Bakgrunn
I Jemen foregår en
svært brutal krig. Krigen er mellom den anerkjente presidenten Hadi
på den ene siden og flere væpnede grupper på den andre. Konflikten
startet i etterkant av maktovertakelsen fra president Saleh, som
ble styrtet i opprørsbølgen i 2011. Houthi-militsen utnyttet kaoset
etter maktskiftet og utfordret den anerkjente presidenten Hadi.
Krigen har ingen seierherrer, og Jemen er i dag omtrent delt på midten,
hvor Houthi-militsen dominerer i nordvest inkludert Sanaa, og Hadi
i sørøst med Aden som base. Samtidig vokser også ekstreme jihadistgrupper
som IS og al-Qaida, som stadig utfører angrep, spesielt i Aden.
Konflikten har også
ført til en alvorlig humanitær krise, som FN nå omtaler som den
verste i organisasjonens historie. Den sivile lidelsen i Jemen er
både grunnet direkte voldshandlinger og matmangel og internflukt.
Av en befolkning på 27 millioner er to millioner internt fordrevne,
17 millioner lider av matmangel, og nesten 15 millioner har ikke
tilgang på rent vann. En koleraepidemi truer nå med å ramme én million
barn. Nær 70 pst. av befolkningen har behov for nødhjelp. 10 millioner
av disse er barn. Krisen regnes nå som verdens verste matkrise,
og 1,8 millioner barn er underernærte i Jemen.
En koalisjon av gulf-arabiske
stater ledet av Saudi-Arabia startet våren 2015 luftangrep med mål
om å gjeninnsette Hadis regjering. De har fått logistisk støtte av
Frankrike, USA og Storbritannia. I tillegg føres en maritim blokade
mot Houthi-kontrollerte byer på kysten mot Rødehavet. Siden krigen
brøt ut, er det estimert at minst 5 000 mennesker er blitt drept
i luftangrepene og 9 000 skadet. Det virkelige antallet døde og
skadde antas å være mye høyere.
Det er kommet frem
alvorlige anklager om brudd på internasjonal humanitær rett i konflikten,
begått av alle krigende parter. I en rapport fra FNs ekspertpanel for
Jemen fra januar 2016 kom det frem at det til da var 119 dokumenterte
brudd på internasjonal humanitær lov utført av koalisjonen. Dette
inkluderer angrep mot åtte skoler og 22 sykehus. Ekspertpanelets
andre rapport fra januar 2017 dokumenterer ytterligere brudd på internasjonal
humanitærrett fra alle parter, deriblant flyangrepet utført av den
saudiledede koalisjonen mot en sivil begravelse 8. oktober 2016,
hvor 132 ble drept og 695 skadet. Flere internasjonale organisasjoner,
inkludert Human Rights Watch og Amnesty, har også dokumentert brudd
på internasjonal humanitærrett. I januar 2016 uttrykte FNs generalsekretær
Ban Ki-Moon bekymring for bruk av klasebomber i Jemen, noe som kan være
en krigsforbrytelse. I FNs ekspertpanels rapport fra januar 2017
er denne informasjonen ettergått, og panelet fant dokumentasjonen
om bruk av klasebomber «nøyaktig, svært troverdig og overbevisende».
Forslagsstillerne mener Norge bør arbeide for å holde alle parter ansvarlige
for brudd på internasjonal humanitær rett og menneskerettighetene.
Den 29. september 2017 vedtok FNs menneskerettsråd en resolusjon
som inkluderer opprettelsen av en internasjonal, uavhengig gruppe
av eksperter som skal granske brudd på humanitærretten i Jemen.
Forslagsstillerne mener Norge bør støtte opprettelsen av og arbeidet
til denne gruppen, både politisk og økonomisk.
Barn er spesielt
hardt rammet i konflikten, og de rammes av brutalitet fra alle parter.
Væpnede grupper har rekruttert barnesoldater, og alle sider i konflikten har
blokkert tilgangen til grunnleggende varer som mat og brensel. Skoler,
begravelser og sykehus har vært mål for bombetokt. FN har selv verifisert
rapporter om at koalisjonen som intervenerte har vært ansvarlig
for at barn har blitt drept og skadd i konflikten. FNs Generalsekretærs
årlige rapport om barn og væpnede konflikter viser til at koalisjonen
i 2016 var ansvarlig for halvparten av barna som ble drept eller
skadet, og for 73 pst. av angrep mot skoler og sykehus. I 2016 inkluderte
den årlige rapporten fem parter i konflikten i Jemen på FNs «svarteliste»
over land som begår alvorlige overgrep mot barn: Houthi-militsen,
al-Qaida på den arabiske halvøy, regjeringsstyrkene, proregjerings-militser
og den saudiledede koalisjonen (SLC). Etter bare noen dager ble
SLC fjernet fra listen. I rapporten for 2017 er SLC igjen tatt med
på listen. Forslagsstillerne mener Norge aktivt må støtte opp om
Generalsekretærens beslutning om å inkludere SLC og de andre væpnede
partene i konflikten på listen.
