Bakgrunn
Den norske offentlige
skolen skal tilby alle elever en likeverdig opplæring. Elevene skal
gis like gode muligheter til å leve gode liv, blant annet gjennom
inkludering i utdanning og arbeids- og samfunnsliv. Å sørge for at
alle elever når sitt læringspotensial og opplever seg inkludert
i det sosiale miljøet på skolen, er en stor og viktig oppgave som
lærere og skoleledere tar på det største alvor. Det er like fullt
en veldig krevende oppgave. Evalueringen av blant annet Kunnskapsløftet 06
viser at andelen elever som ikke får et tilfredsstillende utbytte
av den ordinære undervisningen, har økt gradvis de siste årene.
Læreren er den viktigste
enkeltfaktoren for elevenes læring. Derfor er det viktig å legge
til rette for at lærerne har tid og rom for å kunne se og følge
opp hvert enkelt barn og kunne tilpasse undervisningen til elevenes
forutsetninger og behov. Den faglige opplæringen og pedagogiske
tilretteleggingen ligger til lærerens profesjonelle ansvar. Undervisningen
av elevene er deres kjerneoppgave. Mange steder gir ikke ressurssituasjonen
rom for å tilsette flere lærere, slik at elevgruppene kan bli mindre.
Det er en uholdbar situasjon.
Mens det skoleåret
2001/2002 bare var 14 prosent av elevene som gikk på skoler med
gjennomsnittlig gruppestørrelse over 20 elever, var det tilsvarende
tallet om lag 24 prosent skoleåret 2016/2017. Langt flere elever
enn før får altså undervisning i store grupper/klasser. Dermed får
de mindre mulighet til å få tett og personlig oppfølging. Dette
er en utvikling som har skjedd til tross for at ulike flertall på
Stortinget de siste årene har bevilget ca. 4,3 mrd. kroner til å
øke lærertettheten i grunnskolen, spesielt på småskoletrinnet.
I stortingsperioden
2013–2017 har det blitt flere lærere på de laveste trinnene, men
den samlede lærertettheten er redusert. Gjennom budsjettforlikene
med Kristelig Folkeparti og Venstre har regjeringen bevilget 1,3 mrd.
kroner for å øke lærertettheten på 1.–4.trinn. Beregninger basert
på grunnskolens informasjonssystem (GSI-statistikken) viser at disse
har gitt i underkant av 200 ekstra lærere på 1.–4.trinn. Samtidig
er lærertettheten totalt redusert, og på 5.–10. trinn er det blitt
ca. 400 færre lærere når det justeres for økning i elevtallet og
timetallsutvidelse.
Det er en sentral
politisk målsetting for norsk skole at alle elever har rett på likeverdig
opplæring. En nødvendig, om enn ikke tilstrekkelig, forutsetning
for at denne målsettingen skal oppfylles, er at alle skoler har
et minimum av lærerressurser som står i forhold til elevtallet.
Problemet med å nå dette målet er ikke den gjennomsnittlige lærertettheten
på landsbasis, som har holdt seg relativt stabil på ca. 17 elever
pr. lærer i snitt. Problemet er de store forskjellene i lærertetthet
mellom sammenlignbare skoler og sammenlignbare kommuner. En nylig
publisert undersøkelse utført av Respons Analyse for Utdanningsforbundet,
viser at tre av ti skoler i landets største byer vil ha førsteklasser
med 26 elever eller mer. Nesten tre av fire skoler har førsteklasser
med mer enn 18 elever. 26 prosent av klassene vil ha 26–28 elever
og to prosent av klassene vil ha mer enn 28 elever.
Erfaringene viser
at bevilgninger for å øke lærertettheten i liten grad kommer fram
til de skolene som har lav lærertetthet og sliter med overfylte
klasserom, jf. beregninger basert på grunnskolens informasjonssystem (GSI).
Dette til tross for at midlene har vært øremerket formålet. Derfor
har Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen
og Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) foreslått å fastsette
en nasjonal minsteressursnorm som sikrer alle skoler et snitt på maks
15 elever pr. lærer på 1.–4. trinn og maks 20 elever pr. lærer på
5.–10. trinn i ordinær undervisning. Forslagsstillerne mener dette
er et godt forslag og har derfor valgt å fremme dette representantforslaget
for at denne normen skal kunne gjelde i den norske skolen.
En nasjonal norm
for lærertetthet vil være viktig for å ivareta og utvikle en god
og inkluderende skole hvor alle elever får like gode muligheter
til å nå sitt læringspotensial. Skal alle elevene få den opplæringen
de har behov for, så må den ordinære opplæringen styrkes slik at
den blir langt mer tilpasset elevenes ulike behov.
