Bakgrunn
Fredag 9. februar
2018 nedsatte regjeringen et utvalg som skal vurdere endringer i
beredskapslovgivningen. Utvalget har som mandat å se på om regjeringen
bør ha mulighet til å supplere eller gjøre unntak fra lovgivning,
og til midlertidig å suspendere eller modifisere ellers lovpålagte
rettigheter i ekstraordinære situasjoner. Utvalget skal avgi sin
innstilling innen 15. mars 2019.
En beredskapslovgivning
er en konkretisering av konstitusjonell nødrett som gir regjeringen
hjemmel til å fravike gjeldende lovgivning eller gi bestemmelser med
lovgivningsmessig innhold. Disse unntakslovene gjelder i dag kun
når riket er i krig, når krig truer eller rikets selvstendighet
eller sikkerhet er i fare. Nå ønsker regjeringen å vurdere muligheten
for at denne fullmakten skal utvides også til ekstraordinære situasjoner.
Regjeringen nevner flyktningkrisen 2015 som eksempel på en slik
situasjon hvor regjeringen mener det er nødvendig å vurdere unntak.
Regjeringen gir også utvalget i oppdrag å vurdere om det skal utformes
en hjemmel for midlertidig å suspendere enkeltpersoners lovfestede rettigheter,
eventuelt modifisere hvordan rettighetene må oppfylles.
Forslagsstillerne
viser til at dette forhold ble behandlet i justiskomiteen i Innst.
326 S (2016–2017) om Meld. St. 10 (2016–2017) Risiko i et trygt
samfunn – Samfunnssikkerhet, som ble avgitt 23. mai 2017. Her anmoder
justiskomiteens flertall regjeringen om ikke å oppnevne et utvalg
som skal vurdere en slik utvidelse av beredskapslovgivningens virkeområde.
I innstillingen vises
det til meldingens punkt 13.9.3 om sektorovergripende fullmaktsbestemmelser,
og det står følgende:
«(…) Regjeringen
vil oppnevne et utvalg til å vurdere en sektorovergripende fullmaktsbestemmelse
i beredskapslovgivningen med sikte på andre ekstraordinære situasjoner
enn der riket er i krig eller krig truer eller rikets selvstendighet
eller sikkerhet er i fare. Den kan gjelde for eksempel ved høye
asylankomster, naturkatastrofer, ulykker, pandemier og sammenbrudd
i infrastruktur. En sektorovergripende fullmaktsbestemmelse vil
kunne gi adgang til å supplere og om nødvendig gi avvik fra gjeldende
lovgivning. Den kan også gi hjemmel for å gripe inn i tilfeller
hvor ressursmangel og lignende forhold gjør det umulig eller svært
vanskelig å oppfylle rettigheter for den enkelte. Bestemmelsen kan
videre gjøre det mulig å gripe inn der det er behov for særlig raskt
å kunne omprioritere ressurser, eller hvor det på grunn av situasjonen
er behov for å kunne sette til side regler om saksbehandling.
Flertallet viser
til at beredskapslovgivningen er en konkretisering av konstitusjonell
nødrett. Den gir regjeringen hjemmel til å fravike gjeldende lovgivning,
eller gi bestemmelser med lovgivningsmessig innhold. Disse unntakslovene
gjelder kun når riket er i krig, når krig truer eller rikets selvstendighet
eller sikkerhet er i fare.
Flertallet merker
seg at regjeringen vil sette ned et utvalg for å utvide beredskapslovgivningens
virkeområde. Som eksempler på situasjoner som skal kunne omfattes
av beredskapslovgivningen, nevnes høye asylankomster,
naturkatastrofer, ulykker, pandemier og sammenbrudd i infrastruktur.
Videre trekkes ressursmangel frem som et forhold som skal
kunne begrunne å sette til side rettssikkerhetsgarantier.
Flertallet viser til at regjeringen
ikke har godgjort behovet for å utvide muligheten til å sette til
side lovgivning og rettssikkerhetsgarantier. Disse medlemmer mener at
kun grunnleggende sikkerhetsinteresser for nasjonen kan begrunne
en utvidelse av beredskapslovgivningens virkeområde, og vil advare
mot å likestille de nevnte situasjoner med de nødstilstander som
begrunner beredskapslovgivningen.
Flertallet anmoder regjeringen om
ikke å oppnevne et utvalg som skal vurdere en slik utvidelse av
beredskapslovgivningens virkeområde.» (forslagsstillers utheving)
Forslagsstillerne
viser til at en helt avgjørende oppgave for en regjering er å sikre
befolkningen grunnleggende rettsstatsprinsipper og sørge for at
alle nyter godt av grunnleggende rettigheter – uansett hvem de er
– og hva de eventuelt måtte ha gjort. Det er nettopp i møte med
alvorlige kriser at evnen til å ivareta lovgivning og rettssikkerhet
er viktig. Forslagsstillerne mener at kun grunnleggende sikkerhetsinteresser
kan begrunne en utvidelse av beredskapslovgivningen. Forslagsstillerne viser
også til at regjeringen i mandatet for utvalget ikke har klart å
godgjort behovet for å utvide muligheten til å sette til side lovgivning
og rettssikkerhetsgarantier.
Forslagsstillerne viser også
til at de internasjonale menneskerettighetene i dag er under sterkt
press. Mandatet, og den den politiske begrunnelsen til utvalget,
bidrar ytterligere til en situasjon hvor det legitimeres ytterligere
suspensjon eller tilsidesetting av lovverk og rettigheter.