Bakgrunn
17. april 2015 fikk
Nordic Mining utslippstillatelse til å etablere et sjødeponi i Førdefjorden.
19. desember 2016 opprettholdt Klima- og miljødepartementet Miljødirektoratets
tillatelse til å etablere et sjødeponi i Repparfjorden.
Det har den senere
tid kommet frem at Nordic Minings prosjekt i Sogn og Fjordane vil
gi betydelig mindre sysselsetting enn opprinnelig planlagt. Da tillatelsene ble
gitt i 2015, skulle prosjektet sysselsette 170 personer, mens det
nå er snakk om 110 personer. I tillegg er det planer om å forlenge
dagbruddsaktiviteten fra 10 til 16 år. Den samfunnsmessige nytten
av prosjektet har blitt dårligere og miljøulempene større.
Høsten 2014 frarådet
Miljødirektoratet ut ifra rent miljøfaglige vurderinger at Nordic
Mining fikk bruke Førdefjorden som avfallsplass for avgangsmassene.
Miljødirektoratet
sier i brev til Klima- og miljødepartementet 4. november 2014 følgende
om etablering av et fjorddeponi for gruveavfall i Førdefjorden:
«Vi mener
også at kunnskapen som foreligger sannsynliggjør at et fjorddeponi,
slik det er forespeilet i planforslaget innebærer risiko for at
funksjon, struktur og produksjon i økosystemet i Førdefjorden som
helhet forringes.»
og
«Basert
på kunnskapen fra de nye rapportene om naturmangfold, samt kunnskapen
fra konsekvensutredningen er vår vurdering at en gjennomføring av
Engebøprosjektet vil kunne bidra til at forvaltningsmålet for arter
i naturmangfoldloven § 5 ikke nås for kysttorsk, pigghå, blålange
og ål.»
og
«De negative
miljøkonsekvensene av sjødeponiet som vi har identifisert vil i
liten grad kunne reduseres gjennom krav i en eventuell tillatelse
etter forurensingsloven.»
Miljødirektoratet
konkluderte altså med at de miljøfaglige hensyn tilsa at innvendingene
som ble reist mot planene om deponering av gruveavfall i Førdefjorden,
burde bli tatt til følge.
Da Miljødirektoratet
i februar 2015 allikevel ga sin anbefaling til gruvedrift på Engebøfjellet
og sjødeponi i Førdefjorden, ble det begrunnet med at den samfunnsmessige
nytten var større enn miljøskadene som ville oppstå. På denne bakgrunn
ga Klima- og miljødepartementet utslippstillatelse til Nordic Mining
i april 2015.
En viktig del av
begrunnelsen var sysselsettingen prosjektet ville føre til. Da Miljødirektoratet
ga sin anbefaling og Klima- og miljødepartementet ga sin tillatelse, skulle
prosjektet sysselsette 170 personer per år i gjennomsnitt i driftsperioden.
Driften kunne vare i opptil 50 år. Nå er det snakk om en sysselsetting
på 110 personer og en driftsperiode på 29 år. I tillegg er det planer
om å forlenge tiden med dagbrudd fra 10 til 16 år. Dette øker de
miljømessige ulempene.
I brev fra Miljødirektoratet
til Klima- og miljødepartementet den 13. februar 2015 står dette:
«Det fremgår
av dette at tiltaket både vil medføre betydelige fordeler og betydelige
ulemper. Forurensningsloven legger opp til en bred skjønnsmessig
avveiing av disse.
Etter en samlet vurdering
der vi både har lagt vekt på miljømessige ulemper ved tiltaket og
usikkerhet ved enkelte konsekvenser, sammenholdt med fordelene ved
denne virksomheten gjennom verdiskapning og etablering av arbeidsplasser,
finner vi at det med de foreslåtte vilkårene er forsvarlig at det
gis tillatelse til den omsøkte virksomheten, jf. forurensningsloven
§ 11 siste ledd.»
De nye opplysningene
om reduksjon i antall sysselsatte i Nordic Minings prosjekt endrer
forutsetningene for tillatelsen som er gitt, ganske kraftig.
Jeløya-erklæringen
skal utrede konsekvensene av et forbud mot sjødeponi og slår fast
at det ikke skal gis tillatelser til nye sjødeponi i denne fireårsperioden.
Det er et sterkt signal om at sjødeponi er uakseptabelt. Derfor bør
en ny behandling også inkludere ny behandling av spørsmålet om sjødeponi
i Repparfjorden.
Den kjemiske tilstanden
til Repparfjorden er i dag klassifisert som god, men når det gjelder
virkning av utslippet fra Nussir, sa Fylkesmannen i Finnmark:
«Fylkesmannen mener
at særlig utslippene av nikkel er i strid med vannforskriften § 7.
Det må også vurderes om utslipp av kadmium og kvikksølv er i strid med
denne bestemmelsen.»
Vannforskriften § 7
dreier seg om plikt til å redusere utslipp av prioriterte stoff,
og kobber, kadmium og kvikksølv står på denne lista.
Direktoratet for
naturforvaltning frarådet giftige utslipp fra gruvedrift i Repparfjorden
fordi det kunne utgjøre en stor trussel for blant annet kysttorsk
og laksefisk i fjorden. De viste videre til vannforskriften, som ikke
kan gi unntak for slik kjemisk forurensning. Vannforskriften er
den norske lovfestinga av EUs vanndirektiv.
Driftskonsesjon er
foreløpig ikke gitt til hverken Nordic Mining eller Nussir. Det
er dermed mulig å stanse bruken av de to laksefjordene som avfallsplass
for gruveindustrien.