Bakgrunn
Proriteringar i helsevesenet
har store konsekvensar for mange. Det handlar om liv og død, om
enkeltmenneske, men også om heile befolkninga si helse. Difor er det
viktig at slike prioriteringar skjer i openheit. Dagens praksis
i norsk helseteneste med hemmeleghald av legemiddelprisar bryt med
prinsippa om openheit og tillit, som er ein grunnleggande verdi
i Helse-Noreg. Er medisinprisen hemmeleg, kan heller ikkje offentlegheita
vite kva kostnadene ved behandlinga er. Dette gjer at rettferdig
prioritering blir umogleg å dokumentere eller debattere, fordi ingen
skal kunne vite kva prisen faktisk er og kva kostnader ein snakkar
om. Difor meiner forslagsstillar at det må praktiserast full openheit
om legemiddelprisar i den offentlege helsetenesta.
I 2016 bestemte direktørane
i dei regionale helseføretaka at prisane på all sjukehusmedisin
kjøpt inn etter anbod skal vere hemmelege. Det endra ein 20 års
praksis med openheit. Helseminister Bent Høie tok i 2015 initiativ
til at prisrabattar som er forhandla fram mellom legemiddelindustrien
og staten for medisinar på blåreseptordninga, kan haldast unna offentlegheita. Også
prisen på nye, dyre legemiddel som blir tekne i bruk etter prisforhandlingar,
er unntatt offentlegheita. Muskelmedisinen Spinraza er eit slikt
eksempel.
Sverige og Danmark
har tilnærma full openheit om sine legemiddelprisar som sjukehusa
kjøper inn (BT 10. mai 2018). Både Noreg, Sverige og Danmark er
alle omfatta av EUs anskaffingsreglement. Likevel blir openheit
praktisert i Noregs naboland, men ikkje i Noreg. Det blir hevda
at openheit om legemiddelprisar vil gi dyrare medisin. Men i ein
rapport som dei fire regionale helseføretaka har fått utarbeidd,
blir det åtvara om det motsette. Prisane kan auke ved hemmeleghald.
I Danmark har myndigheitene fått same råd. Hemmelege medisinprisar
kan på kort sikt vere lønsamt. Men etter kvart vil hemmeleghald
styrke leverandørane, ikkje kjøparane.
Frå 2017 bestemte
direktørane i dei fire regionale helseføretaka at prisen på sjukehusmedisin
innkjøpt på anbod skal haldast hemmeleg. Det fører òg til at om
lag 100 000 helsearbeidarar blir pålagt tausheitsplikt om legemiddelprisar
på sjukehus. Legemiddelfirma krev at norske sjukehus leverer dei
liste med namn på helsearbeidarar som kjenner til prisen. Eit slikt
system bør Stortinget ikkje la få utvikle seg på norske sjukehus.
Svært mange høyringsinstansar er kritiske til helseføretaka sin
praksis med hemmeleghald av prisar på sjukehusmedisin. Blant anna
har Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet, sjukehuslegar, Apotekerforeninga,
presseorganisasjonar og leiande juristar åtvara mot praksisen. Ein
har peika på faren for høgare prisar, svekka tillit til legane og
auka korrupsjonsfare (Dagens medisin 28. februar 2017).
Forslagsstillar meiner
at legemiddelkostnader og budsjettkonsekvensen dette gir, ikkje
er ei privatsak. Det skal og må det offentlege ha fullt innsyn i.
Men dette har det
til no vore vanskeleg å få politisk oppslutning om på Stortinget.
Ved handsaminga av
Prop. 83 L (2015–2016), jf. Innst. 311 L (2015–2016), foreslo Senterpartiet
å be regjeringa ta initiativ til eit internasjonalt arbeid for å
sikre openheit om legemiddelprisar. Forslaget fikk støtte frå Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet Dei Grøne. Ved Stortingets handsaming
av Prioriteringsmeldinga (Meld. St. 34 (2015–2016), jf. Innst. 57
S (2016–2017)), foreslo Senterpartiet å be regjeringa fremme ei
sak for Stortinget som sikrar openheit om legemiddelprisar og rabattavtalar
mellom legemiddelindustrien og staten. Forslaget fekk berre Senterpartiets
stemmer. I desember 2017 fremma representantar frå Senterpartiet
på nytt eit liknande forslag (Dokument 8:93 S (2017–2018)), der ein
igjen foreslo å be regjeringa fremme sak om å sikre openheit om
legemiddelprisar i Noreg og syte før at dei regionale helseføretaka
avsluttar praksisen med hemmeleghald av anbodsprisar på legemiddel.
Forslaga fekk berre stemmene til Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Raudt og Miljøpartiet Dei Grøne (jf. Innst. 195 S (2017–2018)).
Forslagsstillar viser
til at helseminister Bent Høie i media (BT 7. mai 2018) har uttalt
at: «Vi skal vere opne om legemiddelprisar der vi kan». I Innst.
195 S (2017–2018) viste ein samla helse- og omsorgskomité til at Stortinget
har slutta seg til at ein i nokon samanhengar kan akseptere hemmelege
prisar, men at det skal arbeidast for meir openheit om legemiddelprisar.
Forslagsstillar meiner at omfanget av hemmeleghald av medisinprisar
i den offentlege helsetenesta trass fagre ord om «mest mogleg openheit»
er blitt stort, og konsekvensane så alvorlege, at det er nødvendig
med eit konkret, tydeleg prinsippvedtak i Stortinget om å sikre
openheit om legemiddelprisar i den offentlege helsetenesta.