Anbefales
av SINTEF
Pilotprosjekt for
nullutslipp på jernbanen på eksisterende dieselstrekninger henger
imidlertid etter. SINTEF presenterte en rapport til Samferdselsdepartementet
i mai 2016 om bruk hydrogen som energibærere, for tog som alternativ
til elektrifisering. De konkluderer blant annet med følgende:
-
Nullutslipp på dieselstrekningene
Nordlandsbanen, Rørosbanen, Solørbanen og Raumabanen blir billigere
både med hydrogen- og batteridrevne tog enn med vanlig elektrifisering
eller bruk av biodiesel.
-
Med dagens trafikk
blir tradisjonell elektrifisering dyrest på Nordlandsbanen. Dette
er fordi banen er lang og har lav trafikktetthet, det vil si få
togavganger å fordele investeringskostnadene på.
-
De gjennomførte sensitivitetsanalysene
viser at trafikken på Nordlandsbanen må fire- til femdobles før
elektrifisering blir konkurransedyktig med batterier eller hydrogen,
og en slik trafikkøkning ville krevd bygging av et stort antall
nye krysningsspor eller i verste fall dobbeltspor hele veien.
Hydrogentog
er også elektriske, men frakter med seg sitt eget kraftverk i form
av brenselceller som bruker hydrogen som energibærer. Hydrogen lages
mest miljøvennlig ved elektrolyse, hvor vann spaltes til hydrogen og
oksygen ved hjelp av elektrisitet.
Dette er som kjent
en gammel teknologi i Norge, siden den har vært brukt til framstilling
av ammoniakk til gjødselproduksjon helt tilbake til Vemork på Rjukan.
I dag har Norge svært gode forutsetninger for å produsere hydrogen
på ren, fornybar energi. Dessuten har man nå hele produksjonskjeden
her i landet. Selv produksjon av elektrolyseutstyret blir gjort
her i Norge (NEL, Notodden), mens stor produksjon skjer der det
er god tilgang på kraft, og der anlegget er intakt – som i Glomfjord.
Det er også verdt å merke seg at norske Hexagon har levert hydrogentankene
til disse togene.
Dette betyr at ikke
minst Nordlandsbanen kan egne seg godt for et pilotprosjekt med
bruk av hydrogen på tog, men også Raumabanen, Rørosbanen og de andre drevet
med diesellokomotiver i dag, kan være aktuelle.
En mulig sideeffekt
ved innfasing av hydrogen i transport generelt er at det da gjøres
mulig å bruke hydrogendepot for tog som reservekraftressurs, ved
å installere brenselceller på depotet som i en prekær underskuddssituasjon
i regionene kan produsere strøm fra opplagret hydrogen og levere
tilbake til nettet.
Forslagsstillerne
ønsker seg snarlig framdrift i testing og innfasing av
hydrogen på jernbanestrekninger i Norge og ønsker et konkret årstall
for dette.