Bakgrunn
Norske jordbrukslandskap
inneholder store kulturhistoriske verdier, og gammel jordbruksbosetting
sammenfaller ofte med dagens mest aktive jordbruksområder. På gårder
i disse områdene er det ikke uvanlig å finne spor fra forhistorisk
tid eller middelalder. Alle kulturminner fra før 1537 er automatisk
fredet, og en stor del av de over 440 000 kjente lokalitetene i
landet fins på gårdsbruk. I tillegg er det mange ukjente kulturminner,
og mange ligger under markoverflata. Gårdsbrukene sitter bokstavelig
talt på mange av landets kulturminner og spiller en avgjørende rolle
i forvaltningen av disse.
Kulturminneloven
§ 3 gir forbud om å gjøre inngrep i automatisk freda kulturminner,
inkludert «utilbørlig skjemming». En gårdbruker vil ha meldeplikt
til regional kulturminneforvaltning ved igangsetting av tiltak som
kan virke inn på et automatisk freda kulturminne (§ 8). Loven pålegger
tiltakshaver undersøkelsesplikt (§ 9) ved planlegging av større
private tiltak, samt ved reguleringsplan. Ansvarlig forvaltningsorgan
har plikt til å undersøke om tiltaket vil virke inn på et automatisk freda
kulturminne. Undersøkelser kan konkludere med at tiltaket ikke kan
gjennomføres før det er foretatt arkeologisk registrering og eventuell
utgraving. For offentlige og «større» private tiltak skal kostnadene
ved slike undersøkelser belastes tiltakshaver (§ 10). Ved «mindre»
private tiltak vil normalt kostnadene i sin helhet bli dekket av
det offentlige.
Departementet har
gitt retningslinjer for dekningsplikten til arkeologiske arbeider
ved «mindre, private» tiltak i rundskriv T-02/2007 og rundskriv
T-2/99. Grenseoppgangene mellom «større» og «mindre» private tiltak
ble gjort så langt tilbake som i Ot.prp. nr. 7 (1977–78).
Av retningslinjene
går det fram at bygging av driftsbygning på gårdsbruk ikke faller
inn under definisjonen av et «mindre, privat tiltak». Gårdbrukere
i de områder av landet som er rike på faste kulturminner, kan derfor etter
dagens praktisering risikere store ekstrautgifter til arkeologiske
utgravinger ved utvidelse eller bygging av ny driftsbygning.
Kulturminneloven
åpner for at «større private tiltak» kan søke om statlig dekning
av kostnader når det fins særlige grunner. Svekket lønnsomhet ved
oppføring av nye landbruksbygg kan kanskje være en slik særlig grunn,
men i praksis blir kostnader påført av kulturminnelovens undersøkelsesplikt
bare i liten grad dekket av staten når tiltaket blir definert som
«større tiltak» – som f.eks. bygging av driftsbygning. Dagens grenseoppgang mellom
«mindre» og «større» tiltak kan vanskelig sies å være prinsipielt
holdbar, og den svekker respekten for loven og dens legitimitet.
Det er derfor nødvendig med klarere signaler fra lovgiver.
I sluttrapporten
«Nasjonalt utviklingsprogram: Landbruksbygg og kulturlandskap» (2013)
uttaler en bredt sammensatt arbeidsgruppe:
«Dei viktigaste
utfordringane i forhold til kulturminnelova er å:
-
Sikre at meldeplikta
vert overhalden både av byggherre og den enkelte kommune
-
Avklare forhold ved
undersøkingsplikta, særleg korleis landbruksbygg skal handterast
i høve til kostnadsdekning og fristar for gjennomføring av undersøkingar
Lønnsemda
i bygging av nye landbruksbygg er allereie marginal. Uvisse knytt
til kostnadar og tidsbruk når det gjeld arkeologiske undersøkingar
er problematisk å handtere for næringa. Det er derfor viktig å få
på plass gode rutinar for avklaring av forholdet til arkeologiske kulturminne.
Arbeidsgruppe 1 anbefaler vidare at Miljøverndepartementet (MD)
greier ut ei eiga ordning for offentleg dekning av kostnadane ved
arkeologiske undersøkingar for landbruksbygg. Dette er etter vår
vurdering nødvendig for å sikre betre oppfølging av føresegnene
i kulturminnelova, og samtidig sikre nødvendig bruksutbygging i
landbruket.»
