Bakgrunn
Etter skriftlig søknad
kan kommunene gi tillatelse til bruk av snøscooter for transport
av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ligger minst 2,5
km fra brøytet bilveg, jf. forskrift for bruk av motorkjøretøyer
i utmark og på islagte vassdrag § 5 første ledd bokstav c. Hovedprinsippet
er at avstanden skal måles i luftlinje. Spørsmålet om målemetode
må likevel avgjøres i den enkelte sak. Dersom topografien tilsier
at det blir urimelig å legge luftlinje til grunn for måling av avstanden,
for eksempel fordi terrenget er for bratt eller man må gå rundt
fjell eller innsjø, blir lengden på den aktuelle traseen avgjørende.
Det vil i slike tilfeller være den aktuelle stien eller traseen
for å ta seg frem uten motoriserte kjøretøy som skal måles.
Siden loven om motorferdsel
i utmark og vassdrag trådte i kraft i 1978 har kommunene over tid
etablert en praksis basert på lokalkunnskap og lokale vurderinger som
man mener er innenfor regelverket. Dette har staten ved fylkesmennene
akseptert i 40 år, men nå har praksisen blitt innskjerpet av flere
fylkesmenn når løyvene skal fornyes. Dette vil berøre tusenvis av
hytteeiere i landet som ikke vil få fornyet sitt løyve for nyttekjøring til
egen hytte.
Fylkesmennene har
varslet flere kommuner om innskjerping av håndhevingen av forskriften
§ 5 første ledd bokstav c. Flere kommuner har brukt skjønn i vurderingen
av denne 2,5 km-grensen og ikke oppfattet den som et absolutt krav.
Dette vil i praksis
innebære at veldig mange hytteeiere som i 40 år har fått dispensasjon
til å frakte nødvendig utstyr og bagasje til hytta, vil miste denne
muligheten hvis kommunene blir fratatt muligheten til å benytte
skjønn ved håndhevingen av § 5 første ledd bokstav c. Det vil også
sette kommunenes saksbehandlere i en utfordrende situasjon og trolig
medføre mange tvistemål.
Hyttestrukturen i
Norge er preget av særdeles spredt fritidsbebyggelse over veldig
store geografiske områder og i til dels krevende fjellområder. Dette
gjør det utfordrende å få til gode løsninger for leiekjøring. Bygging
av permanent tilkomst via vei medfører store naturinngrep. Noen
har tilkomst via vei sommerstid, men veien kan være i for dårlig
forfatning til å tåle brøyting om vinteren. Det vil heller ikke
være kostnadsforsvarlig eller gi miljømessig gevinst å brøyte veien
fremfor å tillate nyttetransport med scooter på samme trasé. Det
er også et paradoks at det er tillatt å kjøre snøscooter hvis veien
er brøytet, men ikke i samme trasé dersom veien ikke brøytes.
Bruk av leiekjøring
fungerer bra i enkelte områder av landet hvor det ofte er hyttefelt
med mange hytter, men i noen områder er ikke leiekjøring mulig og
heller ikke miljømessig fornuftig. Særlig gjelder dette i områder
hvor hyttene er spredt, det vil da si at leiekjøreren må kjøre to
ganger tur/retur hytta dersom denne skal benyttes, mens en med egen
snøscooter kjører samme trasé en gang for akkurat samme transportbehov.
Det er viktig å presiserer
at foreslåtte regelendring kun gjelder kjøring til og fra egen eller
leid hytte, og at det fortsatt må søkes og innhentes tillatelse
fra kommunalt hold for å få denne retten. Eier/leier må også oppgi kjøretrasé
når han søker, og det er kun denne traseen som skal benyttes til
og fra hytta.
I flere fylker får
stadig flere hytteeiere avslag på sine søknader om tillatelse til
scooterkjøring til og fra sine hytter med den begrunnelse at avstanden
ikke er stor nok målt i luftlinje. I mange deler av Norge er terrenget som
kjent bratt og kupert, og den faktiske kjøreavstanden er i mange
tilfeller over 2,5 km. Flere kommuner har fått kritikk av Fylkesmannen
fordi de har en for «liberal» praksis når det gjelder måling av
avstand til hytte. Flere hytteeiere som før har hatt dispensasjon
til scooterkjøring i en årrekke, har nå fått avslag. Mange kommuner mener
innstramninger innebærer en mistillit til deres vurderinger.
Forskriften § 5 første ledd
bokstav c vedrørende tillatelse til frakt av nødvendig utstyr og
bagasje til egen hytte er utdatert med hensyn til dagens samfunnskrav og
bruksmønster. Regelen virker mot sin hensikt, som var å stimulere
til forbedret folkehelse og økt friluftsglede. Det er i dag en stille
praksis som tillater skjønn når det gjelder dette kravet, noe som
blir krevende når fylkesmennene varsler innskjerping. Ved å gi kommunene myndighet
til å utøve skjønn når det gjelder oppmåling av 2,5 km-grensen etter
forskriften § 5 første ledd bokstav c, vil man sikre bedre etterlevelse
av regelverket, redusert misnøye blant befolkningen, redusert saksbehandling
og færre tvistesaker på alle nivå, og man underbygger økt kommunalt
ansvar og råderett i eget lokalmiljø.
Regjeringen Solberg
har foreslått og fått igjennom endringer av motorferdselloven i
2015 (rekreasjonsløyper) og forvaltningsloven § 34 og ved det pålagt
statlige organer å legge stor vekt på hensynet til det kommunale selvstyre
og være tilbakeholdne med å overprøve kommunenes frie skjønn. Regjeringen
har også i flere omganger ønsket å gi kommunene flere oppgaver.
Dette er en av de oppgavene kommunene er godt rustet til å selv kunne
vurdere gjennom sin lokalkunnskap om både terreng og andre utfordringer.