Angående
miljøkrav i anbudet
Miljøkravene som
er stilt i det utlyste anbudet, er 25 prosent reduksjon av CO2-utslippene fra dagens utslippsnivå
i gjennomsnitt i anbudsperiodene for hver av de 3 anbudspakkene
som kystruteanbudet nå er delt opp i, med henholdsvis 4, 4 og 3
skip. Kravet til utslippsreduksjon fra år 1 er noe lavere. Det er
videre stilt krav til bruk av landstrøm i de havnene som har det,
og ikke tungolje som drivstoff. Det er ingen miljøvekting i anbudet,
så det er kun laveste pris som vinner anbudet innenfor kvalifikasjonskravene.
Dette er ikke i tråd med Stortingets vedtak fra 3. desember 2015
(jf. Innst. 2 S (2015–2016)):
«Stortinget ber regjeringen
innføre krav om minimum 30 pst. miljøvekting ved alle offentlig
anbud der det er relevant.»
Forslagsstillerne
reagerer på at statsråden ikke viser større miljø- og klimaambisjoner
og stiller strengere krav i anbudet. Dette er langt dårligere miljøkrav
enn de som blir stilt til alle nye ferjeanbud fra Statens vegvesen, som
stiller krav til nullutslipp eller lavutslippsteknologi der nullutslipp
ikke er tilgjengelig. God miljøvekting har vært en klar suksessfaktor
i fergeanbudene, hvor insentiv til god konkurranse om de beste miljøløsningene har
drevet utviklingen til langt bedre løsninger enn de som har vært
stilt som minimumskrav.
Forslagsstillerne
viser også til klimaambisjoner i nasjonal transportplan om redusert
klimautslipp med 50 prosent innen 2030 innenfor transportsektoren,
og mener derfor 25 prosent er altfor lite ambisiøst. Miljøkravene
i dette viktige anbudet bør minimum være på et nivå som sørger for
utslippsreduksjon i tråd med det hele transportsektoren må gjøre
fram til 2030, som anbudsperioden varer fram til.
For utviklingen av nullutslippsferger
har utviklingskontrakter vært et avgjørende virkemiddel. Stortingets vedtak
om dette førte fram til utviklingen av verdens første helelektriske
bilferge Ampere. En tilsvarende utviklingsprosess for hydrogenelektriske
bilferger ble initiert av Stortinget i 2016, og gjennomføres nå
av Statens vegvesen i samarbeid med blant annet Sjøfartsdirektoratet
for regelverksutviklingen. Målet er å ha verdens første hydrogenelektriske
bilferge i drift i 2021. Videre er utviklingskontrakt for en utslippsfri
hurtigbåt også med hydrogen for lange distanser påbegynt av Sør-Trøndelag
fylkeskommune i samarbeid med andre fylkeskommuner. Et tilsvarende
utviklingsløp for hydrogenelektrisk drift på kystruten bør settes
i gang, med mål om å få til helt utslippsfri drift på minst én båt
i løpet av første halvdel av kontraktsperioden.
Kravet som er stilt
i anbudet til kapasitet på passasjerer og varetransport, kan gjennomføres
med mindre skip enn de som brukes på sambandet i dag. Kravet til
25 prosent utslippsreduksjon er beregnet ut fra utslippene fra skipene
som brukes i dag. Det betyr at utslippskravene i anbudet kan oppfylles
kun ved at det brukes mindre skip med konvensjonell fossil dieselteknologi.
Et nytt skip med nyeste dieselmotorteknologi vil gi lavere utslipp,
slik de nye fergene på fergesambandet Moss–Horten oppnår 30 prosent
reduksjon i CO2-utslippene
og 90 prosent reduserte NOx-utslipp
kun med ny dieselmotorteknologi og skipsdesign. Utslippskravene
kan da oppfylles uten bruk av teknologi som bringer utviklingen
videre på vei til utslippsfrie løsninger.
Forslagsstillerne
påpeker også at EU har miljømål om minst 40 prosent reduksjon av
klimautslipp fram til 2030. En bedring av miljøkravene i anbudet
på kystruten Bergen–Kirkenes vil derfor også i større grad være
i tråd med miljømålene til EU.
Forslagsstillerne
merker seg også at Maritim bransjeforening i Norsk Industri, maritime
næringsklynger og miljøorganisasjonene reagerer kraftig på at dette
anbudet ikke har større miljøambisjoner.