(https://www.landbruksdirektoratet.no/no/dokumenter/publikasjoner/sluttrapport-landbruksbygg-og-kulturlandskap)
Jordbruket
har i dag om lag 40 000 aktive bedrifter, og hvert år foretar 10–15
pst. av disse investeringer i driftsbygninger. Som forventet i områder
med mange faste kulturminner dukker det årlig opp saker der gårdbrukere
blir pålagt arkeologiske undersøkelser før igangsetting av bygging.
I mange tilfeller vil utgifter til en arkeologisk utgraving være
så tyngende for gårdbrukeren at økonomien i utbyggingen faller sammen.
Dette er ikke et ønskelig utslag av kulturminnelovgivningen, og
kan virke undergravende på samarbeidet mellom det offentlige og
landbruket i kulturminneforvaltningen. Kulturminnesektoren har alt
å vinne på en åpen og tillitsfull kommunikasjon mellom gårdbrukerne
og forvaltningen, slik at kulturminneperspektivet kan komme inn
tidlig i planprosessen, og slik at gårdbrukeren har trygghet for
at eventuelle undersøkelser ikke umuliggjør avgjørende investeringer
på gårdsbruket.
Stortinget har hatt
denne problemstillingen til behandling ved flere anledninger. Ved
behandlingen av Meld. St. 3 (2012–2013) Kulturminnepolitikken, stod følgende
i innstillingen fra familie- og kulturkomiteen (Innst. 499 S (2012–2013)):
«Komiteen mener et
godt samarbeid mellom offentlige myndigheter, frivillige organisasjoner
og private aktører er den viktigste garantien vi har for at kulturarven
blir ivaretatt også i fremtiden. Det offentlige har et særlig ansvar
for å legge til rette for dette samarbeidet, gjennom tett dialog,
langsiktige og gode rammevilkår og i respekt for frivillighetens
uavhengighet og integritet.
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener at det er viktig
å kartlegge områder som er særlig rike på kulturminner, og tilrettelegge
disse bedre for publikum. For kulturminner det er svært mange av,
som for eksempel dyregraver og kullgroper, mener disse medlemmer
at det etter en slik kartlegging må lettes på kravet til vern, og
at mer ansvar skal overføres til lokal forvaltning. Disse medlemmer mener at staten må ta
et større finansielt ansvar for kostnadene knyttet til arkeologiske
utgravninger. Disse medlemmer mener
at det bør utredes en modell for prioritering og finansiering av
arkeologiske utgravninger, som gir bedre balanse mellom beslutningen
om utgravning og kostnader og finansiering av denne.
Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
'Stortinget
ber regjeringen utrede en modell for prioritering og finansiering
av arkeologiske utgravninger som gir bedre balanse mellom beslutningen
om utgravning og kostnader og finansiering av denne.'
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet vil understreke at ved gransking
av automatisk fredete kulturminner eller når staten freder privat
eiendom gjennom lov om kulturminner, skal staten også bære merkostnadene
ved arkeologiske undersøkelser, drift og renovasjon av de vernede
eiendommene.»
Fortidsminneforeningen
uttalte i forbindelse med en konkret kulturminnesak i 2017:
«Vi føreset at bønder
som andre melder frå om funn. Det er ei lovpålagt plikt, men om
staten i større grad tek rekninga så eliminerer ein risikoen for
at terskelen for å melde frå om funn skal gå opp. Om staten går
inn og dekker utgravingskostnadene i større grad trur Fortidsminneforeningen
også at risikoen blir mindre for at folk ikkje vil melde frå om
kulturhistoriske funn.» (Nationen 10. oktober 2017)
Det kan også reises
andre spørsmål om konsistensen i dagens praktisering av dekningsplikten
i kulturminneloven: Nydyrking under 15 daa blir ansett som et «mindre»
tiltak og utløser dermed ikke dekningsplikt for gårdbrukeren. En
driftsbygning vil arealmessig normalt bare dekke en brøkdel av dette,
men vil likevel som hovedregel utløse full dekningsplikt. Det er
over 40 år siden det ble foretatt en opprinnelig grenseoppgang mellom
«mindre» og «større» private tiltak. Hensynet både til en velfungerende
kulturminneforvaltning og til en aktiv jordbruksnæring med store
fornyingsbehov tilsier at en har alt å vinne på å foreta en ny gjennomgang
nå.