt
boligen sin. Fem av ti boligkjøpere i 20-årene har fått hjelp av
foreldre eller svigerforeldre til finansieringen. Også blant boligkjøpere
i 30-årene får mange hjelp.
Alle skal ha et trygt
sted å bo, og det kan ikke være markedet alene som sørger for det.
Selv om rundt 80 pst. i Norge bor i egen bolig, er det 20 pst. som
bor i usikre leieboliger. Boligpolitikken må bli mer rettferdig
for begge disse gruppene.
I dag fungerer boligmarkedet
slik at unge mennesker raskest mulig bør kjøpe sin egen bolig. Både
for å ta del i prisveksten og for å ikke la prisene vokse så raskt
at de blir umulige å ta igjen. Dette presser prisene ytterligere
opp og innebærer at unge tar opp stadig mer gjeld.
En mer rettferdig
boligpolitikk skal ikke ha som mål at unge kommer inn i boligmarkedet
tidligst mulig, men at alle har tilgang til et trygt sted å bo i
ulike faser av livet. Bostøtte og ulike sosiale tiltak er, og vil
i en lang periode være, nødvendig for å sikre folk boliger. Målet
må likevel være at det finnes ordninger som omfatter store deler
av befolkningen, slik at boligmarkedet endres for alle og ikke er
løsninger kun for de som ikke har andre muligheter. Det innebærer
også at de boligene som bygges, er universelt utformet. Som en konsekvens
kan man heve kvaliteten på den sosiale boligpolitikken og bidra
til lavere priser i hele markedet.
Det må tenkes helhetlig
rundt bomiljøer slik at det finnes både dyre og billige boliger
i ett og samme område. Nå går man mot en større økonomisk segregering, som
vil bidra til større avstand og lavere tillit mellom ulike befolkningsgrupper.
Ingen områder skal være reservert de rike. Det skal være et mål
at så mange som mulig skal kunne bo i nærheten av der de jobber.
Rimelige boliger
skal sikre ulike befolkningsgrupper et alternativ, med ulik grad
av offentlig finansiering og støtte. Dette er boliger som er bygget
for fellesskapsløsninger. Dette vil gi mer frihet til enkeltmennesket,
de som ønsker det skal slippe å ta opp skyhøy gjeld for å skaffe
seg et sted å bo.