Libya-krigen
19. mars 2011 gikk
en koalisjon ledet av USA til krig mot Libya. 31. mars samme år
ble ledelsen av krigen overført til NATO. Norge deltok militært
både i Operation Odyssey Dawn, under USAs ledelse, og i Operation Unified
Protector under NATO-ledelse. Sikkerhetsrådets resolusjon 1970 og
1973 ble oppgitt som folkerettslig grunnlag for militæraksjonen
som skulle beskytte sivile mot den libyske regjeringshærens mulige
gjenerobring av den opprørskontrollerte byen Benghazi. Norge slapp
588 bomber mot Libya, flere av dem i tettbygde strøk. Krigen, som
ifølge NATO-landenes talspersoner skulle være begrenset til å beskytte
sivile i tråd med resolusjonene fra sikkerhetsrådet og prinsippet om
«right to protect», viste seg å være en krig for regimeskifte. Amnesty
International har i rapporten «Libya: The Forgotten Victims of NATO
Strikes» dokumentert en rekke tilfeller der flere hundre sivile
er drept, lemlestet og gjort hjemløse gjennom NATOs luftangrep mot
sivile strøk. Det regjeringsoppnevnte utvalget som evaluerte Norges
deltakelse i Libya-krigen, har imidlertid ikke undersøkt hvor mange
sivile som ble drept og skadet av norske bomber eller i angrep der
Norge deltok.
Etter at regimet
til Muammar al-Gaddafi falt, har Libya vært preget av kontinuerlig
vold, kaos, islamistisk terror og humanitær krise. Libya har falt
49 plasser på FNs levekårsliste, og landet brukes som base av islamistiske
terrororganisasjoner som også har angrepet Europa. Ifølge Human
Rights Watch har væpnede grupper som fikk betydelig makt i landet
på grunn av regimeskiftet, utført etnisk rensing mot mørkhudede
libyere og afrikanske innvandrere i et omfang som kan utgjøre «forbrytelser
mot menneskeheten», og kjøp og salg av mørkhudede slaver har foregått
åpenlyst i landet. Krigen har også ført til en stor flyktningstrøm
ut av Libya til Europa, også til Norge. Den norske evalueringen
av Norges deltakelse i Libya-krigen påpeker at
«[u]tenriksministerens
påstand i Stortinget 9. mai om at FNs mandat kun handlet om å beskytte
sivile, ikke om å hjelpe militære styrker til å utvirke en regimeendring,
var av den grunn ikke nødvendigvis helt dekkende eller i samsvar
med følgene av den operasjonsplan Norge hadde vært med på å vedta
i NATOs råd».
Det er også uvisst
om Norges NATO-allierte opplyste den norske regjeringen om al-Qaidas
rolle i styrkene som var NATOs allierte på bakken i Libya. Det er
ikke kjent om den norske regjeringen ble gjort oppmerksom på at
opprørsstyrken som i samarbeid med NATO erobret hovedstaden Tripoli,
ble ledet av en kjent kommandant fra al-Qaida, og at denne al-Qaida-kommandanten
ble utnevnt til hovedstadens øverste militære leder. Hendelsen viser
behovet for at norsk deltakelse i internasjonale militære operasjoner
må bygge på en riktig forståelse av Norges alliertes hensikter og
metoder.
Rapporten fra det
norske Libya-utvalget anbefaler at regjeringens kongelige resolusjoner
som omhandler norsk deltakelse i krig i utlandet, bør inneholde
en rekke etterprøvbare vurderinger, fakta og betingelser for norsk
deltakelse i slike operasjoner. Dette er viktig for å sikre at svært
alvorlige beslutninger, som å bruke militær makt i utlandet, tas
på best mulig grunnlag, og for å sikre offentligheten innsyn i beslutningsprosessen.