Bakgrunn
Etter skriftlig søknad
kan kommunene gi tillatelse til bruk av snøscooter for transport
av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ligger minst 2,5
km fra brøytet bilveg, jf. forskrift for bruk av motorkjøretøyer
i utmark og på islagt vassdrag § 5 c. Hovedprinsippet er at avstanden
skal måles i luftlinje. Spørsmålet om målemetode må likevel avgjøres
i den enkelte sak. Dersom topografien tilsier at det blir urimelig
å legge luftlinje til grunn for måling av avstanden, for eksempel fordi
terrenget er for bratt eller man må gå rundt fjell eller innsjø,
blir lengden på den aktuelle traseen avgjørende. Det vil i slike
tilfeller være den aktuelle stien eller traseen for å ta seg frem
uten motoriserte kjøretøy som skal måles.
Fylkesmannen har
varslet flere kommuner om innskjerping av håndhevingen av forskriften
§ 5 c. Flere kommuner har brukt skjønn i vurderingen av denne 2,5 km-grensen
og ikke oppfattet den som et absolutt krav.
Dette vil i praksis
innebære at veldig mange hytteeiere som i 40 år har fått dispensasjon
til å frakte nødvendig utstyr og bagasje til hytta, vil miste denne
muligheten hvis kommunene blir fratatt muligheten til å benytte
skjønn ved håndhevingen av § 5 c. Det vil også sette kommunenes
saksbehandlere i en utfordrende situasjon og trolig medføre mange
tvistemål.
Hyttestrukturen i
Norge er preget av særdeles spredt fritidsbebyggelse over veldig
store geografiske områder og i til dels krevende fjellområder. Dette
gjør det utfordrende å få til gode løsninger for leiekjøring. Bygging
av permanent tilkomst via vei medfører store naturinngrep. Noen
har tilkomst via vei sommerstid, men veien kan være i for dårlig
forfatning til å tåle brøyting om vinteren. Det vil heller ikke
være kostnadsforsvarlig eller gi miljømessig gevinst å brøyte veien
fremfor å tillate nyttetransport med scooter på samme trasé.
I flere fylker får
stadig flere hytteeiere avslag på sine søknader om tillatelse til
scooterkjøring til og fra sine hytter med den begrunnelse at avstanden
ikke er stor nok målt i luftlinje. I mange deler av Norge er terrenget som
kjent bratt og kupert, og den faktiske kjøreavstanden er i mange
tilfeller over 2,5 km. Flere kommuner har fått kritikk av Fylkesmannen
fordi de har en for «liberal» praksis når det gjelder måling av
avstand til hytte. Flere hytteeiere som før har hatt dispensasjon
til scooterkjøring i en årrekke, har nå fått avslag. Mange kommuner mener
innstramninger innebærer en mistillit til deres vurderinger.
Forskriften § 5 c
vedrørende tillatelse til frakt av nødvendig utstyr og bagasje til
egen hytte er utdatert med hensyn til dagens samfunnskrav og bruksmønster. Regelen
virker mot sin hensikt, som var å stimulere til forbedret folkehelse
og økt friluftsglede. Det er i dag en stille praksis som tillater
skjønn når det gjelder dette kravet, som blir krevende når Fylkesmannen
varsler innskjerping. Ved å fjerne kravet om 2,5 km vil man sikre
bedre etterlevelse av regelverket, redusert misnøye blant befolkningen,
redusert saksbehandling og færre tvistesaker på alle nivå og man
underbygger økt kommunalt ansvar og råderett i eget lokalmiljø.
Forskriften lyder
i dag:
Ǥ 5. Etter skriftlig
søknad kan kommunestyret gi tillatelse til bruk av snøscooter for:
-
a) fastboende som
i ervervsmessig øyemed vil påta seg
-
transport mellom
bilveg og hytte,
-
tilsyn med privat
hytte etter eierens oppdrag,
-
transport for massemedia
på reportasjeoppdrag,
-
transport av funksjonshemmede,
-
transport av ved,
-
transport etter dispensasjon
i medhold av denne forskrifts § 6,
-
b) funksjonshemmede,
-
c) eier av hytte
for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ligger
minst 2,5 km fra brøytet bilveg når det i området ikke er mulighet
for leiekjøring etter bokstav a,
-
d) kjøring i utmarksnæring
for fastboende,
-
e) transport av ved
utover det som følger av denne forskrifts § 3 første ledd bokstav
g,
-
f) gruppeturer på
snødekt mark for beboere på helse- og omsorgsinstitusjoner, medlemmer
av pensjonistforeninger eller forflytningshemmede. Turen må være
i regi av helse- og omsorgsinstitusjoner eller ideelle organisasjoner.
Tillatelse kan kun gis for transport til bestemte turmål og langs
nærmere bestemte traseer dersom kommunen anviser slike.
Kommunestyrets myndighet
etter denne paragraf kan delegeres til et folkevalgt organ eller
kommunal tjenestemann.»