Et
godt og stimulerende læringsmiljø for alle
I dag er studentenes
læringsmiljø regulert gjennom universitetets- og høyskoleloven § 4-3,
men læringsmiljølovverket er på flere punkter lite konkret. Dette
fører igjen til ulikheter i hvordan utdanningsinstitusjonene følger
opp læringsmiljøarbeidet, og forslagsstillerne er bekymret for at
et lite konkret lovverk fører til ulikheter med hensyn til i hvilken
grad institusjonene sørger for og følger opp studentenes rett til
et godt læringsmiljø. Det gjør det også vanskelig å føre tilsyn
med studentenes læringsmiljø for å sikre at alle studenter, over
hele landet og på alle studieretninger, opplever et god og stimulerende
læringsmiljø. Forslagsstillerne mener en ny levekårsundersøkelse
også må omfatte fagskoleutdanning.
Forslagsstillerne
viser til at regjeringen har varslet en stortingsmelding om tettere
samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner og virksomhetene
i arbeidslivet, med vekt på praksis, og en annen om internasjonal
studentmobilitet. Forslagsstillerne mener det også trengs et bedre
kunnskapsgrunnlag og en politisk diskusjon om studenters læringsmiljø
ved universiteter, høyskoler og fagskoler, og at dette arbeidet
bør starte snarest mulig. Det kan med fordel sees i sammenheng med
den varslede gjennomgangen av universitets- og høyskoleloven.
Forslagsstillerne mener at
det er viktig at levekårsundersøkelsen for studenter gjennomføres
med jevne mellomrom, og fremmer på denne bakgrunn forslag om raskt
å starte arbeidet med en ny undersøkelse, samt at regjeringen i
sammenheng med arbeidet med ny universitets- og høyskolelov også
legger fram en kartlegging av studentenes læringsmiljø for å få
et mest mulig helhetlig bilde av studentenes situasjon.