Bakgrunn
God fagbakgrunn er
nødvendig for å kunne motivere og formidle kunnskap med faglig tyngde,
trygghet og entusiasme. Solid faglig kompetanse er viktig for å kunne
differensiere opplæringen på en god måte. Forskning viser dessuten
en positiv sammenheng mellom lærerens faglige og didaktiske kompetanse
og elevenes læringsutbytte. Derfor foreslo og gjennomførte den rød-grønne
regjeringen en rekke tiltak for å sikre høyere faglig kompetanse
hos lærerne.
Videreutdanningsstrategien
«Kompetanse for kvalitet» ble opprettet i 2009 for å styrke kompetansen
til lærere og skoleledere i grunnopplæringen. I St.meld. nr. 11
(2008–2009), Læreren – rollen og utdanningen, tok den rød-grønne
regjeringen til orde for å stille krav til fagkompetanse for å kunne
undervise i et fag. Dette ble fulgt opp i Prop. 84 L (2011–2012)
med forslag om å innføre krav om at den som skal undervise, må ha
relevant kompetanse i undervisningsfaget, og det ble foreslått eksplisitte
krav om henholdsvis 30 studiepoeng (barnetrinnet) og 60 studiepoeng
(ungdomstrinnet) for å kunne undervise i fagene matematikk, engelsk,
norsk, norsk tegnspråk og samisk. Bestemmelsen trådte i kraft 1. januar
2014. Det var viktig for den rød-grønne regjeringen at kravene ikke
skulle gis tilbakevirkende kraft.
Regjeringen Solberg
foreslo og fikk flertall for å endre loven, og fra og med 1. august
2015 fikk disse kompetansekravene tilbakevirkende kraft. Det innebar
at 33 000 lærere utdannet før 1. januar 2014 ikke lenger var kvalifiserte
for å undervise i norsk, samisk, norsk tegnspråk, matematikk og
engelsk. Loven ga ikke dispensasjon fra kompetansekravene for den
enkelte lærer, men kommunen kunne fravike kravene når skolene manglet
kvalifiserte lærere i faget, fram til 2025. I april 2016 vedtok
Stortinget en ny lovendring som ga lærere utdannet før 1. januar
2014 dispensasjon fra de nye kompetansekravene frem til 2025.
Umiddelbart etter
at kompetansekravene ble gitt tilbakevirkende kraft, opplevde flere
lærere å bli utsatt for et yrkesforbud dersom de søkte ny jobb som
lærer et annet sted. Selv etter Stortingets vedtak om dispensasjon
framkommer det eksempler på at lærere i realiteten opplever å ha
bli avskiltet ved at kommuner/skoler i sine stillingsannonser stiller
krav om at kompetansekravene må være innfridd for å være kvalifisert
for å søke.
Endringen av opplæringsloven
har ført til at svært mange lærere må videreutdanne seg dersom de
fortsatt skal oppfylle kvalifikasjonskravene etter 2025. Både antallet
søknader, som også var høyt før de nye kompetansekravene ble innført,
og de årlige deltakerundersøkslene viser at ordningen er svært populær
blant lærerne. Dessverre er det ikke studieplasser nok til alle
som søker på videreutdanningsordningen, og mange lærere har opplevd
å få avslag flere ganger. Samlet sett er det drøyt 33 000 lærere
som ikke oppfyller de nye kompetansekravene i fagene norsk, engelsk
og matematikk. Dette utgjør 26 pst. av norsklærerne, 38 pst. av
matematikklærerne og 48 pst. av engelsklærerne (Utdanningsspeilet 2016).
For studieåret 2016/17 kom det inn 10 820 søknader, og av disse
fikk 5 617 av søkerne tilbud. Av disse var 4 526 innen fag/fagområder
knyttet til matematikk, norsk, norsk tegnspråk og engelsk, mens
1 091 var innen andre fag.
