Bakgrunn
Luftambulansetjenesten
er en avgjørende del av samfunnsberedskapen i landet vårt. Ambulanseflyene er
som en luftbro mellom distriktene og spesialisthelsetjenesten. Det
er avgjørende for befolkningens trygghet at ambulanseflyene er operative.
Selskapet Lufttransport
FW, som har drevet luftambulansetjenesten i over 20 år, tapte i
2017 anbudet til det utenlandske selskapet Babcock Scandinavian
Air Ambulance (BSAA), som skal overta fra 1. juli 2019. BSAA vant
anbudet fordi de tilbød en lavere pris enn Lufttransport FW. For
å få ned prisen, presser BSAA gjennom dårligere lønns- og arbeidsvilkår
for pilotene.
I forhandlingene
har pilotene gått med på å kutte i lønnen med opptil 25 prosent
samt å få dårligere pensjon. Dette er ikke nok for BSAA, som etter
flere måneder med forhandlinger trakk seg fra avtalen om en kollektiv
overføring av piloter til selskapet. Resultatet er at mange piloter
nå sier opp i frykt for å miste jobben neste år eller måtte fortsette
under dårligere betingelser hos BSAA.
Konsekvensen av dette
er at flere ambulansefly nå står på bakken, og at tjenesten for
hver dag som går, tappes for høyspesialisert kompetanse.
Denne beredskapssituasjonen
er uholdbar. Den utgjør en akutt trussel mot liv og helse. Stortinget
må nå ta ansvar for at luftambulansetjenesten ikke blir rasert.
I Nord-Norge er flytransport
en avgjørende del av transportkjeden for å få pasienter fram til
riktig hjelp når det haster. For å sikre dette må ambulanseflyene være
i kontinuerlig beredskap med tilstrekkelig personell. Nå ser man
hvor sårbar denne tjenesten blir som følge av at den er lagt ut
på anbud.
I NOU 2015:17 «Først
og fremst. Et helhetlig system for håndtering av akutte sykdommer
og skader utenfor sykehus» ble det foreslått å
«sikre at planlegging
og utvikling av luftambulansetjenesten inngår som en integrert del
av helseforetakenes øvrige ambulansetjeneste og akuttmedisinske beredskap».
Forslagsstiller mener
at regjeringen nå må følge opp NOU 2015:17.