Bakgrunn
Tillatelser til oppdrettsnæringen
gir i dag en beskyttet rett til næringsutøvelse. Tillatelsene blir utstedt
av staten. Pris og politiske føringer har variert, og fram til 2002
ble de tildelt vederlagsfritt. Tillatelser til kommersiell produksjon
av matfisk av laks, ørret og regnbueørret i sjøvann er antallbegrenset,
dvs. at de tildeles når departementet bestemmer det. Dette skyldes
stor etterspørsel etter slike tillatelser og myndighetenes behov
for en kontrollert vekst som sikrer miljømessig bærekraft.
I sommer kjøpte 14
oppdrettsselskaper nye tillatelser for lakseoppdrett for totalt
2,9 mrd. kroner. Auksjon ble benyttet, og det viste seg da at prisen
på nye tillatelser har økt betydelig det siste året og er nå på
over 90 mill. kroner per tillatelse. Tidligere på året ble fastpris benyttet
ved salg av tillatelser for totalt 1,02 mrd. kroner. Totalt er det
omsatt nye tillatelser for 3,9 mrd. kroner i år.
Det er uklart om
tillatelsene er undergitt tidsbegrensning, dette er ikke angitt
i den enkelte tillatelse. Det klare utgangspunktet er imidlertid
at Stortinget står fritt til å endre enhver regulering i samfunnet
ut fra de hensyn som er – eller blir – nedfelt i lovgivningen på
det aktuelle område. Hvis tillatelsene skulle være evigvarende,
vil det si at staten og fellesskapet for all framtid har tildelt
retten til å dyrke mat i vår felles allmenning. Når utenlandske
selskaper kjøper eierandeler i oppdrettsselskaper med tillatelser
langs kysten, tydeliggjør det at fellesskapet kan ha gitt fra seg
rådigheten over en ressurs som skulle tilhøre befolkningen, retten
til næring i havet. Til sammenligning har Norge innen vannkraft
et regelverk som sikrer at eierskap på private hender hjemfaller
til staten etter utnyttelse i 60 år. Retten til beskyttet næringsutøvelse
gjennom havbrukstillatelse kan sidestilles med andre næringer som
har en ekstraordinær avkastning ved å utnytte en begrenset naturressurs,
slik som petroleumsforekomst, fossefall, jord eller fiske.
Utviklingen innen
havbruk går i retning av større selskaper, og av at de store kjøper
opp de små. Det finnes ennå familieeide selskaper langs kysten,
men de er i mindretall blant lokalitetene. I havbrukets spede begynnelse
ble oppdrett sett på som en attåtnæring for befolkningen langs kysten.
Havbruk er blitt en av landets viktigste næringer, skaper eksportverdier
for 60 mrd. kroner årlig og konkurrerer i et globalt marked. Det
er behov for mangfold i næringen med store lokomotiv og små og mellomstore
bedrifter for å sikre fremtidig innovasjon. Det er god inntjening
i havbruksnæringen og stor global interesse for å få tilgang til
havbrukstillatelser og -selskaper.
Forslagsstillerne
mener prisen for å komme inn i havbruksnæringen eller for å øke
kapasiteten nå er blitt så høy at den utfordrer mangfoldet i næringen.
Resultatet kan bli mindre innovasjon, færre lokalt eide selskap og
et svakere grunnlag for fremtidig verdiskaping. Ved en tydeliggjøring
av varigheten av en havbrukstillatelse vil det påvirke prisen per
tillatelse, men også gi staten større mulighet til å legge føringer
for ønsket utvikling og trekke tilbake tillatelser som ikke overholder
de kravene som stilles til næringen.
Forslagsstillerne
fremmer med dette forslag om at havbrukstillatelsene som tildeles
fremover skal være tidsbegrenset, men av en slik varighet at det
gir forutsigbarhet for investeringer, innovasjon og drift. Tidsperioden
må drøftes, men kan eksempelvis være av samme varighet som strukturkvotene
i fiskeri, som er på mellom 20 og 25 år med opsjon til forlengelse.
Det vil også være mer i samsvar med andre land der årlig leie er
vanlig for lisens eller konsesjon for akvakulturaktivitet. Det foreslås
derfor hjemfall til staten for nye havbrukstillatelser.
Forslagsstillerne
mener det prinsipielt er gode grunner for at alle tillatelser har
en tidsavgrensning, inkludert eksisterende tillatelser, men mener
allikevel det må avklares nærmere hva som er det juridiske grunnlaget for
varigheten av tillatelsene som er gitt, og om det kan settes tidsbegrensninger
også for disse.
Stortinget besluttet
våren 2018 at det skal gjennomføres en NOU for å vurdere ulike former
for beskatning av havbruksnæringen, jf. Innst. 338 S (2017–2018):
«Stortinget ber regjeringen
om å nedsette et partssammensatt utvalg som skal utarbeide en NOU
som behandler ulike former for beskatning av havbruksnæringen, herunder
produksjonsavgift og grunnrentebeskatning/ressursrenteavgift. Ett
av målene med utredningen er at vertskommuner skal sikres stabile
og forutsigbare årlige inntekter for bruk av areal og for å tilrettelegge
for nytt areal for oppdrettsnæringen også når det ikke er vekst.
Utredningen må også vurdere den internasjonale konkurransesituasjonen
for havbruksnæringen, forutsetninger for lønnsomhet, risikoen ved
biologisk produksjon i sjø, samt hvordan skatte- og avgiftssystemet
påvirker sysselsettingen og industrialisering i Norge og forholdet
mellom norsk og utenlandsk eierskap. Beskatningen må innrettes slik
at næringen har et godt grunnlag for kunnskapsutvikling, innovasjon,
investeringer og bærekraftig vekst. Saken må sluttføres i Stortinget
våren 2020, med sikte på mulig ikrafttredelse medio 2020. Havbruksfondets
innretning og fordeling sees i sammenheng med annen beskatning.»
Forslagsstillerne
er kjent med at regjeringen den 7. september 2018 nedsatte et utvalg
i tråd med Stortingets vedtak. Forslagsstillerne mener det bør vurderes hvorvidt
spørsmålet om tidsavgrensning av havbrukstillatelser også
kan utredes av dette utvalget. Forslagsstillerne mener det i tillegg
må utredes gode overgangsordninger når perioden for tillatelsene
løper ut, samt tilbakeføring til staten dersom tillatelsene ikke
blir tatt i bruk, opphører eller ikke fyller vilkårene for forsvarlig og
bærekraftig drift. Videre bør varighet på allerede gitte tillatelser
også avklares.