Bakgrunn
I 2015 ble det registrert
289 narkotikautløste dødsfall i Norge. De siste årene har rundt
260 personer dødd av overdose hvert år. Dette plasserer Norge på
toppen av statistikken over narkotikautløste dødsfall pr. innbygger
i Europa, kun overgått av Estland og Sverige.
Samtidig har Norge
en av Europas mest restriktive narkotikalovgivninger. Norsk politikk
for illegale rusmidler har vært basert på en visjon om at Norge
kan bli et narkotikafritt samfunn. Med denne visjonen som utgangspunkt
har videre politikk vært basert på en antakelse om at kriminalisering
av rusmiddelbrukere og strenge straffer for narkotikaforbrytelser
fører til mindre tilgjengelighet og dermed mindre rusproblemer,
og at denne gevinsten veier tyngre enn de negative konsekvensene.
Narkotikalovbruddene
utgjør i dag en stor ressursmessig belastning for rettsvesen og
kriminalomsorg. I 2016 ble det anmeldt over 36 000 narkotikalovbrudd, hvorav
de aller fleste gjaldt befatning med mindre mengder, ofte til egen
bruk. De grove narkotikaforbrytelsene, med strafferamme fra to år
og opp til 21 år, utgjør kun ca. 4 pst. av sakene. Ingen vet nøyaktig
hvor mye denne saksmengden koster samfunnet med utgifter til politi,
domstoler, advokater og fengsler, men det dreier seg om betydelige
beløp.
I 2002 foreslo et
flertall i Straffelovkommisjonen (NOU 2002:04) avkriminalisering
av all bruk av narkotika. Et sentralt moment i Straffelovkommisjonens
begrunnelse var skadefølgeprinsippet,
at først og fremst handlinger som medfører skade eller fare for
skade, straffesanksjoneres. Selv for slike handlinger la kommisjonen
til grunn at kriminalisering ikke bør skje dersom bruk av straff
enten er uberettiget eller uhensiktsmessig. Det samme gjelder dersom
den ønskede atferdsstyringen kan oppnås med andre sanksjoner. Da
Justisdepartementet i Ot.prp. nr. 90 (2003–2004) ikke ga sin tilslutning
til forslaget, var det med begrunnelsen at selv om bruken ikke skader
andre direkte, har den indirekte skadevirkninger som kan ramme andre.
Rusavhengige har
dermed vært den eneste pasientgruppen som har blitt kriminalisert
av samme grunn som de har fått pasientstatus.
Våren 2017 kom flere
politiske partier med forslag om at oppfølgingen av rusbrukere skal
overføres fra justissektoren til helsesektoren, med henvisning til
Portugals reform i 2001. Tall fra en rekke land som har nedkriminalisert
eller avkriminalisert besittelse av brukerdoser, har vist at straffenivå
ikke korrelerer nevneverdig med nivået av bruk. En gjennomgang av
data fra Verdens helseorganisasjon viser det samme. Forbruket av cannabis
i Norge har også gått både opp og ned mens det har vært forbudt,
mens både røyking og drikking blant ungdom har gått ned de siste
årene, uten at det har vært straffbart.
I samråd med internasjonale
aktører som Verdens helseorganisasjon, UNAIDS, FNs utviklingsprogram, FNs
menneskerettighetsråd og flere medisinske tidsskrift, har også en
rekke norske leger og fagpersoner tatt til orde for en ruspolitisk
reform. The Johns Hopkins–Lancet Commission publiserte i fjor en
omfattende kunnskapsrapport som konkluderte i retning av en avkriminalisering
av bruk, besittelse og salg av brukerdoser, samt en forsterkning
av medisinske og sosiale alternativer til juridiske sanksjoner.
Ett slikt medisinsk
alternativ har vært substitusjonsbehandling eller legemiddelassistert
rehabilitering (LAR). Dette anses internasjonalt for å være den klart
best dokumenterte og effektive behandlingen av opiatavhengige. I
retningslinjer utgitt av Verdens helseorganisasjon stadfestet de
i 2009 at:
«Substitusjonsbehandling
med opioider, i kombinasjon med psykososiale tiltak, er ansett som
det mest effektive behandlingsalternativet for opioidavhengighet.
Sammenlignet med avrusning eller ingen behandling viser både metadonbehandling
og behandling med høydosert buprenorfin høyere gjennomføringsgrad
og betraktelig bedre resultater når det gjelder å redusere narkotikabruk,
kriminell aktivitet, risikoatferd og HIV-smitte, overdoser og total
dødelighet.»
