Slutt
på represaliene
For at retten til
å leve frie liv uten sosial kontroll og æresvold skal gjelde for
alle, må man stoppe represaliene som settes inn mot gutter og jenter
som vil integrere seg og frigjøre seg fra dette. Det er særlig viktig
å sette inn konkrete tiltak mot fem typer represalier:
Ifølge en rapport
fra Institutt for samfunnsforskning fra 2014 var det på
undersøkelsestidspunktet 3 285 barn i de 15 mest berørte landene
som var norske statsborgere, og som ikke var kommet tilbake til
Norge. Pr. november 2017 hadde Utenriksdepartementet i fjor kun
hjulpet elleve av disse med å komme seg tilbake, ifølge et svar
fra innvandrings- og integreringsministeren i Stortingets spørretime.
Disse etterlatte barna kan være i mange ulike situasjoner. Ikke
alle er på koranskoler med vold og innesperring, slik en har sett
i NRK-reportasjer. Men likevel kan det være alvorlig på andre måter,
og det er viktig at man får en oversikt over deres skjebne, om foreldrene
innfrir sin opplæringsplikt, og hva barna selv ønsker.
For at dette skal
være mulig, må skoler, barnehager, barnevernet, kommuner, fylkeskommuner,
Nav og alle som får opplysninger om barn som er etterlatt i utlandet,
gå sammen om å utarbeide konkrete oversikter og la Utenriksdepartementet
få tilgang til disse. Da vil ambassadene så langt det er mulig kunne
undersøke situasjonen til de norske barna som er i de landene de
har ansvar for. Dernest kan de eventuelt hjelpe dem hjem – og koble
inn politi og barnevern hvis det er snakk om frihetsberøvelse, fare
for liv og helse, omsorgssvikt og annet.
Like viktig er det
at det bygges kunnskap og beredskap blant alle som jobber med barn,
slik at de tidligere kan ta tak i signaler om og bekymringer for
at barn kan bli sendt ut av landet og etterlatt der. Alle saker
hvor det er bekymring for at barnet kan bli utsatt for dette, må undersøkes
og avklares. Det beste er å forebygge og gripe inn i tide, så man
kan avverge at dette skjer. Men når barn er etterlatt i langvarige
opphold i utlandet, må skoler, barnehager, Nav og andre som først
får vite om dette, uten unntak melde bekymringen til barnevernet.
De må bruke hele sitt register av virkemidler til å arbeide med
sakene, uavhengig av om barnet er etterlatt i et land tilsluttet
Haag-konvensjonen av 1996, som forplikter til samarbeid, eller ikke.
Loven om barnevernstjenester må endres slik at det blir klart at
dette skal skje.
Både politiet og
andre aktører, som kompetansesenteret i Bufdir, melder om en stor
økning i antall saker som omhandler sosial kontroll og æresvold.
Stovner politistasjon har slått alarm og sagt at de bare fram til
august 2017 behandlet 70 slike saker, og at alle disse «er knyttet
til at gutter og jenter nektes å leve livet sitt slik andre jevnaldrende
kan» (Dagbladet 7. oktober 2017). Politiet «tror de så vidt har
skrapet bort overflaten i antall saker som handler om ære, hevn
og vold», og dessverre kommer det stadig opplysninger om at en del
av dem som har bakgrunn i land hvor det er lov å slå barn, fortsetter
med det her i landet.
Der dette er aktuelt,
må det i foreldremøter og foreldresamtaler i skole og
barnehage og ved alle møtepunkter mellom foreldre og dem som jobber
med barn, systematisk tas opp at å slå barn, og selvsagt også kvinner,
og drive med annen fysisk og psykisk vold, er strengt forbudt etter
norsk lov. Det må også gjennomføres en bred opplysningskampanje
om opplysnings-, melde- og avvergingsplikten for å gjøre hele befolkningen
og alle som jobber med barn, godt kjent med lovbestemmelsene om
at alle har plikt til å melde fra når man har begrunnet mistanke
om at slikt skjer – og at det å ikke melde fra kan være straffbart.
Det er ofte blitt
påpekt at samarbeidet mellom skoler, barnehager, barnevern, fritidsklubber
m.fl. og politiet i slike saker hemmes av at aktørene har ulik oppfatning
av taushetsplikten. Det er behov for at regjeringen utarbeider en
felles veileder om forståelse av unntaksreglene fra denne
plikten og om opplysnings-, melde- og avvergingsplikten, slik at
samarbeidet på tvers av etatene i arbeidet mot sosial kontroll og
vold i nære relasjoner fungerer etter hensikten. Herunder er det
også behov for å presisere i lov eller forskrifts form at sosial
kontroll også kan utløse opplysningsplikten til barnevernet.
I den store og viktige
debatten som «de skamløse jentene» og etter hvert også noen gutter
har reist, har det blitt klart at langt flere rammes av slike arrangerte ekteskap
med press og liten grad av reell frivillighet enn av det mange tradisjonelt
oppfatter som tvangsekteskap. Dette kan ta ulike former, men det
handler om at storfamiliene bruker mange andre virkemidler for å
få sin vilje enn innesperring og frihetsberøvelse, fysisk vold eller
trusler om vold, drap og drapsforsøk, bortføring og tilbakeholdelse
i et annet land m.m. – som er det de fleste forbinder med tvangsekteskap.
Selv høyt utdannede unge i de berørte miljøene forteller at de ikke ser
noen annen utvei enn arrangert ekteskap når de vet at konsekvensen
av å si nei i praksis vil bety slutten på all kontakt med sine nærmeste.