Norge eksporterer
våpen, forsvarsmateriell og flerbruksvarer til flere av landene
som deltar i den intervenerende koalisjonen. Meld. St. 36 (2015–2016)
om eksport av forsvarsmateriell, jf. Innst. 54 S (2016–2017) viste
at Norge i 2015 solgte A-materiell både til Kuwait og De forente
arabiske emirater (FAE), og at det er eksportert B-materiell til
Saudi-Arabia. I april 2016 opplyste regjeringen at den fra januar
2016 hadde midlertidig stanset eksport av ammunisjon til FAE som
uttrykk for et «føre-var»-prinsipp. En samlet utenriks- og forsvarskomité
uttrykte støtte til dette i merknadene til eksportmeldingen. I august
2017 er det blitt kjent gjennom media at Norge igjen har gjenopptatt
eksporten av ammunisjon til FAE med virkning fra mars 2017. Resten
av eksporten fra Norge for 2016 og 2017 til de landene som deltar
i koalisjonen er foreløpig ikke kjent. Den årlige eksportmeldingen
til Stortinget for 2016 er varslet i oktober 2017.
Norge har forpliktet
seg til ikke å selge våpen eller ammunisjon som kan brukes til å
begå krigsforbrytelser. Norge er bundet av Arms Trade Treatys (ATT)
artikkel som sier:
«Eksportørstaten
skal i sin forhåndsvurdering også ta hensyn til risikoen for at
våpeneksporten kan bli brukt til å gjennomføre alvorlig kjønnsbasert
vold eller vold mot kvinner og barn.»
Norge er også bundet
av EUs kriterium 3 for våpeneksport, som sier at stater skal
«avstå fra å utstede
eksportlisens når det åpenbart er fare for at den militære teknologien
eller det militære utstyret som skal eksporteres, kan bli brukt
til å begå alvorlige brudd på internasjonal humanitærrett».
I svar på skriftlig
spørsmål nr. 1503 (2016–2017) fra representanten Bård Vegar Solhjell
om utenriksministeren kan garantere at ikke noe norsk forsvarsmateriell
som eksporteres til landene som deltar i den saudiledede koalisjonen,
blir brukt som en del av krigføringen i Jemen, svarer utenriksministeren:
«Utenriksdepartementet
praktiserer i disse sakene en «føre var»-linje. Det innebærer at
departementets vurdering av risiko er ytterligere styrket. Dersom
det i en sak vurderes å foreligge en uakseptabel risiko for bruk som
ikke er forenlig med retningslinjene, vil eksport avslås.
Utenriksdepartementet
har ingen informasjon om at materiell fra Norge er brukt i Jemen.»
Forslagsstillerne
mener uttalelsene fra utenriksministeren er uklare med hensyn til
hva man har gjort for å forsikre seg om at norsk forsvarsmateriell
ikke brukes i Jemen, og merker seg videre at statsråden ikke vil garantere
for at ikke noe norsk materiell er blitt brukt i krigen. Forslagsstillerne
mener at det er vanskelig å forstå hvordan en «føre-var-linje» kan
være forenlig med fortsatt eksport. Bevisbyrden må ligge på eksportør
for å garantere at norsk militært materiell ikke blir brukt i denne
brutale krigen hvor det er dokumenterte brudd på humanitærretten
og anklager om krigsforbrytelser.
Regjeringens erklæring
fra 1959 om våpeneksport slår fast
«at Norge ikke tillater
salg av våpen og ammunisjon til områder hvor det er krig eller krig
truer, eller til land hvor det er borgerkrig».
Stortingets vedtak
fra samme år sier:
«Stortinget tar til
etterretning den erklæring Statsministeren på vegne av Regjeringen
har lagt frem. Stortinget vil sterkt understreke at eksport av våpen
og ammunisjon fra Norge bare må skje etter en omhyggelig vurdering
av de uten- og innenrikspolitiske forhold i vedkommende område.
Denne vurdering må etter Stortingets mening være avgjørende for
om eksport skal finne sted.»
Utenriksdepartementet
har tolket krig slik at det kun er ved ulovlig krig at det er forbudt
å selge våpen og ammunisjon. Dette står imidlertid verken i regjeringserklæringen
eller i Stortingets vedtak. Forslagsstillerne mener at vedtaket
også må omfatte forbud mot salg av våpen og ammunisjon til land
som deltar i konflikter hvor det begås krigsforbrytelser, slik som
i Jemen.
Både på grunnlag
av Norges forpliktelse til ikke å selge våpen eller ammunisjon som
kan brukes til å begå krigsforbrytelser, og forbudet mot salg av
våpen og ammunisjon til land som deltar i konflikter hvor det begås krigsforbrytelser,
mener forslagsstillerne at eksporten av militært materiell til landene
i SLC må stanses. I tillegg mener forslagsstillerne at eksporten
som har funnet sted, må granskes for å se om norsk materiell kan
ha endt opp i konflikten.