Behandlingsformen
vant fram på begynnelsen av 1990-tallet som en respons på stadig
forverring i helsetilstand blant tunge rusavhengige og en økning
i narkotikarelaterte dødsfall. LAR var i utgangspunktet tiltenkt et
fåtall tunge stoffmisbrukere, men har vokst betraktelig gjennom
årene. Ifølge siste statusrapport av Senter for rus- og avhengighetsforskning
(SERAF) favnet LAR over 7 500 pasienter i slutten av 2016. Ved å
tilby substitusjon i ordnede former kan tiltak i regi av det ordinære hjelpe-
og behandlingsapparatet sikre nødvendig psykososial oppfølging for
å få bukt med de underliggende årsakene til avhengigheten. Selv
om antallet narkotikautløste dødsfall har ligget uendret høyt i
flere år, viser de årlige LAR-rapportene at livskvalitet, sosiale
forhold, rusmiddelbruk og psykisk helse er i bedring for pasientene.
I desember 2004 vedtok
Stortinget en midlertidig lov og forskrift om prøveordning med lokaler
for injisering av narkotika – sprøyteromsloven. Lovgivning tillater
kun injeksjon av en brukerdose heroin. Brukeren må være over 18
år, ha langvarig heroinavhengighet og en helseskadelig injeksjonspraksis.
Norge har dermed i sammenligning med andre europeiske land et av
de mest rigide sprøyterom-regelverkene.
Stoltenberg-utvalget
leverte i juni 2010 en rapport med flere forslag til hvordan norske
myndigheter kan bedre de rusavhengiges hverdag, blant annet
«å videreutvikle
sprøyterom til å bli lavterskel brukersteder med helsetilbud og
oppfølging».
Behovet for å endre
sprøyteromsforskriften til å inkludere flere stoffer enn heroin
og tillate røyking av heroin, har vært løftet frem i Stortinget
flere ganger. Forslagsstiller mener det er på høy tid at disse skadeforebyggende
tiltakene blir vedtatt.
Stoltenberg-utvalget
foreslo også et tidsbegrenset forsøksprosjekt der behandling med
heroin inkluderes i LAR. Heroinassistert behandling er assosiert
med lavere forbruk av ulovlig heroin, lavere overdosetall for dem som
er i behandling, lavere smittefare og en forbedring i den avhengiges
psykiske og fysiske helse. Denne behandlingsformen er noe dyrere
enn metadonbehandling, men har vist seg samfunnsøkonomisk kostnadseffektiv,
når man medregner besparelser innen helse og justis. Når andre land,
deriblant Danmark, kan vise til gode resultater med heroinassistert
behandling, og Norge i dag ikke lykkes i å nå alle opiatavhengige
med metadon og buprenorfin, mener forslagsstiller at det ikke er
grunn til å vente lenger med å innføre forsøk med heroinassistert
behandling i Norge.
Forslagsstiller mener
videre at man bør prioritere dem som er motivert for behandling,
fremfor å presse dem som ikke ønsker det, inn i behandling. En norsk studie
ved Sørlandet sykehus i 2017 viste at tvangsbehandling av rusavhengige
på døgninstitusjon hadde liten eller ingen virkning på deres psykiske
plager seks måneder etter innleggelse, og årsaken var sannsynligvis et
tilbakefall til rusmisbruk. De som fikk døgnbehandling på frivillig
basis, hadde i motsetning til tvangsinnlagte, opprettholdt de positive
endringene fra behandlingen. Slike funn bør vektlegges når kostnadene
for tvangsbehandling i døgninstitusjon er betydelig.
Lignende kostnad-nytte-vurderinger
bør gjøres for de ulike tiltakene som benyttes i LAR. For eksempel
har den danske overlegen Peter P. Ege konkludert i sin gjennomgang
av fordeler og ulemper ved urinkontroller at det ikke foreligger
dokumentasjon for dets bruk, men at det er dyrt, ydmykende for pasient
og personale og har en negativ virkning på den terapeutiske alliansen
og på behandlingseffekt. Som i annen medisinskfaglig behandling
bør tiltak med manglende dokumentasjon – spesielt de kostnadskrevende
– enten avskaffes eller kritisk revurderes. Det samme bør gjelde
virkemidler i folkehelsearbeid, inkludert de juridiske.