Bakgrunn
Arv blir stadig viktigere
for fordelingen av makt og rikdom i verden og er en stor kilde til
økonomisk ulikhet, også i Norge.
Det har lenge vært
en oppfatning at den økonomiske fordelingen er jevnere i Norge enn
i andre land. Men utviklingen går i feil retning, og formuesforskjellene
har økt mer i Norge enn i mange andre land. Tall fra OECD viser
at den rikeste prosenten av befolkningen i Norge har dratt fra resten
i perioden 1981–2012 i større grad enn i land som Frankrike, Nederland
og Spania. Den rikeste prosenten i Norge har også økt sin andel
av den totale inntektsveksten fra 1975 og fram til finanskrisen
i 2008 i større grad enn det den rikeste prosenten i eksempelvis
Danmark, Portugal, Sverige og Italia har gjort. Ifølge Kapitals
gjennomgang av de 400 rikeste i Norge har formuene til de rikeste
i Norge mer enn fordoblet seg siden finanskrisen.
Ifølge nye tall fra
Statistisk sentralbyrå eier nå 10 prosent av Norges rikeste 58 prosent
av all formue. En gjennomgang av skattelistene Klassekampen gjorde
i 2017, viste at to tredjedeler, altså 67 av de 100 rikeste, har
arvet formuen – og ikke skapt den selv.
En arveskatt bidrar
til å hindre at forskjeller forsterkes mellom generasjoner og at
formuer samles på få hender. Det er urimelig at det er mulig å arve
flere titalls millioner skattefritt, samtidig som andre betaler
skatt av inntekt de får ved hardt arbeid. Dette strider også med
prinsippet om at det skal lønne seg å jobbe. En arveskatt vil være
i tråd med prinsippet om skatt etter evne, og den vil være riktig
ut fra et effektivitetshensyn, fordi den bidrar til å spre skatt
på flere grunnlag. Den påvirker heller ikke produksjon og sysselsetting,
og er dermed et bedre og mindre kostnadskrevende alternativ enn
mange andre skatter. Regjeringen har på gjentatte spørsmål fra Stortinget
ikke kunnet sannsynliggjøre at fjerningen av arveavgiften har hatt
samfunnsøkonomisk positive virkninger.
I tillegg til den
direkte fordelingseffekten av en arveskatt vil en slik skatt også
bidra til å utjevne forskjellene ved at en kan finansiere mer velferd,
eller redusere skatter med langt dårligere fordelingsprofil enn
arveavgiften.
Det er fullt mulig
å innrette en arveskatt som samtidig har en sosial profil. Med et
høyt bunnfradrag, eksempelvis på 5 mill. kroner, vil skatten være
rettet inn mot de som arver de største formuene. På den måten vil arveskatten
treffe dem som har høy skatteevne, og ikke bidra til å skape uheldige
enkeltutslag. Dette vil være i tråd med forslagsstillernes intensjon,
nemlig at en arveskatt skal bidra til å bremse opphopning av formuer
hos en økonomisk elite og redusere de økonomiske forskjellene. Arveskatten
må utformes på en slik måte at en ikke får uheldige omgåelses- og
tilpasningsmuligheter. Satsen bør være progressiv og øke med størrelsen
på arven. En laveste sats på 10 prosent vil være et rimelig utgangspunkt.
Det er også viktig at regelverket for arveskatten er forståelig.
Forslagsstillerne mener det er hensiktsmessig at arv til samboer/ektefelle
ikke anses som skattepliktig etter en slik arveskatt.
Det bør videre utredes
om det er nødvendig med justeringer for å gjøre det enklere å løse
likviditetsproblemer som kan oppstå når folk arver hytter, eiendommer
eller lignende, og hvordan dette eventuelt kan gjøres. Innfrielsen
av skatten kan for eksempel knyttes til omsetningen av objektet,
eller det kan innføres muligheter for utsettelse av innbetaling
av skatten hvis bestemte vilkår er oppfylt.
Samtidig som formue
konsentreres, vil arv spille en viktigere rolle for folks muligheter
og frihet i framtiden. En arveskatt vil være et viktig tiltak for
bedre omfordeling og være med på å bekjempe den voksende ulikheten.