Bakgrunn
Jernbanestrekningene
i Norge skal ut på anbud. Jernbanepakke Sør er allerede utlyst,
og søknadsfristen for tilbydere har gått ut. Andre strekninger vil
komme i løpet av det neste året. Dersom en annen aktør enn de som
drifter banen i dag, overtar, betyr det at de ansatte må begynne
å jobbe for det nye selskapet.
Norsk Jernbaneforbunds
hovedtillitsvalgte hos Mantena har avdekket at de ansatte innen
renhold og vedlikehold ikke er sikret virksomhetsoverdragelse dersom
en ny aktør skulle vinne anbudene. Det innebærer at alle de ansatte,
over 500 personer, risikerer å få endret betingelser eller miste
jobbene sine.
Forslagsstillerne
har siden starten vært klare motstandere av hele jernbanereformen.
Men når den nå gjennomføres, ønsker forslagsstillerne å sikre at
kundene skal være trygge på at vedlikehold og renhold av togene
blir ivaretatt, og at de ansatte skal få beholde jobbene sine.
De eneste som tjener
på at renholdere og verkstedarbeiderne kan miste jobben, er selskapene
som vinner anbudene. De kan få billigere vedlikehold og renhold. Kundene
risikerer at tjenestene blir dårligere, og det er en katastrofe
for de ansatte det gjelder.
Krisen knyttet til
luftambulanseanbudet er et eksempel på hvor ille det kan gå når
anbud gjøres uten å ivareta de ansatte. Forslagsstillerne ønsker
å sikre at jernbanereformen, når den først gjennomføres, gjøres på
en måte som ivaretar jernbanetilbudet til folk flest og de ansattes
vilkår på en best mulig måte.