Samferdselssatsing
i byer og bymiljøavtaler
Det er svært viktig
å fremme miljøvennlig byutvikling for byene i Norge. Befolkningen
i de ni største byområdene i Norge forventes å øke med
20 prosent fram til 2030. En tilsvarende bilbasert trafikkvekst
kan gi en drastisk økning i både kostnader og utslipp, så vel som
en reduksjon av bokvaliteten i byene. Trenden viser 17 prosent økning
i biltrafikken i neste tiårsperiode i de fire største byene. Også
mellomstore byer har kapasitetsutfordringer på grunn av trafikkvekst.
Det ligger i dag
an til en manglende balanse mellom pengebruk i Nasjonal transportplan
og hvor forventet befolkningsvekst kommer. Det kan være gode grunner
til å legge andre faktorer enn bare befolkningsvekst til grunn for
investeringer i samferdselsinfrastruktur. Det er likevel verdt å
merke seg at selv med fagetatenes forslag til høy ramme i ny Nasjonal transportplan
på nærmere 1 000 mrd. kroner, så legger man opp til at bare lag
70–75 mrd. kroner av dette brukes på tydelige byformål. Transportetatene
har i faggrunnlaget foreslått at pengene i «bypotten» bør kunne brukes
mer fleksibelt, både på riksvei, fylkesvei og kommunalvei. Hvis
dette ikke følges opp, blir helhetstenkingen i utviklingen av byene
vanskeligere.
Bymiljøavtalene er
den tydeligste satsingen på miljøvennlig og effektiv byutvikling
i samferdselspolitikken. Bymiljøavtaler er gjensidig forpliktende
avtaler mellom staten, fylkeskommuner og kommuner for å nå målet
om at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport,
sykling og gange. Byene skal føre en areal- og transportpolitikk
som sikrer måloppnåelse. Staten skal bidra med penger til kollektivfelt,
holdeplasser, gang- og sykkelveier o.l. Midlene brukes til kollektivfelt,
holdeplasser, gang- og sykkelveier o.l. Byutviklingsavtaler bør
inngå som del av den overordnede bymiljøavtalen, særlig for å konkretisere
arealdelen i bymiljøavtalene. Belønningsordningen for bedre kollektivtransport
og mindre bilbruk i byområdene har også samme mål som bymiljø- og
byutviklingsavtalene.
Staten har åpnet
for å inngå bymiljøavtaler for de ni byområdene Osloregionen, Bergensregionen, Trondheimsregionen,
Nord-Jæren, Kristiansandregionen, Buskerudbyen,
Grenland, Nedre Glommaregionen og Tromsø. Bymiljøavtale med Trondheim, Sør-Trøndelag
og staten ble inngått i september 2016. Det forhandles om avtale
mellom staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Staten legger
opp til at forhandlinger med Bergen og Nord-Jæren kan starte opp.
For de fem andre byområdene har man ikke startet opp.
Regjeringen framholder
i forslaget til statsbudsjett for 2017 å overoppfylle den økonomiske
rammen for den første fireårsperioden av Nasjonal transportplan
(NTP). For satsingen Bymiljøavtaler er regjeringen langt fra å innfri.
Oppfølgingen av bymiljøavtaler i Nasjonal transportplan samlet er
i perioden 2014–2017 på bare 14,4 prosent, ifølge forslaget til
statsbudsjett for 2017. Det er viktig at den manglende
satsingen snus i kommende stortingsperiode.
Nullvekstmålet for
byene blir av trafikketatene i faggrunnlaget for ny Nasjonal transportplan
foreslått å utvides til å omfatte alle byregioner der miljø- og kapasitetsutfordringene
gjør det formålstjenlig å håndtere persontransportveksten med kollektivtransport,
sykkel og gange. Per i dag har man ikke nok virkemidler for å sikre
at målet nås i mellomstore byer. Dette er et argument for å utvide
ordningen til mellomstore byer eller alle byer som i dag er aktuelle
for bypakker. En utvidelse til flere byområder forutsetter at avtalenes
rammeverk tilpasses til et hensiktsmessig nivå ut fra bystørrelse
og ulike grader av utfordringer.
Bymiljøavtalene regulerer
per i dag bare utviklingen i persontransporten, ikke utviklingen
i nyttetransport eller gjennomgangstrafikk. Formålet med bymiljøavtalene
om å sikre bedre bymiljø, gir liten grunn til å gjøre et slikt skille.
Sammen har staten og kommunene/fylkeskommunene mange virkemidler for
å sikre at også nyttetransporten og gjennomgangstrafikken
begrenses og gjøres mer effektiv. De mest progressive byene, slik
som Oslo, har dessuten egne målsettinger om at flere deler av trafikken
enn persontransporten skal begrenses, og staten bør bidra gjennom
bymiljøavtalene for å bygge opp mot dette.
For at bymiljøavtalene
skal fungere etter hensikten, er det viktig å ha et godt system
rundt oppfølging av avtalene slik at man sikrer at målene om begrensning
av den bilbaserte trafikken nås. Uten gode målesystemer og insentivsystemer
for måloppnåelse vil bymiljøavtalene være til forveksling lik de
tradisjonelle bypakkene. Bymiljøavtalene er gjensidig forpliktende
avtaler med staten og byene for å sammen sikre at man når bestemte
mål.
Når man gjør en slik
utvidelse av bymiljøavtalene, må man samtidig se på finansieringen
av drift av kollektivtrafikken, inkludert driften av kollektivtrafikken.
Trafikkfagetatene skriver følgende i faggrunnlaget til NTP:
«Det vil være krevende
å finne gode finansieringsløsninger for den fylkeskommunale
kollektivtransporten framover. Fylkeskommunene peker på at dagens
finansieringsløsninger ikke vil være tilstrekkelige for å møte den
forventede transportveksten med kollektivtransport. Manglende driftsmidler
kan bety at fylkeskommunene blir nødt til å konsentrere seg om en
mindre del av markedet, med en reduksjon i antallet kollektivreiser
som resultat. Tilbudet kan for eksempel begrenses til å betjene
arbeidsreiser inn mot sentrum. Dette vil svekke kollektivtransportens konkurransekraft
i byområdene.»