Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til at bakgrunnen for dette lovforslaget er å rette opp en
urett i dagens lovverk for medlemmer i offentlige tjenestepensjonsordninger født
i årene 1944–1953 som fortsetter i stillingen eller i en annen jobb
i offentlig sektor i en viss periode etter fylte 67 år. Den uretten
det vises til, er knyttet til reglene for samordning mellom tjenestepensjon
og folketrygd som trådte i kraft fra 2011 og som påfører denne gruppen
en urimelig reduksjon i utbetalt tjenestepensjon. Arbeider de lenge
nok, vil hele den opptjente tjenestepensjonen gå tapt.
Forslagsstillerne
viser til at et av målene med pensjonsreformen var å sørge for at
det skal lønne seg å jobbe lenge. De offentlige tjenestepensjonene
ble i første omgang ikke tilpasset pensjonsreformens prinsipper om
alleårsopptjening og nøytralt uttak som skulle sikre dette målet.
En viktig grunn til dette var at arbeidstakerorganisasjonene i 2009
insisterte på å videreføre bruttoprinsippet for offentlig tjenestepensjon
– som garanterer en samlet pensjon inklusive folketrygden på 66
pst. – og å videreføre AFP-ordningen som en tidligpensjonsordning.
Samtidig ble levealdersjusteringen innført også for brutto tjenestepensjon.
Et viktig ledd i avtalen med organisasjonene var at offentlig ansatte
skulle få anledning til å kompensere for den negative effekten av levealdersjusteringen
på brutto tjenestepensjon ved å fortsette i jobb en periode etter
fylte 67 år.
Når det gjelder spørsmålet
samordning mellom tjenestepensjon og den nye fleksible folketrygden,
ga partene sin tilslutning til følgende formulering i brev datert 3. juni
2009 fra daværende statsminister Jens Stoltenberg til Riksmeklingsmannen,
og i Riksmeklingsmannens møtebok datert 4. juni 2009:
«Beregning av tjenestepensjon
— herunder samordning med alderspensjon i folketrygden — skal skje slik
at tjenestepensjonen ikke påvirkes av når den nye fleksible alderspensjonen
fra folketrygden tas ut. Det gis anledning til å kompensere for
levealdersjusteringen av tjenestepensjonen ved å stå i stilling
ut over 67 år.»
Denne formuleringen
angir et prinsipielt utgangspunkt for hvordan offentlig tjenestepensjon
skal samordnes med den nye fleksible folketrygden. Som oppfølgning
av avtalen la Arbeidsdepartementet i Prop. 107 L (2009–2010) frem
konkrete lovforslag til nye samordningsregler mellom fleksibel folketrygd
og offentlig tjenestepensjon. Lovendringene, som ble vedtatt av
Stortinget 25. juni 2010, er i første omgang gjort gjeldende for
offentlig ansatte født mellom 1944 og 1953.
Det heter nå i samordningsloven
§ 24 nr. 1 tredje ledd:
«Dersom tjenestepensjonen
tas ut etter fylte 67 år, benyttes forholdstallet på uttakstidspunktet.
Dette gjelder også dersom det er tatt ut hel eller delvis alderspensjon
fra folketrygden på et tidligere tidspunkt.»
Forholdstallet er
en sentral faktor i gjennomføringen av både levealdersjusteringen
og det nøytrale systemet for uttak av pensjon fra folketrygden.
Pensjonsrettighetene som er opptjent etter gamle regler i folketrygden,
deles med et forholdstall som er beregnet av Nav slik at den forventede
summen av pensjonsytelsen fra folketrygden gjennom livet skal bli
den samme uansett hvilket fødselskull man tilhører, og uansett hvor tidlig
eller sent man velger å starte uttaket av pensjon. For personer
født i 1944, for eksempel, er forholdstallet satt til 1 ved fylte
67 år og 1 måned, og det faller gradvis til 0,564 ved fylte 75 år.
Denne nye bestemmelsen
i samordningsloven innebærer at tjenestepensjonen samordnes med
den hypotetiske folketrygdpensjonen den ansatte ville hatt krav
på hvis vedkommende hadde valgt å utsette uttaket av folketrygdpensjon
til tidspunktet for avgang og uttak av tjenestepensjon. Mens det
i tråd med avtalen med organisasjonene er bestemt at forholdstallet
som anvendes på brutto tjenestepensjon, er begrenset nedover til
1, så er det ikke lagt inn en tilsvarende begrensning i forholdstallet
som brukes på samordningsfradraget. Det fortsetter å falle så lenge
vedkommende fortsetter i jobb, også selv om vedkommende eventuelt
har valgt å ta ut folketrygdpensjonen tidligere.
