Bakgrunn
Ved bygging av riksveg
med låneopptak og bompengefinansiering er det vanlig at kommuner/fylkeskommuner
stiller garanti for bompengelånet.
Det har de senere
årene blitt vedtatt mange og store riksvegprosjekt med bompengefinansiering.
I svar på skriftlig spørsmål (Dokument nr. 15:688 (2017–2018)) opplyser
samferdselsministeren at samlet låneopptak knyttet til riksveger,
bypakker og fylkesvegprosjekt som inngår i bypakker, vil være om
lag 57 mrd. kroner ved utgangen av 2018.
I Meld. St. 33 (2016–2017)
Nasjonal transportplan 2018–2029 er det lagt til grunn i størrelsesorden
133 mrd. kroner i ekstern finansiering av prosjekt og tiltak på
riksvegnettet i løpet av planperioden. Dette er i all hovedsak bompenger.
Statsråden opplyser i svar på skriftlig spørsmål (Dokument nr. 15:688
(2017–2018)) at korrigert for forventet bompengebidrag i 2018 utgjør dette
i størrelsesorden 125 mrd. kroner i bompengebidrag etter 1. januar
2019.
Dette viser at bompengefinansieringen
de siste årene har fått et svært stort omfang. Regjeringen Solberg
sin politikk bekrefter at bompengeinnkreving er en del av finansieringen
av veg uavhengig av hvem som sitter i regjering. Med det store omfanget
som bompengefinansiering har fått på statlige riksveger, fremstår
det som urimelig at kommuner og fylkeskommuner skal stille som garantist
for staten sine egne veger.
Det skjer aldri eller
svært sjelden at garantiansvaret blir utløst. Delvis fordi finansieringsopplegget
er robust med store sikkerhetsmarginer både på anslag for trafikkmengde
og rente som legges til grunn. Det legges også opp i stortingsvedtak
til at bompengetakstene kan økes og/eller nedbetalingstiden forlenges
før garantiansvaret utløses. Konsekvensene dersom garantiansvaret blir
utløst, vil imidlertid være store for de fylkeskommunene/kommunene
det gjelder. Staten vil i større grad ha mulighet til å spre risiko.
Vedtak gjort av Stortinget,
kan påvirke finansieringen i prosjektene, f. eks. regelverk for
billigere utslipp for kjøretøy med lave utslipp. Det er naturlig
at den som både vedtar bompengefinansieringen og vedtar regelverket
for bompengeinnkreving, også har garantiansvaret.
Det antas at statlig
garanti vil gi noe bedre lånebetingelser og dermed redusere bompengene.
Samferdselsministeren opplyser i svar på skriftlig spørsmål (Dokument
nr. 15:86 (2013–2014)):
«Statlig garanti
for lån som tas opp til utbyggingsprosjekter er et annet tiltak
som vil bidra til betydelig lavere rente i mange prosjekter.»
Det er ikke grunn
til å tro at garantiansvaret vil ha noen stor økonomisk betydning
for staten, og staten kan selv påvirke risikoen gjennom å sørge
for at rammevilkårene/forutsetningene ikke endres underveis i prosjektet.