Reklameindustrien
Reklameindustrien
pekes på som en av de viktigste årsakene til det økende kroppspresset.
I rapporten «Retusjert reklame og kroppspress» henviser Statens
institutt for forbruksforskning (SIFO) til forskningsresultater som
viser sammenhenger mellom reklame, kroppspress og psykisk helse.
Blant annet vises det til at når modeller framstilles som attraktive,
påvirker det hvordan barn ser på egen kropp. Det pekes på «physical
attractive stereotype (PA)», som beskriver fenomenet hvor man tilegner
attraktive mennesker positive personlighetstrekk. Det er store mengder
reklame i det offentlige rom, og sosiale medier har de siste årene
åpnet for enda mer aggressiv og spesialtilpasset reklame som spesielt treffer
unge svært effektivt. I dette bildet kan spesielt kommersiell reklame
for kosmetisk kirurgi og slankepiller, samt reklame med retusjerte
modeller, være særlig skadelig. Alvoret blir tydelig når ungdom
melder om at det dukker opp reklame for brystoperasjoner på sjekkeappen
Tinder.
Reklameindustrien
er en stor industri med massiv omsetning. De siste tilgjengelige
tallene fra 2015 viser at de norske reklamebyråene alene hadde en
omsetning på 8,4 mrd. kroner. De globale aktørene gjør dette til småpenger,
spesielt med tanke på hva som har skjedd med digital annonsering
siden 2015 på sosiale medier. Med andre ord er det grunn til å anta
at reklameindustrien omsetter for massive summer gjennom å eksponere
ungdom for reklame som kan bidra til økt kroppspress. Reklameindustrien
tjener penger på ungdoms dårlige selvbilde. Ungdommens helse er
viktigere enn bransjens frihet til å reklamere for en usunn holdning
til kropp, utseende og psykisk helse.
Derfor mener forslagsstillerne
det er nødvendig å skjerpe inn lovverket som regulerer reklameindustrien for
å beskytte særlig barn og unge. Reklame rettet mot barn, tobakksreklame
og alkoholreklame er allerede forbudt, da mener forslagsstillerne
at det er mulig og ønskelig å innføre et forbud mot kommersiell
reklame for kosmetisk kirurgi og slankeprodukter. I tillegg er det nødvendig
å redusere reklame i det offentlige rom, gjøre flere innskjerpelser
i markedsføringsloven og ikke minst styrke Forbrukertilsynets mandat
og mulighet for å blant annet håndheve forbudet mot reklame rettet mot
barn.