Forslagsstillerne
mener at bestemmelsen gir svært urimelige utslag for offentlig ansatte
som fortsetter å jobbe lenge, og at den har virkninger som er åpenbart
i motstrid med intensjonene bak pensjonsreformen.
Bestemmelsen medfører
at offentlig ansatte som fortsetter i stillingen (eller en annen
jobb i offentlig sektor) etter at de har nådd den alderen der de
har tatt igjen effekten av levealdersjusteringen, det vil si den
alderen der forholdstallet er lik 1, får lavere årlig tjenestepensjon
jo lenger de fortsetter i stillingen eller eventuelt en annen jobb
i offentlig sektor. Dersom de jobber lenge nok – typisk til fylte
72 eller 73 år – blir all tjenestepensjon nullet ut, og de opptjente
rettighetene går tilbake til pensjonsleverandørene, som Statens
pensjonskasse og KLP. Dette gjelder selv om vedkommende har full opptjening
i tjenestepensjonsordningen etter å ha jobbet i stat eller kommune
i 30 eller 40 år og på tross av at vedkommende selv og arbeidsgiveren
gjennom disse årene vil ha innbetalt store summer til ordningen.
Dermed vil det i
liten grad lønne seg å fortsette i jobb etter at den ansatte har
nådd alderen der forholdstallet passerer 1. Den lønnen som den ansatte
mottar for sin arbeidsinnsats frem til avgangstidspunktet, motsvares
av et stadig økende tap av tjenestepensjonsrettigheter, slik at
den reelle økonomiske nettogevinsten ved å fortsette i jobb blir
svært beskjeden. Ikke bare går vedkommende glipp av tjenestepensjon
i de årene vedkommende jobber – i tillegg blir den ytelsen vedkommende
har krav på fra og med avgangstidspunktet, stadig lavere og forsvinner
helt, hvis avgangen og uttaket av tjenestepensjon utsettes tilstrekkelig
lenge.
Forslagsstillerne
viser til at reglene for samordning som fra 2011 ble gjort gjeldende
for offentlig ansatte født i 1944 eller senere, innebærer en vesentlig
forringelse av pensjonsvilkårene sammenlignet med situasjonen før
1. januar 2011.
Offentlig ansatte
født før 1944, og særlig medlemmene av fødselskullene 1940–43, var
langt bedre stilt hvis de fortsatte lenge i jobb. Folketrygdens
alderspensjon har alltid blitt utbetalt uavkortet fra og med fylte
70 år, og i 2008 vedtok Stortinget å forskuttere pensjonsreformen
ved å fjerne avkortningen av folketrygdpensjon mot arbeidsinntekt
mellom 67 og 70 år. Offentlig ansatte i disse fødselskullene fikk
dermed utbetalt folketrygdpensjonen uavkortet på toppen av lønnen
fra og med fylte 67 år, samtidig som løftet om en årlig bruttopensjon
på 66 pst. av sluttlønnen ble opprettholdt uansett avgangsalder.
For de som er født mellom 1944 og 1953, gjelder det derimot at de,
hvis de jobber lenge nok, bare vil få oppfylt løftet om en samlet
årlig pensjon på 66 pst. av sluttlønnen hvis de velger å konsentrere
uttaket av sine opptjente rettigheter i folketrygdpensjon på færrest
mulig år, slik at den årlige folketrygdpensjonen i seg selv oppfyller
bruttogarantien.
Offentlig ansatte
født mellom 1944 og 1953 som jobber videre etter å ha nådd et forholdstall
på 1, blir dermed påført et tap av tjenestepensjonsrettigheter som
ikke motsvares av en tilsvarende forbedring av de rettighetene de
har i folketrygden. Innføringen av et fleksibelt system for uttak
av folketrygdpensjon i 2011 innebærer ingen forbedring av pensjonsrettighetene for
medlemmer av offentlige tjenestepensjonsordninger som fortsetter
lenge i jobb. Den eneste forskjellen er at mens de tidligere fikk
utbetalt full folketrygdpensjon fra og med fylte 67 år, så kan de
nå, hvis de ønsker det, velge å samle de opptjente pensjonsrettighetene
på færre utbetalingsår. Tapet av tjenestepensjonsrettigheter som
samordningsreglene påfører de berørte lønnstakerne, er altså ensbetydende
med et økonomisk tap i de samlede pensjonsrettighetene til denne
gruppen.
