Bakgrunn
Trygge elever som
trives på skolen, lærer best. Mobbing er et stort samfunnsproblem,
og barn som blir mobbet, er mer utsatt for sykdom og problemer senere
i livet. Alle fortjener et miljø fritt for mobbing, og ingen barn
og unge skal være redde for å oppleve mobbing verken på skoleveien,
i friminuttene eller i timen.
Forslagsstillerne
viser til at regjeringen Stoltenberg II i 2013 satte ned Djupedal-utvalget
for å kartlegge nødvendige tiltak for å skape et trygt psykososialt
skolemiljø. I mars 2015 la utvalget frem sin utredning, NOU 2015:2
«Å høre til – virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø»,
med forslag til 100 konkrete tiltak. Denne omhandlet både forslag
til forebyggende tiltak, reparerende tiltak og revidering av lovverket.
I 2015 fremmet representanter
fra Arbeiderpartiet et representantforslag med 25 forslag om styrket
innsats mot mobbing i skolen (jf. Dokument 8:38 S (2015–2016), basert
på Djupedal-utvalgets anbefalinger for å bekjempe mobbing i skolen.
Forslagsstillerne viser også til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett
for 2017 og forslag om å sette av totalt 100 mill. kroner til ulike
tiltak for å bekjempe mobbing, i tillegg til blant annet flere lærere
og en styrket skolehelsetjeneste. Forslagsstillerne mener alle skoler
må være forberedt på raskt å kunne håndtere alvorlige mobbesaker,
og at dette arbeidet må styrkes.
Forslagsstillerne
vil skjerpe innsatsen mot mobbing på skolen og prioritere det forebyggende
arbeidet. Forslagsstillerne mener at det i tillegg til revidert
lovverk og ansettelse av flere mobbeombud, er behov for en ytterligere
satsing på kompetanseheving av alle skolens ansatte, informasjon
til elever og foresatte og flere ressurspersoner rundt elevene.
Ikke minst er det viktig å sikre at det er et operativt apparat
tilgjengelig for å hjelpe skolen, elevene og lærerne i krevende
og sammensatte mobbesaker.
For at alle elever,
foreldre og skoler skal oppleve å få bedre hjelp og faglig støtte
til å håndtere mobbesaker, mener forslagsstillerne at beredskapsteam
mot mobbing bør etableres i alle kommuner, enten alene eller i samarbeid
med andre. Slike team er nøkkelpersoner som kan tre sammen når det
er behov for det. Dette er viktig for at både elever og foreldre
skal være trygge på at alle barn blir tatt vare på i skolen, og
for å bidra til at skolemiljøet legger til rette for trygge vilkår
for god læring og trivsel for alle elever.