Bakgrunn
I formålsparagrafen
til arbeidsmiljølova vert det slått fast at formålet med lova er
å sikre trygge tilsettingsforhold og likebehandling i
arbeidslivet, jf. § 1 bokstav b.
Arbeidsmiljølova
§ 14-9 (1) fyrste punktum slår fast at «Arbeidstaker skal ansettes
fast». Forslagsstillarane meiner at utviklinga i norsk arbeidsliv
fører til meir utrygge tilsettingsforhold og færre arbeidstakarar
i faste stillingar. Mange føretak i norsk arbeidsliv har etter kvart
endra forretningsmodellen sin til å basera verksemda si på omfattande
stor bruk av innleigd arbeidskraft frå bemanningsføretak. Dette
blir gjort med heimel i arbeidsmiljølova § 14-12 (2). Etter forslagsstillarane
si vurdering opnar denne lovføresegna for at føretak kan erstatta
fast tilsette med innleigd arbeidskraft frå bemanningsføretak. Forslagsstillarane
vil peika på at lovføresegna på denne måten er i strid med både
formålsføresegna til arbeidsmiljølova og § 14-9 (1) fyrste punktum.
Statsråd Anniken
Hauglie har i svar på skriftleg spørsmål frå representant Per Olaf
Lundteigen, jf. Dokument 15:870 (2015–2016), konkludert slik på
spørsmål om statsråden meiner ei oppheving av arbeidsmiljølova § 14-12
andre leddet vil innebera eit brot med Noregs forpliktingar etter
EØS-avtalen:
«Etter mitt syn ville
heller ikke en eventuell opphevelse av § 14-12 andre ledd innebære
et brudd med Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. Hovedbegrunnelsen for
innretningen på innleiereglene vil være den samme som tidligere;
å ha et høyt beskyttelsesnivå for faste ansettelser og topartsrelasjoner.
Her er det nasjonale handlingsrommet som nevnt betydelig.»
Argument om at ei
oppheving av arbeidsmiljølova § 14-12 andre leddet vil kunne innebera
eit brot med Noregs forpliktingar etter EØS-avtalen, kan etter forslagsstillarane
si vurdering difor ikkje tilleggast vekt. Forslagsstillarane sluttar
seg til statsråden si EØS-rettslege vurdering.
Forslagsstillarane
meiner det er rett å oppheva arbeidsmiljølova § 14-12 andre leddet
for å avgrensa den lovlege høve til å leige inn frå bemanningsføretak.
Etter ei oppheving
av denne lovføresegna vil det framleis vera mogleg for føretak å
leiga inn arbeidskraft frå bemanningsføretak i same utstrekning
som det kan avtalast mellombels tilsetting etter § 14-9 fyrste leddet bokstav
a til e.
Vidare vil det framleis
òg vera mogleg for føretak som har behov for ekstra arbeidskraft
i ein periode, å inngå samarbeidsavtalar med andre føretak (som
ikkje har utleige av arbeidskraft som formål), jf. § 14-13.
Lovforslaget om å
oppheva arbeidsmiljølova § 14-12 (2) inneber altså ikkje eit lovforbod
mot å bruka innleigd arbeidskraft frå bemanningføretak, men at dette
høvet vert avgrensa til behovet for mellombels arbeidskraft, jf.
§ 14-9 fyrste leddet bokstav a til e.