Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til at Stortinget i mars 2016 vedtok et krav om funksjonelt
skille i energiloven § 4-7, og at lovendringen trer i kraft 1. januar
2021.
Regjeringens utgangspunkt
var at regional- og distribusjonsnettet i Norge er fragmentert og
uoversiktlig, med mange og mindre selskap, med svakheter som er forventet
å forsterke seg fremover.
Forslagsstillerne
ser ikke at regjeringens utgangspunkt begrunner en lovendring slik
det er gjort. Forslagsstillerne viser til at lovendringen har vært
kritisert blant annet fordi det for små og mellomstore nettselskap
er vurdert som en byråkratisk, uhensiktsmessig og fordyrende organisering
av virksomheten. Det har også vært rettet kritikk mot at det verken
lå økonomiske eller samfunnsmessige utredninger til grunn for lovendringen.
Forslagsstillerne mener at dette i seg selv var en svakhet ved lovforslaget.
Forslagsstillerne
viser til at det i dag er om lag 145 nettselskap i Norge, hvorav
mange er små, lokale og kommunalt eide selskap. Dette er en modell
som har vært avgjørende for bygging og drift av infrastruktur i hele
landet. Omstruktureringen som lovendringen forutsetter, er, slik
forslagsstillerne ser det, i hovedsak ideologisk fundert. Videre
mener forslagsstillerne at lovendringen er egnet til å svekke det
lokale eierskapet og undergrave modellen for organisering og drift
av nettselskap i Norge. Omstruktureringen innebærer, etter forslagsstillernes
syn, også en risiko for redusert beredskap og at landets sikkerhet
for strømforsyning svekkes.
Forslagsstillerne
tar utgangspunkt i at man har et godt strømnett i Norge, samt en
bransje som fungerer godt. Forslagsstillerne mener det ikke er dokumentert
at det er betydelige, systematiske forskjeller på små, mellomstore
og større selskapers evne til å drive energiforsyning og strømnett,
og at det heller ikke er sannsynliggjort at færre og større selskap
vil gi bedre forsyningssikkerhet enn det mindre nettselskap gjør
i dag.
Forslagsstillerne
mener lovendringen favoriserer de store nettselskapene, bygger byråkrati
og påskynder unødvendige strukturendringer i nettselskap over hele landet.
Forslagsstillerne viser til slutt til at lovendringen har store
økonomiske og driftsmessige konsekvenser.