Stille
krav og stille opp: En bedre og mer effektiv lærerutdanning
Forslagsstillerne
mener det haster med å ta virksomme grep for å sikre mange nok lærere
framover. Det er nødvendig å se kritisk på om tiden som brukes på
studiene, utnyttes godt nok. Forslagsstillerne vil forbedre lærerutdanningen
ved å stille opp for og stille krav til de som skal bli lærere.
Lærerutdanningen
må ruste studentene godt nok til lærerrollen og forberede dem på
virkeligheten i skolen. Forslagsstillerne vil gi lærerstudentene
et kvalitetsløft, med mer pedagogikk og mer og bedre praksis, slik at
de er bedre forberedt til arbeidshverdagen de møter i skolen.
Samtidig vil forslagsstillerne
øke studieintensiteten gjennom bedre oppfølging i utdanningen, og
mener lærerutdanningsinstitusjonene bør vurdere hvordan de kan legge
opp til mer organisert læringsaktivitet for lærerstudentene, for
eksempel i form av organiserte gruppediskusjoner eller kollokviearbeid,
forskningsprosjekter ute i skolene eller ved at lærerstudentene
selv får planlegge og ta ansvaret for deler av undervisningen og oppfølgingen
av medstudenter.
Forslagsstillerne
mener at studentene trenger mer trening i praktisk lærerarbeid –
i det å være lærer. Forslagsstillerne mener det er et paradoks at
snart ferdig utdannede pedagoger ikke i større grad blir brukt som
ressurser i fagmiljøene på landets lærerutdanninger, og tror dette
kunne lagt til rette for større egeninnsats i egen utdanning, og
i at studentene fikk mer praktisk trening i å organisere og følge
opp læringsaktiviteter.
Forslagsstillerne
vil også stimulere til økt studieintensitet på lærerstudier med
flere timer organisert læringsaktivitet og økt egentid, med mål
om at snittiden brukt på studier økes til minst snittet for studenter
ellers. Dette kan utgjøre minst én time økt studietid hver dag i
snitt. Forslagets tittel om en bedre og mer effektiv lærerutdanning
må derfor ikke misforstås som at lærerstudentene skal fullføre utdanningen
raskere enn normal studieprogresjon, men handler tvert imot om at man
gjennom å stille større forventninger til studentene, og å stille
opp for studentene gjennom utdanningen, kan få mer forberedte og
oppdaterte lærere ved endt utdanning.
Jevnlige praksiserfaringer
vil sikre lærerutdanninger som er mer oppdaterte på situasjonen
i norske klasserom, og forberede lærerstudentene bedre på det å planlegge,
gjennomføre og evaluere undervisning og læringsaktiviteter. Dette
kan realiseres i form av forsøksordninger med utvidet praksis, for
eksempel finansiert gjennom økt tilskudd, og forslagsstillerne mener
Kunnskapsdepartementet burde opprette en forsøksordning med utvidet
praksis for noen studieretninger på lærerutdanningen.
Forslagsstillerne
mener videre det er problematisk at ikke alle nyutdannede lærere
får tilbud om veiledning de første årene i yrket. For å følge opp
Stortingets vedtak om veiledningsordning for alle nyutdannede lærere,
vil forslagsstillerne tydeliggjøre kommunens ansvar for oppfølging
av veiledningsavtalene gjennom forskrift.
Lærerutdanningsinstitusjonene
må også ta grep for å styrke den digitale kompetansen hos studentene
og i de profesjonelle fellesskapene i skolen gjennom videreutdanningstilbud.
Kommende lærere skal inn i et av samfunnets viktigste yrker. Derfor
må samfunnet gi studentene det digitale tilbudet de trenger for
å mestre et krevende yrke, og gjøre lærerstudentene oppdaterte på teknologisk
utvikling, aktuelle hjelpemidler og pedagogiske vurderinger knyttet
til dette de vil møte i skolen.
Forslagsstillerne
foreslår på den bakgrunn et krafttak for en bedre og mer effektiv
lærerutdanning, med mål om at flere lærerstudenter skal trives og
mestre utdanningen og bli enda bedre rustet for å komme ut i skolen
og arbeide og trives som lærere.