Svak
begrunnelse for sentralisering av Helfo
Helfos begrunnelse
for sin anbefaling av en omorganisering og sentralisering av kontorstedene
fra 22 til 5 lokasjoner kan grovt oppsummeres med følgende sitat
i Helfos utredning (s. 24):
«Det sentrale er
å sikre en kontorstruktur som gir tilstrekkelig økonomisk handlingsrom
for investeringer i ny teknologi, og som gir godt rom for å rekruttere
ny kompetanse og har kvaliteter i omgivelser for strategisk partnerskap,
særlig knyttet til innovasjon og utvikling. I tillegg er en ensartet
organisasjon med et begrenset antall lokasjoner av en viss størrelse,
avgjørende.»
Forslagsstillerne
mener at denne begrunnelsen er svært svak, og at det ikke kan dokumenteres
at nedlegging av et stort antall kontor vil sikre en utvikling med økonomisk
handlingsrom, rekruttering av ny kompetanse, innovasjon og utvikling.
Tvert imot vil det motsatte kunne skje, fordi man risikerer et stort
tap av kompetanse og fagmiljø som brytes ned. Forslagsstillerne merker
seg at det i Helfos utredning under pkt. 5.6 Risikovurdering (s.
29) oppgis at det innen flere tjenesteområder og aktiviteter er
identifisert høy risiko. Ifølge Helfos egen utredning skal dette
særlig gjelde utenlandsområdet, hvor hele avdelingen med tre seksjoner, som
i dag er lokalisert til Oslo, anbefales avviklet. Forslagsstillerne
merker seg at omtalen av Oslo-kontoret er en av få plasser i anbefalingen
hvor Helfo velger å fremheve viktigheten av dagens kompetanse i
organisasjonen.
Helfo skriver i sin
utredning at det er svært vanskelig å rekruttere kompetanse på kontorsteder
som ikke er i nærhet til et stort og attraktivt arbeidsmarked (s.
7). Forslagsstillerne mener dette er oppsiktsvekkende og problematisk
argumentasjon, og at Helfos eventuelle problem med rekruttering
må tilskrives at Helfo selv ikke har drevet en god og aktiv rekrutteringspolitikk.
Forslagsstillerne viser til at for eksempel Vegtilsynet klarer å
rekruttere høyt utdannet kompetanse på Voss, og Brønnøysundregistrene
i Brønnøysund, men at slike eksempler ikke hensyntas i Helfos utredning.
Forslagsstillerne mener at digitalisering i seg selv taler for en
desentralisert kontorstruktur og for spredning av statlige arbeidsplasser.
Helfo bruker SINTEF-rapporten
«Samlokaliseringseffekter – hva sier litteraturen?» (2016) som kunnskapsgrunnlag
i sin utredning, og viser til at det i rapporten pekes på at færre
og større miljøer er en forutsetning for å skape fremtidige leveringsdyktige
kompetansemiljøer. Forslagsstillerne mener at Helfo her bruker rapporten
på feil måte, og vil understreke at SINTEF også problematiserer
at det ofte settes høye og urealistiske mål om gevinster av samlokalisering.
I introduksjonen til denne rapporten heter det (s. 3):
«Det er et påfallende
sprik mellom hvor omfattende og uttalte målene for en samlokalisering
er i forkant av prosessen, og hvor lite forskning det faktisk er
gjort på å måle effektene i ettertid. Generelt observerer vi at
i større samlokaliseringsprosjekter argumenteres det med at man
ønsker å oppnå betydelige effekter, både på økonomi og fag, uten
at man går særlig inn på hvordan disse skal realiseres. Det er et
fellestrekk at prosjektene er uklare i å beskrive nå-situasjonen
de virksomhetskritiske målene ses i forhold til, uklare når det
gjelder hvordan samlokaliseringen konkret skal gjennomføres, og uklare
på hvordan måloppnåelsen skal evalueres. Det er også svært få virksomheter
som faktisk gjør en effektevaluering i ettertid av samlokaliseringen.
Denne tendensen gjenspeiles i den internasjonale faglitteraturen, hvor
mange studier viser til forventede økonomiske, organisatoriske og
faglige effekter, mens få presenterer detaljert empirisk dokumentasjon
av effektene ved samlokalisering.»
Helfo begrunner også
sin anbefaling i utredningen blant annet med at tilsvarende omorganiseringer
gjennomføres i Skatteetaten og Statens Lånekasse. Forslagsstillerne
merker seg at det i disse tilfellene er tale om pågående omorganiseringsprosesser
man ennå ikke kjenner de langsiktige effektene av.
I sin pressemelding
19. april 2018 om beslutningen skriver regjeringen:
«Med målrettede IKT-investeringer
og endret kontorstruktur kan Helfo over fem år redusere antall årsverk
med om lag 100, fra dagens 550 til cirka 450. (…) Økt bruk av selvbetjening
og automatisering og færre enkle, manuelle prosesser reduserer behovet
for ansatte. Samtidig vil de komplekse oppgavene som gjenstår, kreve
helsefaglig, juridisk og økonomisk kompetanse. I tillegg vil investering
i IKT øke behovet for kompetanse på utvikling og drift av digitale
løsninger.»
Forslagsstillerne
viser til at det i Helfos utredning ikke er synliggjort at IKT-investeringer
og økt selvbetjening er på plass før antall årsverk skjæres ned.
Forslagsstillerne er kjent med at Helfo ved utgangen av 2020 skulle
behandle inntil 80 pst. av henvendelsene automatisk, men at det
per nå ser ut til at automatiseringen vil øke fra dagens om lag
12 pst. til om lag 30 pst. Flesteparten og så mye som 90 pst. av
henvendelsene til Helfo behandles fortsatt manuelt. Forslagsstillerne
mener at målet om at Helfo kan redusere antallet ansatte med 100
de neste fem årene, er urealistisk fordi forutsetningene ikke er
til stede.