Bakgrunn
Oslo skal bli Europas miljøhovedstad.
Miljøpolitikken vil ikke bare gi reduserte klimagassutslipp, men vil
også bety mer liv i byen, renere luft, flere sykkelveier og enda
bedre kollektivtransport. En del av satsingen er programmet Bilfritt
byliv der Oslo kommune aktiviserer flere områder i byen og bidrar
til økt byliv i sentrum.
Staten har inngått
en forpliktende bymiljøavtale med Oslo og Akershus fylkeskommune
(Oslopakke 3). I avtalen er framkommelighet for kollektiv-, nærings-, gang-
og sykkeltrafikk høyest prioritert. Avtalen slår også fast at man
forventer at all vekst i persontransporten skal skje med kollektivtransport,
sykling og gåing.
Oslo kommune har
dessuten satt seg ambisiøse mål om å redusere biltrafikken i Oslo
med 20 pst. innen 2019, og med en tredel innen 2030. En rekke ulike
virkemidler brukes for å nå målet, slik som satsing på kollektivtransport,
sykkel og gange, så vel som bilrestriktive tiltak som veiprising
og en aktiv parkeringspolitikk.
En slik strategi
vil gi en rekke positive effekter slik som bedre framkommelighet
for kollektivtrafikken og næringstrafikken, frigjøring av areal
til andre samfunnsnyttige formål, og dessuten reduserte utslipp.
En slik ambisiøs
miljøsatsing kan bare lykkes i tett samarbeid mellom innbyggere,
næringsliv, organisasjonsliv, staten og kommunen. Akershus fylkeskommune
skal støtte strategien gjennom knutepunktutvikling, kollektivsatsing
og veiprising.
Det er rimelig at
også Stortinget, som stor arbeidsplass med en betydelig mengde parkeringsplasser
midt i Oslo sentrum, bidrar.
Parkeringspolitikken
er et effektivt virkemiddel for å fremme eller begrense biltrafikken
i sentrum. Samtidig er det en krevende omstilling som Oslo nå gjennomfører,
og når vanlige innbyggere og pendlere til byen må tilpasse seg er
det viktig at også folkevalgte institusjoner er med på dugnaden.
Det har nå kommet fram at Oslo kommune vurderer å innføre parkeringsbetaling
på parkeringsplassene som Rådhuset disponerer.
Forslagsstillerne
ber derfor presidentskapet innføre betalingsparkering også i stortingsgarasjen.
Presidentskapet må vurdere innretning på betalingen, både når det
gjelder pris og hvem som skal ha tilgang og muligheter for parkering,
for eksempel nødvendige unntak for mennesker med funksjonsnedsettelser
og personer som av sikkerhetsmessige hensyn må bruke bil, samt sikre
at nullutslippskjøretøy betaler maks halv pris av hva fossilbiler
skal betale.