Bakgrunn
#metoo-bevegelsen har synliggjort
seksuell trakassering som et stort samfunnsproblem. Forslagsstiller viser
til at representanten Bjørnar Moxnes tidligere har fremsatt representantforslag
om tiltak mot seksuell trakassering, jf. Dokument 8:71 S (2017–2018),
fordi Rødt tar kvinners historier på alvor og mener at #metoo må
følges opp med politiske tiltak. Flere av forslagene ble vedtatt,
jf. Innst. 208 S (2017–2018), men det er fortsatt en vei å gå. Til
tross for at det er like mange som blir utsatt for seksuell trakassering
i arbeidslivet som i utelivet, har det ikke vært tilstrekkelig politisk
handling fra regjeringen mot seksuell trakassering på jobb.
Statistisk sentralbyrås
levekårsundersøkelser om arbeidsmiljø viser at seksuell trakassering
er et problem, og det gjelder særlig innen overnattings- og serveringsbransjen
og i helse- og sosialsektoren. I en undersøkelse Legeforeningen
gjorde blant sine medlemmer, kommer det fram at hver femte kvinnelige
lege har blitt utsatt for seksuell trakassering.
Forslagsstiller minner
om Fafo-rapport 2017:09: «Seksuell trakassering i arbeidslivet»,
som viser at én av fem ansatte i hotell- og restaurantbransjen og
helse- og omsorgssektoren blir seksuelt trakassert på jobb. Flere av
dem som har blitt utsatt for dette, oppgir at de har fått psykiske
plager som følge av hendelsene, eller at hendelsene har bidratt
til et ønske om å slutte i jobben. Forslagsstiller viser også til
tall fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), som sier at 123 000
arbeidstakere opplever seksuell trakassering på jobb én eller flere
ganger i måneden.
Forslagsstiller viser
til Fafo-rapport 2018:39: «Seksuell trakassering innenfor film-,
TV-, scene-, musikk- og spillfeltet», der det rapporteres om at
hver tredje ansatt i kulturbransjen har opplevd seksuell trakassering
på jobb i løpet av karrieren. De fleste av dem som oppgir at de
har blitt utsatt for seksuell trakassering, er midlertidig ansatt.
Mange er avhengig av korttidskontrakter og godt renommé. Det gjør
det vanskelig å si fra. Blant dem som sier de har opplevd seksuell
trakassering, oppgir hele syv av ti at de unnlater å melde fra om
hendelsen. I hotell- og restaurantbransjen oppgir halvparten det samme.
Forslagsstiller mener
at disse studiene og #metoo-bevegelsen dokumenterer at seksuell
trakassering er et samfunnsproblem. Forslagsstiller mener dette
også viser at samfunnet fortsatt reproduserer kjønnsroller og maktulikhet
mellom kjønnene.
For å forebygge og
forhindre seksuell trakassering på arbeidsplassen har arbeidsgiver
en avgjørende rolle. Det kan argumenteres med at dette allerede
inngår i arbeidsgivers ansvarsoppgaver, men det kommer ikke tydelig
fram i arbeidsmiljøloven. Å presisere i lovteksten at arbeidet mot
seksuell trakassering inngår i ansvaret arbeidsgiver har for et
godt psykososialt arbeidsmiljø (arbeidsmiljøloven § 4-3) vil tydeliggjøre
arbeidsgivers plikt på dette området. Dette vil trolig ha positiv
effekt for det forebyggende arbeidet. Det er også et krav flere organisasjoner,
bl.a. Likestillings- og diskrimineringsombudet, LO og JURK (Juridisk
rådgivning for kvinner) tar opp i sine høringssvar til forslaget
om etablering av et lavterskeltilbud for behandling av saker om
seksuell trakassering.
Arbeidsgiver har
etter likestillings- og diskrimineringsloven en plikt til å hindre
og forebygge seksuell trakassering på arbeidsplassen. I tilfeller
der arbeidsgiver ikke har oppfylt plikten og er kjent med at ansatte
er særlig utsatt, kan det framstå som urimelig hvis arbeidsgiver
ikke kan gjøres ansvarlig for tap som oppstår. Forslagsstiller vil
på denne bakgrunn, og på linje med Likestillings- og diskrimineringsombudet
og LO, foreslå at Stortinget ber regjeringen utrede lovfesting av
erstatningsansvar for arbeidsgivere ved brudd på vernebestemmelsen
i likestillings- og diskrimineringsloven § 13 sjette ledd.