Uklare
framskrivninger
Tilgang på kvalifiserte
lærere er en nøkkelfaktor for å sikre kvalitet i undervisningen.
Forslagsstillerne mener derfor det er et selvstendig poeng å sikre
en løpende og kvalitetssikret framskrivning av behovet for lærere
i skolen. Imidlertid er beslutningsgrunnlaget for politiske vedtak
de senere årene preget av usikre og sprikende estimater.
I oktober 2014 presenterte
Statistisk sentralbyrå (SSB) sin jobbprognose, som viste et stort
behov for nye lærere i årene fram til 2024. Framskrivningen indikerte at
det ville være 38 000 for få lærere ti år fram i tid. Etter kun
elleve måneder, i september 2015, la SSB fram en ny rapport som
viste en påfallende lavere underdekning av grunnskolelærere, henholdsvis
3 420 i 2020, og 3 834 i 2014.
Forslagsstillerne
mener det er grunn til å se nærmere på årsaken til at estimatene
spriker så mye. Det er også grunn til å merke seg at det i rapporten
fra 2015 står følgende:
«Resultatene må tolkes
med forsiktighet. Vi understreker at beregningsopplegget i LÆRERMOD
beskriver hva som kan skje i arbeidsmarkedet under gitte forutsetninger,
og at det er usikkert om disse forutsetningene vil bli oppfylt.»
Mangelfulle og usikre
beregninger er også tilfelle når det gjelder videregående opplæring.
Kunnskapsdepartementet opplyser i svar på spørsmål i forbindelse med
behandlingen av statsbudsjettet for 2018 at:
«GSI har ikke tall
for videregående skole, men det har KOSTRA (SSB) som teller undervisningspersonell med
fullført universitets-/høgskoleutdanning uten pedagogisk utdanning,
og undervisningspersonell med videregående utdanning eller lavere.
I 2016 gjaldt dette for 5 305 personer i videregående skole.»
På oppdrag
fra Kunnskapsdepartementet gjorde Høgskolen i Oslo og Akershus i
2014 en analyse der de blant annet anslår at det vil være behov
for å rekruttere om lag 2 000 nye yrkesfaglærere i årene frem til
2020. Departementet har i svar til Stortinget i forbindelse med
behandlingen av statsbudsjettet for 2018 opplyst at en ikke har
estimater for perioden 2020–2030.
Samlet sett foreligger
det ikke klare og samlede estimat for behovet for rekruttering av
lærere. Dette er uholdbart når politikken samtidig endres så mye
som det en har sett de siste årene.