Bakgrunn
Forskjellene i Norge
har økt de siste tiårene, og en sterkt medvirkende årsak er at de
på toppen har hatt en inntektsvekst som har vært vesentlig høyere
enn den har vært for folk flest. Mellom 1986 og 2017 økte gjennomsnittsinntekten
etter skatt for de 10 prosent rikeste husholdningene mer enn dobbelt
så raskt som for de 10 prosent nederste.
Stortinget har, gjennom
utformingen av retningslinjene som gjelder for lederlønninger i
statlig eide selskaper, et medansvar for denne utviklingen. Retningslinjene
for lederlønninger i selskaper der staten har eierandeler ble først
formulert av Stoltenberg I-regjeringen i St.meld. nr. 22 (2001–2002)
og har siden blitt noe revidert.
Forslagsstiller mener
det er tydelig at retningslinjenes overordnede intensjoner om å
bidra til det som ofte omtales som en «moderat, men ikke lønnsledende»
lederlønnsutvikling i staten, ikke fungerer i praksis. Veksten i
godtgjørelser har over lang tid vært svært høy uten at Stortinget
har grepet inn, og nivåene ligger i dag i mange tilfeller skyhøyt
over lønna til gjennomsnittsnordmannen. Dagens situasjon kan vanskelig
sies å overholde prinsippet om at ordningene skal «framstå som rimelige»,
slik det framheves i Meld. St. 27 (2013–2014). Retningslinjene bør
derfor tydeliggjøres og strammes inn for å sikre at staten ikke
bidrar til ytterligere omdreininger på lederlønnskarusellen.
En samlet næringskomité
skrev i Innst. 140 S (2014–2015):
«Komiteen viser til
at det er stor oppmerksomhet knyttet til dette området, og at utviklingen
i lederlønninger i selskapene med statlig eierandel samlet sett ikke
har vært i tråd med skiftende regjeringers mål om moderasjon.»
Riksrevisjonen har
også gjentatte ganger de siste årene påvist og kritisert at veksten
i styrehonorarer og lederlønninger i heleide statlige selskaper
har vokst raskere enn den generelle lønnsveksten. Senest i Dokument
3:2 (2018–2019) anbefaler Riksrevisjonen at departementene som eier
«i større grad påser at styrene tar hensyn til moderasjon ved fastsettelsen
av fastlønn og eventuell bonus til daglig leder». For at samlet
godtgjørelse bedre skal ses under ett, anbefaler også Riksrevisjonen
at det økende omfanget av styreansvarsforsikring skal anses som
en del av styremedlemmenes godtgjørelse. Anbefalingen støttes av
et flertall i kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 153 S
(2018–2019).
Mens kjøpekraften
til mange norske familier har stagnert over flere år, florerer det
med eksempler på at styrene i statlig eide selskaper har innvilget
sine ledere lønnsøkninger og sluttpakker som framstår som å bryte med
intensjonene i den statlige eierskapspolitikken. I Dagens Næringsliv
26. mars 2019 kommer det for eksempel fram at direktør Berit Svendsen
fikk med seg en sluttpakke på 6,8 mill. kroner – mer enn to årslønner
– da hun sluttet i delvis statseide Telenor i 2018 og gikk videre
over i en ny sjefsstilling. Året før fikk HR-sjef Jon Erik Haug
utdelt en sluttpakke på 5,1 mill. kroner, også det et beløp langt
høyere enn avtalt fastlønn. Telenors årsrapport for 2018 viser at
konsernsjef Sigve Brekke hadde en samlet godtgjørelse på 15,6 mill.
kroner. Equinors toppsjef Eldar Sætre økte sin godtgjørelse med
14 prosent – nesten 2 mill. kroner – fra 2017 til 2018.
Staten eier direkte
og indirekte til sammen 60 prosent av aksjene i Telenor og 67 prosent
av aksjene i Equinor. Etter gjeldende regler legges det til grunn
at statens retningslinjer for lederlønn skal følges i selskaper
hvor staten er eneeier eller har eierandeler på over 90 prosent.
Forslagsstiller mener det er naturlig at det også kreves at statens
retningslinjer skal følges i alle selskaper der staten er majoritetseier,
og at det i større grad får konsekvenser for de som er ansvarlige
dersom retningslinjene ikke følges.
Gjeldende retningslinjer
baserer seg på føringer som at eksempelvis bonuser ikke bør overstige
50 prosent av fastlønn, eller at sluttpakker ikke bør overstige 12
månedslønner. I tillegg til at det generelle nivået på godtgjørelsene
ligger altfor høyt og bør reduseres, bør uklare føringer erstattes
med klart definerte grenser for hvilke betingelser som skal gjelde.