Bakgrunn
Forslagsstiller viser
til at Olje- og energidepartementet i juni kunngjorde utlysning
av 24. konsesjonsrunde. Runden omfatter 102 blokker, eller deler
av blokker. Disse fordeler seg på 93 blokker i Barentshavet og 9
blokker i Norskehavet. Regjeringen har opplyst at de tar sikte på
tildeling av nye utvinningstillatelser første halvår 2018.
Klimaendringene truer
med å utløse fundamentale endringer i det livsmiljøet som har vært
grunnlaget for dagens sivilisasjon. Matforsyning, infrastruktur,
artsmangfold, økonomi og overlevelsen til lokalsamfunn, byer og
hele land står på spill. Forbrenning av fossil energi er hovedårsaken
til disse endringene. Norge er i dag verdens 7. største eksportør
av klimagassutslipp. Norsk petroleumsvirksomhet har hittil ført
til at 14 milliarder tonn CO2 har
havnet i atmosfæren.
Samtidig er verden
på vei inn i en fornybarrevolusjon. I India vil energiministeren
kun ha el-biler fra 2030, Kina vil stanse salg av fossilbiler ifølge
Bloomberg. Frankrike vil forby bensin- og dieselbiler fra 2040,
det samme vil Storbritannia. Fornybar energi er den største energikilden
i Tyskland, og solenergi utgjorde den største nye energikilden i
verdens energimiks i 2016.
Det internasjonale
energibyrået (IEA) sin årlige rapport «World Energy Outlook» for
2016 spår et stort fall i etterspørsel etter olje fram mot 2040,
hvis Paris-avtalens mål skal innfris. I et scenario med 50 prosent
sannsynlighet for at oppvarmingen blir 1,84 grader ved slutten av
århundret, konkluderer IEA med at markedet for olje reduseres med
30 prosent til 63 millioner fat pr. dag i 2040. IEA skisserer et
liknende bilde for gassmarkedet; nylig presenterte de et scenario
som beskriver effekten av Paris-avtalens mål. Her fremgår det at
det globale gassforbruket vil øke frem til omkring 2025 fordi gass overtar
for kull i kraftsektoren. Men deretter faller gassforbruket. Fornybar
energi gir billigere strøm enn gasskraft og skyver gassen ut (Energi
og Klima 20. april 2017).
Forslagsstilleren
viser til at det tar lang tid å bygge ut et olje- eller gassfelt
etter et funn. Drift av felt på blokkene som utlyses gjennom 24.
konsesjonsrunde, vil stort sett komme i gang i løpet av 2030-tallet
med driftshorisont på mange tiår. På denne tiden vil fossil energi
være på vei ut av verdens energimiks. Etterspørsel og pris vil falle
raskt, og på et eller annet tidspunkt falle for godt. Nesten samtlige
felt som er utlyst, ligger i Barentshavet, et havområde der norsk
oljebransje har møtt svært store utfordringer med å utvikle drivbare
og lønnsomme prosjekter selv i oljens gullalder. Etter 40 år er
det kun to felt i drift: Snøhvit og Goliat. De har gitt kostnadsoverskridelser
på henholdsvis 19 og 16 mrd. kroner, og det tok henholdsvis 33 og
37 år fra utlysning til feltene kom i drift.
Risikoen for det
norske samfunnet forsterkes av at det er staten som tar 78 prosent
av risikoen ved leting etter nye felt, og staten bidrar også med
gode betingelser i resten av investeringsfasen gjennom gunstige
avskrivningsregler. Å gå videre med tildeling av letetillatelser gjennom
24. konsesjonsrunde kan bidra til store feilinvesteringer og plutselig
arbeidsledighet. Å ikke dele ut nye letetillatelser derimot, er
den mest skånsomme og politisk rasjonelle måten å trappe ned investeringsnivået
på sokkelen. En rekke felt på norsk sokkel som allerede er kontraktfestet,
vil fortsette å utvinne olje og gass i mellom 15 og 30 år til, så
lenge lønnsomhetskrav tillater det. Lønnsomheten vil igjen avhenge
av hvor raskt fornybarrevolusjonen skrider fram, oljesektorens skattefordeler
og andre politiske rammebetingelser.
Det internasjonale
pengefondet (IMF) har allerede advart om langvarig og høy arbeidsledighet
dersom Norge ikke kommer seg ut av oljeavhengigheten. Tildelingen
av nye letetillatelser gjennom 24. konsesjonsrunde må derfor stanses,
både av hensyn til klodens klima og norsk økonomi.