Forskning på sammenhengen
mellom ulike innsatser og resultater i skolen er komplisert, og
resultatene er ofte usikre. Klasser og grupper er sjelden tilfeldig
sammensatt, og resultater måles på smale kompetanseområder. Like
fullt viser særlig nyere studier en positiv sammenheng mellom resultater
og høy lærertetthet. Og det er særlig yngre elever, elever fra hjem
med liten kulturell kapital, innvandrere og gutter som oppnår bedre
resultater med høy lærertetthet. Og det er akkurat disse elevgruppene
norsk skole har problemer med å gi et godt nok tilbud, og som faller
fra uten å ha oppnådd kompetanse på videregående nivå.
En av de siste rapportene
om forskningen på dette feltet, «Does class size matter» fra National
Education Policy Center (USA), konkluderer med at forskningen viser
at tallet på elever pr. lærer har relativt stor og varig positiv
effekt på elevenes læring, spesielt for elevene som har det dårligste
utgangspunktet for læring og som kommer fra fattige kår. Også andre
studier bekrefter at ressurssvake elever har spesielt mye å hente
på redusert klassestørrelse. Det er verdt å merke seg at reduserte gruppestørrelser
har vist seg å ha særlig gunstig effekt for minoritetsspråklige
elever, elever med foreldre som har lavt utdanningsnivå og for gutter.
Nettopp disse elevgruppene blir ofte læringstapere i norsk skole.
Forskningsrapporter
har vist økte forskjeller mellom sterke og svake elever i norsk
skole. Når skolen mislykkes i å utjevne sosiale ulikheter, bør tiltak
som har vist seg å ha effekt for disse utsatte gruppene, være svært aktuelle.
Forskning med høy kvalitet viser altså at det er særlig barn med
de største læringsutfordringene som tjener på undervisning i mindre
klasser og grupper.
Den skolepolitiske
debatten bærer ofte preg av til dels stor uenighet om lærertetthet
har betydning for elevenes læring. Like fullt har flertallet på
Stortinget over flere år stilt seg bak store bevilgninger nettopp
til dette formålet. Dette tyder på en større samstemthet om økt
lærertetthet som virkemiddel for en god skole, enn den skolepolitiske
debatten skulle tilsi. Uenigheten må derfor tilskrives hvordan dette
kan løses i praksis.
Motargumentene mot
en nasjonal minsteressursnorm på skolenivå går i stor grad på behovet
for fleksibilitet og lokalt handlingsrom. Representantforslaget
som her fremmes, er derfor utformet med tanke på å gi skolene bedre
økonomisk handlingsrom og faglig frihet til selv å vurdere hvordan
lærerressursene best kan benyttes. En nasjonal ressursnorm på skolenivå
handler om å beregne en ressurs ut i fra hvor mange årsverk skolen trenger
for å kunne ha maksimum 15 elever på 1.–4. trinn og maksimum 20
elever på 5.–10. trinn. Beregningene gjøres ut ifra det som kalles
gruppestørrelse i ordinær undervisning (også kalt gruppestørrelse
2), som betyr at ressurser til spesialundervisning og særskilt norskundervisning
holdes utenfor.
Normen skal gjelde
for ordinær undervisning, ikke for spesialundervisning og særskilt
språkundervisning. For slik undervisning hjemler loven særskilte
rettigheter. Dessuten er behovene for slik undervisning for ulikt fordelt
mellom skoler til at de bør innpasses i en minstenorm. Hvordan skolene
fordeler disse lærerressursene internt på skolen, bestemmer de helt
selv, ut ifra de faglige behovene og organisatoriske løsningene
skolen velger. Denne ressursen er derfor å regne som en grunnressurs.
Det må være vurderingen
av hvilke tiltak som best kan støtte opp under elevenes behov og
læring, som må være førende for hvilke tiltak som velges. Like fullt
må det være et mål at den ordinære undervisningen kan tilrettelegges
slik at elever som i dag ikke får et tilfredsstillende utbytte av
undervisningen, kan få den opplæringen de har behov for innenfor
rammen av fellesskapet. Minstenormen, og dermed lærertettheten,
må være høy nok til at man unngår et så stort behov for spesialundervisning
som en har i dag. Det nivået forslagsstillerne foreslår på minstenormen,
tilsvarer omtrent det garanterte minstenivået alle norske grunnskoler
hadde inntil 1985, med noe forbedring for småskoletrinnet.
Forslagsstillerne
mener at økt lærertetthet kan styrke skolenes muligheter for å ivareta
et inkluderende læringsmiljø, vil bidra til økt læring, sosial tilhørighet
og trygghet for elevene.