Bakgrunn
Om lag 90 prosent
av den norske vannkraftproduksjonen er offentlig eid. Dette har
skjedd fordi det er et krav om at minimum to tredjedeler skal eies
av enten staten, fylkeskommunene eller kommunene. En rekke norske
kommuner og fylkeskommuner får hvert år en betydelig sum penger
fra kraftselskapene som brukes til offentlig velferd. Dette gjør
at vannkraften kommer fellesskapet til gode både direkte gjennom
overskudd, og indirekte gjennom skatt.
I 2008 ble det gjort
endringer i vassdragslovgivningen for å sikre det offentlige eierskapet
til landets vannkraftressurser. Dette innebærer at nye konsesjoner
for eiendomsrett til vannfall, samt konsesjon for videre overdragelse
av konsederte vannfall, nå bare kan gis til offentlige erververe
som statsforetak, kommuner og fylkeskommuner. I tillegg kan slik
konsesjon gis til selskaper som er delvis offentlige eid, så fremt
det offentlig har minst to tredeler av kapitalen og stemmene i selskapet, og
organiseringen er slik at det er et reelt offentlige eierskap. Dette
innebærer at private kan eie inntil en tredel av et slikt selskap.
Private kan også eie kraftproduksjon som ikke er konsesjonspliktig
etter vannfallrettighetsloven, for eksempel vindkraft, solkraft
og en del småkraft.
For vindkraften som
bygges ut, er det ikke et tilsvarende lovverk, selv om man benytter
seg av en allmenn ressurs som er områder, og i stor grad natur.
I dag ser man at stadig flere av vindkraftverkene kjøpes opp av utenlandske
interesser. På Fosen eier utenlandske interesser 70 prosent av utbyggingen.
Lignende forhold finner man flere andre steder.
Forslagsstillerne
mener vinden og naturområdene, i likhet med vannet, er en ressurs
som tilhører fellesskapet. Utnyttelsen må komme fellesskapet til
gode. Forslagsstillerne foreslår derfor å innføre bestemmelser som
gjør at man får tilsvarende krav om offentlig eierskap til vindkraften
som til vannkraften.
Da vannkraften begynte
å bli utbygd i Norge, sørget framsynte politikere for å innføre
hjemfallsretten. Hjemfallsordningen for vannkraftproduksjon i Norge er
en regel om at eierskapet går vederlagsfritt tilbake til staten
ved endt konsesjonsperiode. Konsesjonsperioden var fra 1917 maksimalt
50 år, utvidet til 60 år i 1969, og fra 2007 igjen utvidet til 75
år. Denne regelen gjelder kun for private eiere, mens kommunale
og fylkeskommunale eiere ikke har noen tilbakeleveringsplikt. Noen tilsvarende
ordning finnes ikke for vindkraftverkene. De fleste har konsesjoner
som varer i rundt 25 år, med vilkår om å tilbakestille området etter
endt periode. Det er sannsynlig at det vil bli søkt om en ny konsesjon
etter endt konsesjonsperiode, både fordi det er områder som er egnet
for vindkraft, opparbeidet for det, og fordi det fortsatt vil være
behov for kraften. Forslagsstillerne mener at det ikke skal gis
forlengelse til private, men at det offentlige ved utløp av konsesjonen
skal kunne overta anlegget. Forslagsstillerne mener at det må innføres regler
som sikrer at konsesjonene ikke blir videreført til private etter
endt periode.
Vannkraftverk med
generatorer over 10 MVA ilegges i dag en naturressursskatt som betales
til kommune og fylkeskommune. Den er i dag på til sammen 1,3 øre per
kWh. Dette gjør at kommuner og fylkeskommuner som stiller sin natur
til disposisjon for fellesskapet, får en inntekt av dette. Forslagsstillerne
mener en tilsvarende ordning må innføres for vindkraftproduksjonen.