Forslagsstillerne
viser til at disse negative og urimelige effektene av de nye samordningsreglene
ikke ble belyst for Stortinget i Prop. 107 L (2009–2010).
Forslagsstillerne
viser videre til at informasjonen om de negative virkningene av
reglene fra pensjonsleverandørene Statens Pensjonskasse og KLP har
vært svært mangelfull og uegnet til å rettlede de berørte lønnstakerne
om de pensjonsmessige konsekvensene av valg av avgangstidspunkt,
og om fordeler og ulemper ved valg av tidspunkt for uttak av folketrygdpensjon.
Forslagsstillerne
viser til at Stortinget kan rette opp dette ved å endre samordningsloven
§ 24 nr. 1 tredje ledd, slik at det presiseres at det ved uttak
av tjenestepensjon etter fylte 67 år skal benyttes samme forholdstall
på samordningsfradraget som på bruttopensjonen, og slik at forholdstallet
som brukes på samordningsfradraget, aldri kan bli lavere enn 1.
Lovverket vil dermed samsvare med politiske ønsker og lovnader om
at det skal lønne seg å jobbe lenger.
Forslagsstillerne
viser til at folketrygden fra 2011 har fått et nøytralt system for
uttak av pensjon, der den enkelte selv betaler for sitt valg av
uttakstidspunkt. I forhold til et slikt system bør samordningen,
etter forslagsstillernes syn, skje med utgangspunkt i størrelsen
på de opptjente rettigheter i folketrygden og da verken være påvirket
av tidspunktet for uttak av folketrygdpensjon eller av tidspunktet
for uttak av tjenestepensjon.
Forslagsstillerne
vil presisere at den foreslåtte regelen er helt i overensstemmelse
med den omtalte formuleringen i brevet fra statsministeren til Riksmeklingsmannen
og Riksmeklingsmannens møtebok fra 2009:
«Beregning av tjenestepensjon
– herunder samordning med alderspensjon folketrygden – skal skje
slik at tjenestepensjonen ikke påvirkes av når den nye fleksible
alderspensjonen fra folketrygden tas ut.»
Forslagsstillerne
vil videre presisere at en slik regelen ikke innebærer at systemet
for uttak av tjenestepensjon blir fullt ut nøytralt. Ansatte som
utsetter tidspunktet for uttak av tjenestepensjon etter at de har
nådd et forholdstall på 1, vil også med en slik regel gå glipp av
årlige tjenestepensjonsytelser så lenge de jobber, uten at det kompenseres
ved en økning av de årlige utbetalingene av tjenestepensjon fra
og med uttakstidspunktet.
Forslagsstillerne
mener personer som har tapt på dagens urettvise bestemmelse i samordningsloven
§ 24 nr. 1 tredje ledd, bør kompenseres for dette. Forslagsstillerne
ser det derfor som nødvendig at loven trer i kraft straks og med
virkning fra 1. januar 2011.
Forslagsstillerne
viser til at arbeidstakerorganisasjonene (LO Kommune, LO Stat, Unio,
YS og Akademikerne) en rekke ganger har påpekt at det bør være samme
begrensning på samordningsfradraget som for bruttopensjonen. Allerede
i sitt høringssvar til departementet datert 15. januar 2010 skriver
organisasjonene under pkt. 3.3 Uttak av tjenestepensjon etter 67
år – kompensasjon for levealdersjustering:
«Organisasjonene
synes det vil være nærliggende at samme begrensning bør innføres
for samordningsfradraget som for bruttopensjonen, dvs. at forholdstall 1,000
benyttes også for samordningsfradraget når forholdstallet ved uttaksalder
er lavere enn 1,000.»
Senest i sitt høringssvar
datert 28. september 2018 påpeker arbeidstakerorganisasjonene at
samordningsreglene er urimelige:
«Vi mener fortsatt
samordningsregelen, med opprinnelse fra lovarbeidet i 2009, som
begrenser bruttopensjonen uten en tilsvarende begrensning i samordningsfradraget,
er urimelig. Vi imøteser at dette løses i det videre arbeidet nå
som det er klarlagt at 1962-kullet er det siste kullet som vil rammes
av denne samordningsregelen.»
Forslagsstillerne
viser til at dette lovforslaget retter opp i urimeligheten i at
samordningsloven § 24 nr. 1 tredje ledd reduserer tjenestepensjonen
for dem som først tar ut tjenestepensjon etter fylte 67 år.