Kompetansekravenes
tilbakevirkende kraft gjør det videre vanskelig for skolen å prioritere
kompetansehevende tiltak i skolens øvrige fag. Eksempelvis er det
stor mangel på faglærere med kompetanse inne flere av de praktisk-estetiske
fagene. Til tross for dette er det bare innvilget søknader om videreutdanning
for 22 lærere i kunst og håndverk, 28 lærere i mat og helse og 14
lærere i musikk.
Forslagsstillerne
mener det er svak utnyttelse av statlige ressurser når lærere som
åpenbart er kvalifisert til å undervise i fag de nå ikke lenger
er godkjent for, tar opp sårt tiltrengte studieplasser som burde
ha kommet andre lærere til gode og kunne gitt skolene et tiltrengt løft
i andre fag som skolene mangler kompetanse i.
Tilbakemeldinger
fra sektoren viser at vedtaket har skapt flere ulemper som ikke
bare rammer de lærerne som ikke tilfredsstiller kompetansekravene,
men også elevene og skolen som helhet. Det meldes blant annet om
at kommuner ved nytilsettinger velger å prioritere søkere som allerede
oppfyller de nye kompetansekravene, framfor lærere med undervisningserfaring.
Det kan forklares med at kommunen da slipper problemet med å tilsette
ufaglærte vikarer mens den erfarne læreren må videreutdanne seg.
De slipper da unna økonomiske utlegg og at elevene belastes med
mange vikarer. Forslagsstillerne frykter at mange skoler finner
det nødvendig å erstatte mange dyktige lærere med lang erfaring
med vikarer uten formelle kompetanse. Regjeringen Solberg viser
med dette en snever forståelse av lærernes undervisningskompetanse
og hva som sikrer høy kvalitet på opplæringen, når dette utelukkende
knyttes til antall studiepoeng i et fag. Ved å gi kravene tilbakevirkende kraft
underkjenner skoleledelsens ansvar og faglige vurderinger. Skolelederne
besitter god kjennskap til skolens behov og bør ha et stort handlingsrom
til å forvalte lærerressursene slik de mener er best for elevenes
opplæring.
I en situasjon der skolen
innen få år vil trenge 3 500 flere lærere ifølge tall fra Statistisk
sentralbyrå, og andelen ufaglærte «lærere» har økt med nesten 40
pst. under regjeringen Solberg, mener forslagsstillerne at det er dårlig
ressursutnyttelse å påtvinge enkeltlærere, skoler og kommuner en
videreutdanning av høykompetente og erfarne lærere som allerede
har en godkjent lærerutdanning på høyskole- og universitetsnivå.
Forslagsstillerne frykter at den mistilliten til lærere og skoleledere
som regjeringen med dette vedtaket har lagt for dagen, vil føre
til at enda flere lærere slutter i læreryrket eller velger å gå
av med førtidspensjon. En undersøkelse utført av Respons Analyse
for Utdanningsforbundet, viser at kun én av fire lærere vil stå
i jobb til fylte 67 år. Pensjonsalderen for en lærer i 2015 er 62
år. Dessuten er det en fare for at mange lærere blir tvunget over
i deltidsstillinger mot sin vilje. Det å nekte erfarne lærere å
undervise i fag som de har lang erfaring i, er ikke bare dårlig
personalpolitikk og seniorpolitikk, men det tapper også skolen for
verdifull realkompetanse. Forslagsstillerne er særlig urolige for
konsekvensen dette vil ha for små og mellomstore skoler, som er
avhengige av høy fleksibilitet og at lærere kan undervise i flere
fag.
Å trekke tilbake
tidligere godkjent utdanning og pålegge lærere tvungen videreutdanning
er en belastning for den enkelte og gir utfordringer for skolene.
Urimeligheten blir ekstra tydelig når lærerne i tillegg avkreves
en egenandel. Like fullt mener forslagsstillerne at en fortsatt
sterk satsing på videreutdanning er helt avgjørende for å imøtekomme
lærernes kompetansebehov innenfor et bredt spekter av skolens oppdrag.
Derfor fremmes det også forslag om at lærere skal gis en rett og
en plikt til videreutdanning, men uten at en slik kompetanseheving
og faglig oppdatering avkrever lærere egenandel eller at de må bruke
av sin egen fritid.