Bakgrunn
Med virkning fra desember 2016 sender
ikke Arbeids- og velferdsetaten (Nav) lenger ut utbetalingsslipp
til mottakere av pensjonsytelser pr. post. Mange ønsker fortsatt
å få skriftlig informasjon om sin pensjon tilsendt i posten.
Forslagsstillerne viser til at Pensjonistforbundet
har samlet inn over 30 000 underskrifter gjennom «Jeg vil se slippen
min!»-aksjonen, og at svært mange av deres medlemmer er fortvilte
over Arbeids- og sosialdepartementet og Arbeids- og velferdsetatens
fremgangsmåte i saken. Mange pensjonsmottakere har ikke tilgang
til Internett, eller mangler digitale ferdigheter som tilsier at de
enkelt kan administrere elektronisk utsending av pensjonsslippen.
Informasjon om pensjonsutbetaling er særdeles viktig for dem det
gjelder. Forslagsstillerne mener det er uholdbart at denne informasjonen
gjøres nærmest utilgjengelig for enkelte grupper i samfunnet.
Arbeids- og sosialminister Anniken
Hauglie har bedt Arbeids- og velferdsetaten om å opptre smidig overfor
dem som henvender seg til Nav Kontaktsenter for å få utbetalingsopplysningene
lest opp eller ber om utskrift i det enkelte tilfelle. Forslagsstillerne
ser ikke at det er en tilfredsstillende løsning for folk å få lest
opp viktige opplysninger pr. telefon og ha ansvar for å skrive dem
ned selv. Navs kontaktsentre fungerer ikke tilfredsstillende som
følge av at det er lang ventetid på telefonen og urimelige krav
til rask behandling av de som ringer inn. Dette fører selvsagt til
en upersonlig samtale som erfares som dårlig service. Mange eldre
har også nedsatt hørsel og vil finne det utfordrende å være henvist
til en slik måte å få viktig informasjon på. Forslagsstillerne mener
videre det er urimelig at eldre og uføre skal være henvist til å
reise til Nav-kontoret månedlig for å få utskrift av informasjon
de har rett på.
Pensjonistforbundet har foreslått
at Arbeids- og velferdsetaten som hovedregel skal informere om utbetaling
av pensjon digitalt gjennom www.nav.no, men at de som ønsker det,
skal kunne få meldingen på papir hver måned. Forslagsstillerne mener,
som Pensjonistforbundet, at det må være valgfritt for den enkelte
pensjonsmottaker hvorvidt løpende pensjonsmeldinger skal mottas
på papir eller på nett.
Forslagsstillerne vil videre understreke
at dersom det gjøres endringer i utbetalingen eller i grunnlaget
for utbetalingen, skal informasjonen kunne mottas pr. post for de
som ønsker det. Denne informasjonen må videre være så grundig og
god at mottaker settes i stand til å forstå de beregninger som ligger
til grunn for den enkeltes pensjonsutbetaling.