Helhetlig gjennomgang av fødselsomsorgen
Kombinasjonen av
politiske føringer, strammere sykehusøkonomi og endrede takstsystemer
har ført til et forverret tilbud til de fødende.
En stor utfordring
er overføringen fra spesialisthelsetjenesten til kommunehelsetjenesten.
I Meld. St. 11 (2018–2019) Kvalitet og pasientsikkerhet 2017 blir
det slått fast at det i fødselsomsorgen er en særlig utfordring i
overgangen fra spesialisthelsetjenesten til kommunehelsetjenesten.
Tilsvarende observasjon blir gjort i rapporten Helseatlas for fødselshjelp
2015–2017, der man blant annet kan lese følgende i forordet:
«Selv om det mange
steder er bygd ut et godt tilbud er det for stor variasjon, både
i bruk av kommunale tjenester og spesialisthelsetjenester. Dette
kan tyde på manglende avklaring av ansvar mellom spesialisthelsetjenesten
og kommunalt nivå. Kanskje er det behov for at helseforetakene og
kommunene går sammen og retter et kritisk blikk mot organiseringen
og prioriteringen av barselomsorgen.»
Ifølge tall fra Jordmorforbundet
NSF har bare halvparten av landets kommuner ansatt kommunejordmor. Det
gjør at man er langt fra å oppfylle retningslinjene for barselomsorg,
og at det er store variasjoner i tilbudet til helt ferske familier.
Helseforetakene planlegger likevel nye sykehus under forutsetning
av at barselomsorgen er god nok til å ta imot nybakte mødre enda
tidligere. Dette gjelder for eksempel det nye Haukeland Universitetssykehus,
som planlegges bygd med færre barselrom fordi en svært stor andel
av barselkvinnene forventes å dra hjem i løpet av det første døgnet
etter fødsel.
Følgetjenesten er
et av stedene man ser at overgangen mellom spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten kan føre til farlige og utrygge situasjoner
for den fødende. Retningslinjer for fødselsomsorg fastslår at der
det er mer enn 90 minutters reisevei, skal fødekvinnen følges av
jordmor til fødestedet. Likevel følges dette ifølge Jordmorforbundet
NSF bare opp i 20 prosent av kommunene. Både Den norske jordmorforening og
Jordmorforbundet har henvendt seg med sterk bekymring til Helse-
og omsorgsdepartementet, der de peker på at helseforetakene forvalter
finansieringsansvaret for følgetjenesten på en slik måte at tjenesten
er svekket. I tillegg til at svært mange fødekvinner ikke får oppfølgingen
de skal ha, fører denne ordningen også til at jordmødre i kommunen
påtar seg urimelig stort arbeid og i enkelte tilfeller utfører gratisarbeid.
Kommunene har en
stor mangel på kommunejordmødre. En av årsakene til det er at kommunene
ikke ansetter jordmødre eller utlyser små stillinger. Mens det ikke
koster kommunene noe når innbyggerne benytter seg av fastlege som
får statlige refusjoner, betales jordmor over kommunens budsjetter.
Det er en medvirkende årsak til at mange ikke får oppfølging av
jordmor i svangerskapet, til tross for at det er bedre for den gravide og
mindre kostbart for samfunnet. Mangelen på kommunejordmødre gjør
også at kommunene ikke har mulighet til å gi nødvendig barselomsorg
eller følgetjeneste.
I vedtak 748 (2017–2018)
vedtok flertallet på Stortinget å be regjeringen vurdere en gjennomgang
av finansieringsordningen for kommunejordmødre. Det arbeidet har
regjeringen nå varslet at er i gang. Forslagsstillerne forventer
derfor at det arbeidet bør legge grunnlaget for at det i forslag
til statsbudsjett for 2020 kan legges fram konkret forslag til endring
av akkurat denne ordningen. Det er samtidig tydelig at det er behov
for en full gjennomgang av flere takster som gjelder for samarbeid
og koordinering av tjenester mellom spesialisthelsetjenesten og
kommunehelsetjenesten.
Det er også store
utfordringer ved landets fødeavdelinger. Ved behandlingen av Meld.
St. 11 (2018–2019) Kvalitet og pasientsikkerhet 2017 kom det fram
at det fortsatt ikke er kartlagt på en oversiktlig måte hvorvidt
kvalitetskrav til fødselsomsorgen blir fulgt opp i tjenestene når
det gjelder anbefalingen om at alle kvinner skal ha jordmor hos
seg så tidlig som mulig i aktiv fase av fødselen og til fødselen
er over.
Det har også kommet
fram flere bekymringsmeldinger fra tillitsvalgte ved landets fødeavdelinger.
I mars 2019 anså de ansatte ved fødeavdelingen på Haukeland Universitetssykehus
situasjonen med underbemanning som så alvorlig at de valgte å varsle
både fylkeslegen og Arbeidstilsynet. Om situasjonen på St. Olav
Hospital kunne man i Adresseavisen 10. mai 2019 lese at det har vært
svært høyt press på avdelingen over lang tid, og at barselkvinner
blir lagt på gangen kort tid etter fødsel. I en tilsynssak ved Vestfold
sykehus fra oktober til november 2018 konkluderte Helsetilsynet
med flere lovbrudd. Blant annet fastslo de at det ikke ble sikret
forsvarlig observasjon av mor og barn, og at det var manglende utreisesamtaler.
(https://www.helsetilsynet.no/tilsyn/tilsynsrapporter/vestfold/2018/sykehuset-i-vestfold-hf-tilsyn-forsvarlig-oppfolging-av-mor-og-barn-under-barseloppholdet-med-hovedfokus-pa-utreisesituasjonen-2018/)
Helsetilsynet har
i samarbeid med Helsedirektoratet gjennomført en kartlegging ved
alle landets fødeinstitusjoner for å se nærmere på om kvalitetskravene
i veilederen «Et trygt fødetilbud – kvalitetskrav til fødselsomsorgen»,
som kom i 2010, er implementert. De fant at alle landets fødeinstitusjoner
hadde innført seleksjonskriterier i henhold til nasjonale føringer,
men at flere avdelinger ikke hadde skriftliggjort ansvarsområder til
jordmor og lege. Videre var det få som registrerte om jordmor ga
én-til-én- oppfølging til kvinner i aktiv fødsel. Resultatene viste
også at det fortsatt er mange ubesatte stillinger, spesielt legestillinger,
på fødeavdelingene. Halvparten av fødeavdelingene mente at kvalitetskravene
hadde ført til bedre opplæring, men undervisningen var i liten grad
tverrfaglig eller obligatorisk. Kartleggingen ble publisert i Tidsskrift
for Den norske legeforening 18. september 2017.
Det er ikke gjennomført
et landsomfattende tilsyn med fødeinstitusjonene siden 2004. For
å få en fullgod oversikt over situasjonen ved fødeavdelingene mener forslagsstillerne
det bør gjennomføres et nytt landsomfattende tilsyn.