Fra
markalov til nasjonal nærnaturlov
I 2009 vedtok Stortinget
markaloven, som etablerte en lovfestet markagrense som beskytter
skogene rundt hovedstaden. Erfaringene fra Oslo-området viser at
en slik grense kan være avgjørende for å sikre nærnaturen. Markaloven
forebygger konflikter om arealutnyttelse og gir økt forutsigbarhet
for både næringsliv, lokalpolitikere, sivilsamfunn og andre aktører
som berøres av arealpolitikken. Loven inneholder også en egen hjemmel
for å kunne verne områder med store opplevelsesverdier, men som
ikke tilfredsstiller naturmangfoldlovens krav til reservater.
Forslagsstiller mener
at nasjonal og lovfestet beskyttelse av nærnaturen i stor skala
ikke bør forbeholdes Oslo-området, men at flere viktige friluftsområder nær
der folk bor, bør få en lovfestet markagrense. Dette kan gjøres
ved at det etableres lovverk for nye områder etter modell av markaloven,
eller det kan gjøres ved at det etableres et nasjonalt rammeverk
gjennom en «nærnaturlov».
Markaloven har imidlertid
også visse svakheter som ikke bør videreføres i en ny nærnaturlov.
En av dem er at loven ikke omfatter skogbruket i Oslomarka, den
enkeltfaktoren som i størst grad påvirker opplevelseskvalitetene
i skogsområder som brukes av mange. Også med den eksisterende markaloven
er det oppstått en rekke dragkamper der det enkle, uorganiserte
friluftslivet kommer under press av ulike typer anlegg og aktiviteter. På
denne bakgrunnen mener forslagsstilleren at en generell nærnaturlov
blant annet kan ta utgangspunkt i prinsippene som ble foreslått
av Naturvernforbundets landsmøte i 2015:
-
Grensene for bymarkene
må være faste, uten adgang til justeringer i de ordinære arealplanene.
-
Friluftsliv og naturopplevelse
må prioriteres foran annen virksomhet.
-
Skogbruk og annen
næringsvirksomhet må reguleres i loven.
-
Hjemmel for vern
av friluftslivsområder må gjøres gjeldene også i de andre bymarkene
i tillegg til Oslo-marka.
-
Ansvaret for forvaltningen
av bymarkene må samles i Klima- og miljødepartementet.
Forslagsstiller
mener regjeringen bør gjennomføre en utredning av hvordan en nasjonal
nærnaturlov kan utformes, og hvordan grensene for områder bør fastsettes.
Etableringen av nye lovfestede bymarkgrenser og nærnaturområder
må skje i tett samarbeid med lokale myndigheter, næringsaktører
og sivilsamfunn. Initiativ til å få etablert bymarker og nærnaturområder
kan for eksempel tas av fylkeskommuner eller kommuner, fylkesmenn
eller Klima- og miljødepartementet.
Nærnaturloven bør
ikke bare omfatte bymarker og naturområder rundt de store byene,
men også gi bedre vern av den kortreiste naturen i liten skala som
er tett på by- og bygdesentrum, boområder, skoler og barnehager.
Den bør for eksempel gi sterkere beskyttelse av de grønne lungene
i storbyene og av det som er igjen av ubebygd strandsone nær sentrum
i tettsteder langs kysten. I disse tilfellene må loven inneholde
andre virkemidler enn statlig fastsatte markagrenser, ettersom dette
virkemidlet egner seg best for de større sammenhengende friluftsområdene.
Den småskala nærnaturen
bør beskyttes gjennom tydelige føringer som lovfester at nærnatur
kartlegges og tilrettelegges for lokal bruk. Loven bør også sikre
at verdien av nærnatur hensyntas når kommunene skal lage kommuneplaner
og arealplaner, vurdere søknader etter plan- og bygningsloven og
beslutte dispensasjon i områder med byggeforbud. På samme måte som
naturmangfoldloven legger rammer for arealpolitikken for å beskytte
naturverdier og biologisk mangfold, vil nærnaturloven inneholde
prinsipper og regler som beskytter friluftsliv, folkehelse og opplevelsesverdier.
På dette grunnlaget
mener forslagsstiller at det bør gjennomføres en grundig utredning
av hvordan en nærnaturlov kan utformes. Etter en slik utredning
bør regjeringen utarbeide et forslag til en nærnaturlov som Stortinget
får til behandling.