Hvilke
virksomheter som bør omfattes av tilskuddsordningen
Hippe-utvalget anbefalte
at staten bør kompensere pensjonskostnader for ideelle virksomheter
som leverer eller har levert lovpålagte barnevernstjenester og spesialisthelsetjenester
som staten nå er ansvarlig for. Forslagsstillerne vil videre peke
på at det også gjenstår å finne løsninger i andre bransjer og tjenesteområder som
også leverer tjenester etter avtale med staten, som for eksempel
utdanning. Det finnes også andre organisasjoner, som Kirkens SOS,
som ikke er omfattet av regjeringens første forslag til erstatningsordning,
men som har de samme utfordringene som dem som omfattes av ordningen.
Begrunnelsen for at staten bør ta ansvar, er at de organisasjonene
som omfattes av erstatningen, var tett integrert med og samarbeidet
tett med det offentlige, og de etablerte pensjonsordninger som et resultat
av forventninger om at ideell sektor skulle ha samme pensjonsordning
som det offentlige. Konsekvensene av dette er for virksomhetene
betydelige og uforutsigbare krav om beløpsavsetninger i årsregnskapet.
Forslagsstillerne mener at alle ideelle og frivillige virksomheter
som i sin tid etablerte en slik offentlig lik ytelsesbasert tjenestepensjon,
bør omfattes av den søknadsbaserte tilskuddsordningen, uavhengig
av om de har hatt løpende eller midlertidige driftsavtaler, eller om
de har mottatt offentlige tilskudd til drift av tjenester som er
samfunnsnyttige. Hippe-utvalget slår også fast følgende:
«Den foreslåtte kompensasjonsordningen
gjelder bare for virksomheter som har levert tjenester til staten. Det
følger av rammene for mandatet. Utvalget vil likevel påpeke at tilsvarende
problemstilling gjelder for virksomheter som leverer og har levert
helse- og sosialtjenester til kommuner. Det vil også være virksomheter som
har leveranser til stat og kommuner innenfor samme virksomhet og
med samme pensjonsordning i KLP.»
Forslagsstillerne
mener det også må finnes løsninger for ideelle aktører som har levert
tjenester til lavere forvaltningsnivå, noe også KS peker på i sitt
høringssvar. Det er også flere ideelle aktører som leverer eller
har levert tjenester til både staten og kommunene uten at det er
mulig å skille ut avtalene til de ansatte i denne tjenesteproduksjonen.
Eksempel på slike virksomheter er virksomheter som har levert HVPU-tjenester
hvor offentlige reformer har gjort av avtalestrukturen beveget seg
mellom forvaltningsnivåene.
Forslagsstillerne
viser til at et av Hippe-utvalgets formål med å peke på en kompensasjonsordning
var å unngå prosessrisiko. Dersom tjenesteleverandører som har levert
til kommunene, ikke kommer inn i en statlig ordning, vil kommunene
kunne møte disse kravene hver for seg. Det vil også kunne skape
uheldig forskjellsbehandling om noen kommuner tar ansvar, mens andre
ikke gjør det.
Forslagsstillerne
viser videre til at ESA i februar 2018 godkjente statlige pensjonstilskudd
for ideelle organisasjoner. Norske myndigheter meldte pensjonstiltaket til
ESA i desember 2017. ESAs konklusjon er at det ikke er snakk om
økonomisk aktivitet, og dermed slår heller ikke EØS-reglene for
statsstøtte inn. På det grunnlaget hadde ESA ingen innvendinger
mot støtten. Det er naturlig å forstå ESAs konklusjon slik at også
andre tjenester som er basert på solidaritet og finansiert av offentlige
budsjetter uten noe mer enn marginal egenbetaling, heller ikke er
tjenester som berøres av statsstøttereglene i EØS, og at EØS-avtalen
derfor ikke vil stå i veien for en utvidelse av ordningen til andre
ideelle tjenester enn de regjeringen foreslo.