Det vil si totalt brudd med familien, ingen mulighet til å besøke
områdene familien kommer fra, å måtte gi avkall på all arv og eiendom og
at de får skylda for at familien mister sin ære blant klaner og
kaster. I noen tilfeller kan presset være mer konkret og direkte,
som at moren eller andre i familien vil sultestreike, eller endog
ta sitt liv, hvis gutten eller jenta ikke føyer seg.
I straffeloven § 253
står de to ordene «utilbørlig press» sist i en oppramsing som begynner
med «vold, frihetsberøvelse» m.m. Det er ingen beskrivelse eller presisering
i loven av hva lovgiver, dvs. Stortinget, legger i disse to ordene,
slik det er vanlig å gjøre på viktige punkter i loven. De som jobber
med disse sakene i politiet, har pekt på at når utilbørlig press
bare står nevnt i en oppramsing av ord som er knyttet til vold,
er det lett å forstå det på en for innsnevrende måte. Det fins imidlertid
én enkelt dom i Høyesterett om tvangsekteskap som alene bygger på
langvarig systematisk psykisk press fra en far. Den kan sammen med
erfaringene til politiet, «de skamløse jentene» og andre gi grunnlag
for å gjøre en tilføyelse til § 253 som klargjør og omtaler begrepet «utilbørlig
press» på en mer opplysende måte og får fram at paragrafen slår
inn når den reelle frivilligheten begrenses, uansett hvordan dette
skjer. Dette vil gi dem som jobber med disse sakene, et mer presist
redskap, og det vil også gi nødvendig opplysning til alle som deler den
rådende tradisjonelle oppfatningen om at tvangsekteskap handler
om bortføringer, trusler om vold og drap osv.
Videre er det behov
for å utvide og forsterke lovgivningen mot tvangsekteskap på flere
andre punkter. Det må slås fast at den også gjelder for utenomrettslige
eller religiøse ekteskap, fordi det er kjent at en god del gifter seg
kun på denne måten. Det må også gjøres klart at det å kreve såkalte
ærbarhetsattester og uskyldighetskontroller av kvinner før inngåelse
av ekteskap er krenkende, og loven må gi dem beskyttelse mot dette,
også når det skjer på andre måter enn via helsepersonell. Likeledes
må melde- og avvergingsplikten utvides til også å omfatte tvangsekteskap
og dermed også arrangerte ekteskap med psykisk press. Det vil si
at hvis den som har kjennskap til at det kan forberedes denne type
ekteskap uten å melde fra til myndighetene slik at dette kan avverges,
kan bli rammet av straffeloven § 196 om avvergingsplikt. Forslagsstillerne
mener også at det er på tide å konkludere i diskusjonen om å forby
søskenbarnekteskap, som har pågått lenge etter at Folkehelseinstituttet dokumenterte
helsemessige problemer knyttet til dette. I dag vet man også at
et forbud vil ha stor betydning for omfanget av tvangsekteskap,
herunder arrangerte ekteskap med psykisk press, og dette til sammen
tilsier at regjeringen bør legge fram forslag om et slikt forbud.
Når kvinner får skilsmisse
etter norske lover fra ekteskap som er inngått uten reell frivillighet,
får de likevel ofte problemer med at de religiøse ekteskapene i
moskeene ikke blir opphevet, fordi mannen ikke godtar det. Det er
påvist i en rekke artikler av «de skamløse jentene» og i Aftenposten-
og NRK-reportasjer hvordan mannen bare kan nekte – og gifte seg
med flere andre uten å måtte godta skilsmisse fra den kvinnen han
har vært gift med. Han kan også inngå religiøse ekteskap med mindreårige
som en slags forberedelse til arrangerte ekteskap og tvangsekteskap,
og mange lever også i forhold med bare religiøse eller utenomrettslige
ekteskap. Disse er basert på sharialover, og for å komme ut av dem
må kvinnene prøve å skaffe penger for å betale tilbake store beløp
i medgift, eller reise til en shariadomstol i utlandet – noe de
sjelden gjør i redsel for å bli utsatt for fare. I Oslo er det kjent
at enkelte moskèer, som den bosniske moskeen og Rabita-moskeen,
gir kvinnen religiøs skilsmisse straks hun har fått det på lovlig
vis etter norsk lov. Moskeer og andre trossamfunn må kunne fortsette
å ha religiøse seremonier når ekteskap inngås, men i deres regelverk
må det kreves at de forholder seg til norsk lov.
Fra dem som jobber
lokalt i Nav, og andre i de berørte miljøene tas det opp at kvinner
må si nei til jobber og tiltak på grunn av religiøse og kulturelle
skikker og regler – som at de som er i omsorgsyrker ikke kan berøre menn,
ikke kan jobbe i butikker og restauranter og hoteller hvor det selges
alkoholholdig drikke, eller der det ikke bare selges halalmat, eller
at de må ha en bestemt bekledning uansett jobb osv. Stortinget vedtok
i juni 2016 enstemmig under behandlingen av integreringsmeldingen,
Meld. St. 30 (2015–2016) og Innst. 399 S (2015–2016), at reglene
skulle strammes inn, slik at man ikke skulle kunne si nei til jobber
og tiltak fra Nav på slikt grunnlag. Men det er ikke kjent at noe
er gjort av regjeringen eller Nav sentralt for å følge opp dette
vedtaket overfor de lokale kontorene, slik at det kan bli fulgt opp
i praksis der. Ifølge flere som jobber med dette lokalt, har de
ikke har fått noen nye og klare signaler eller retningslinjer for
å praktisere regelverket strengere på dette punktet.