Evaluering
av samhandlingsreformen m.m.
Norges forskningsråd
har på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet gjennomført en
større følgeevaluering (2012–2015) av samhandlingsreformen. På overordnet
nivå konstaterte man i sluttrapporten at kommuner og helseforetak
i hovedsak lojalt har fulgt opp intensjonene i samhandlingsreformen
og søkt å realisere dem. Helsesektoren har dermed i noen
grad blitt desentralisert. Det har foregått en klar utvikling i retning
av noen av målene som lå til grunn for samhandlingsreformen, som
en reduksjon i liggetid i spesialisthelsetjenesten, bedring av akutt/øyeblikkelig
hjelp-tilbudet, økt oppmerksomhet om folkehelsearbeid og forebyggende
innsats i kommunene, og forsterket og potensielt mer fleksibel samhandling
mellom helseforetak og kommuner. Men ifølge evalueringen er det usikkert
om reformen så langt har gitt merkbar uttelling med hensyn til helhetlige
pasientforløp. Det pekes på en rekke konkrete tiltak for å følge
opp samhandlingsreformen, blant annet disse fire områdene:
-
Samarbeidsavtalene
mellom kommuner og foretak.
-
Fastlegenes rolle
og plass i reformen.
-
Hensynet til pasient-brukermedvirkning
for å skape mer helhetlige pasientforløp.
-
Bedre utnyttelse
av digital teknologi i pasientkonsultasjoner.
Når det
gjelder økonomiske insentiver, slår evalueringen fast at økonomiske
insentiver har bidratt til å korte ned sykehusoppholdet for innlagte
pasienter. Kommunale og interkommunale intermediæravdelinger
har sammen med døgntilbud for øyeblikkelig hjelp bidratt til at
enkelte pasienter får et mellomopphold før og etter sykehusinnleggelse.
Evalueringen peker på at for en del pasienter kan det se ut til
at forløpet hjem–sykehus–hjem er blitt mer oppstykket etter samhandlingsreformen.
Riksrevisjonen har
gjennomført en forvaltningsrevisjon av samhandlingsreformen, rapportert
i Dokument 3:5 (2015–2016) Riksrevisjonens undersøkelse av ressursutnyttelse
og kvalitet i helsetjenesten etter innføringen av samhandlingsreformen.
Riksrevisjonens undersøkelse viste at sentrale forutsetninger for
å nå målene i samhandlingsreformen om bedre ressursutnyttelse og
bedre kvalitet på helsetjenestene ikke var på plass. Riksrevisjonens
funn var:
-
Kommunene har tatt
over pasienter som tidligere lå ferdigbehandlet på sykehus.
-
Det finnes lite kunnskap
om kvaliteten på tjenestene til pasienter som skrives ut til kommunene.
-
Kommunal øyeblikkelig
hjelp døgntilbud (ØHD) benyttes ikke på en måte og i et omfang som
er i tråd med intensjonen.
-
Samarbeidet om pasienter
med behov for tjenester fra både primær- og spesialisthelsetjenesten
er ikke godt nok.
-
Innenfor rus- og
psykiatriområdet er ikke tilbudet i kommunene styrket i takt med
nedbyggingen av døgnplasser i spesialisthelsetjenesten.
-
Kommunene har i liten
grad økt kapasiteten og styrket kompetansen etter innføring av samhandlingsreformen.
Riksrevisjonen
anbefalte departementet å vurdere hvordan bruken av øyeblikkelig
hjelp-tilbud kan bli mer i tråd med intensjonene, både med hensyn
til belegg og målgruppe. I tillegg anbefalte Riksrevisjonen å øke
kunnskapen om kvaliteten i kommunenes helse- og omsorgstjeneste
og vurdere tiltak som forbedrer samarbeidet mellom sykehusene og
kommunene, og tiltak som styrker kompetansen i kommunehelsetjenesten.
På området psykisk helsevern og rusomsorg anbefalte Riksrevisjonen
å vurdere tiltak som sikrer at denne pasientgruppen får et egnet
tilbud fra kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, og
vurdere om oppgave- og ansvarsfordelingen mellom kommunehelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten er tilstrekkelig klargjort for denne
pasientgruppen.