Bakgrunn
Norske innbyggere
skal få trygge, tilpassede helsetjenester og den best mulige behandlingen
uten unødig ventetid. Å styrke behandlingskapasiteten i helsetjenesten
i takt med både ny kunnskap og endrede behov i befolkningen er derfor
nødvendig. Det betyr både økt satsing på offentlige helsetjenester
og et bedre samarbeid med ideelle og private aktører. Det kan imidlertid oppstå
dilemmaer når enkelte ansatte, særlig legespesialister, arbeider
i offentlige sykehus og for private oppdragsgivere samtidig. Samtidig
er det noen pasienter som finansierer helsetjenester privat eller gjennom
ulike forsikringsordninger.
Forslagsstillerne
er kjent med at de regionale helseforetakene har innført retningslinjer
og systemer for rapportering og kontroll av ansattes bierverv. Ifølge
protokoll fra foretaksmøtet for de regionale helseforetakene i januar
2013, hvor Helse- og omsorgsdepartementet som statens representant
er eier, ble følgende beslutning tatt:
«Foretaksmøtet
ba om at de regionale helseforetakene påser at rutiner for bierverv
følges og at det rapporteres om status for antall bierverv pr. 31.12
i årlig melding. Videre skal avtaler med private inneholde bestemmelser
og sanksjoner som forhindrer henvisning til egen virksomhet. Pasientene
skal gis informasjon om fritt sykehusvalg.»
Forslagsstillerne
er opptatt av en likeverdig helsetjeneste som tjener pasienten og
som utnytter samfunnets ressurser på best mulig måte til pasientens
beste. Å ha tydelige regler for bierverv og potensielle interessekonflikter
for helsepersonell er en viktig del av dette. Forslagsstillerne
er kjent med Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige
selskaper for 2016. Der fremkommer det betydelige svakheter og uensartet praksis
hva gjelder oppfølging av vedtaket om rapportering av bierverv.
I rapporten heter
det:
«Det er betydelig
underrapportering om bierverv i alle helseforetak. Undersøkelsen
omfatter alle faste og midlertidig ansatte leger, psykologer og
ambulansepersonell i helseforetakene. Av de om lag 23 000 ansatte som
omfattes av undersøkelsen, har om lag 8 300 meldepliktige bierverv
på helseområdet. I underkant av 1 400 ansatte har registrert sine
bierverv i helseforetakenes oversikter. Det betyr at nesten 7 000
ansatte som har meldepliktige bierverv, ikke har registrert sine
bierverv. Underrapporteringen fordeler seg relativt likt mellom helseregionene.
Blant helseforetakene er det imidlertid store variasjoner i rapporteringen.
Helse Sør-Øst RHF har både helseforetakene med høyest og lavest
grad av rapportering. Psykologer og ambulansepersonell rapporterer
om sine bierverv i nesten dobbelt så stor grad som legene. Det er
ingen vesentlig forskjell mellom ledere og ansatte i grad av rapportering.
De som er fast ansatt og jobber fulltid, rapporterer mest, men underrapporteringen
er stor også for denne gruppen. Det er ikke nevneverdige forskjeller
i tilbøyeligheten til å rapportere mellom de som har bierverv i
privat og offentlig virksomhet.»
I foretaksmøtene
med de regionale helseforetakene (RHF) i januar 2013 ble det forutsatt
at eventuelle brudd på retningslinjer, orienteringsplikten, habilitetsregler mv.
blir fulgt opp av det enkelte helseforetaket som arbeidsgiver. Det
ble videre stilt krav om at helseforetakene skal påse at rutiner
for bierverv følges, og om at det rapporteres om status for tall
på bierverv per 31. desember i årlig melding. Alle RHF-ene har omtalt bierverv
i de årlige meldingene for 2013, men ingen har rapportert om bierverv
i påfølgende år eller etterspurt slik rapportering fra underliggende
helseforetak, slik de ble bedt om. Bierverv er i liten grad omtalt
i styringsdialogen mellom RHF-ene og helseforetakene i perioden 2014–2016,
med unntak av Helse Sør-Øst RHF, som satte ned en arbeidsgruppe
i 2016 for å følge med på utviklingen i antall bierverv ved innføringen
av fritt behandlingsvalg. Videre har Helse Vest RHF behandlet spørsmål
om bierverv i styremøte etter at internrevisjonen i Helse Vest gjennomførte
en revisjon av bierverv i 2015.
Riksrevisjonen trekker
frem at omfanget av bierverv kan forventes å øke framover. De regionale
helseforetakene er gjennom oppdragsdokumentene fra Helse- og omsorgsdepartementet
pålagt å øke bruken av private aktører som private sykehus, avtalespesialister og
private laboratorie- og røntgeninstitutt. Samtidig ble det i 2015
innført fritt behandlingsvalg. Utvidede pasientrettigheter og skjerpede
krav til reduksjon av ventetider kan også bidra til økt bruk av
private aktører.
Forslagsstillerne
støtter ikke «fritt behandlingsvalg», da de mener dette skaper økte
forskjeller og mer byråkrati i den felles helsetjenesten. Etter
innføring av «fritt behandlingsvalg», der ulike tilbydere av somatisk behandling
samt behandling innenfor rus og psykiatri har fått fri etableringsrett,
er det desto mer relevant å være oppmerksom på bierverv, noe gjennomgangen som
Helse Sør-Øst har iverksatt, understreker. Pasienter kan nå selv
velge tilbydere som er godkjent av Helseøkonomiforvaltningen (HELFO).
Disse tilbyderne er ikke underlagt øvrige prinsipper for prioriteringer,
slik den øvrige helsetjenesten er.
Hvis det samme helsepersonellet
arbeider i et offentlig sykehus som har fristbrudd, kan det oppstå
en uklarhet om roller eller en potensiell interessemotsetning som
hverken er heldig for pasienten eller for en effektiv bruk av samfunnets
ressurser. Det kan også oppstå uklarheter og misforståelser om roller
når enkelte private institusjoner har en offentlig avtale på samme tid
som de selger tilsvarende tjenester til pasienter som betaler selv.
I media har man sett eksempler
på pasienter som har betalt av egen lomme for dyre, private tilbud,
selv om de kunne ha fått rask behandling gjennom ulike offentlige
ordninger som f. eks. «fritt sykehusvalg». Det er en dårlig løsning
for pasientene. Samtidig kan tilliten til helsetjenesten undergraves
dersom de legene som skal informere pasientene om deres rettigheter,
er de samme som kan ha økonomisk gevinst av at pasienten velger
private tilbud.
Norsk helsepersonell
har en høy etisk standard, og forslagsstillerne har tillit til at
alle som arbeider i helsetjenesten, har pasientens beste som sitt
primære mål. Av hensyn til forsvarlighet og legitimiteten til det
norske helsetilbudet, må det likevel være tydelige regler for å unngå
habilitetskonflikter. Det vil også gi den enkelte ansatte vern mot
mistanke om rolleblanding.