Representantforslag om utnytting av matavfallsressursene og kloakkslam og enkelte andre forslag

Dette dokument

  • Representantforslag 141 S (2016–2017)
  • Fra: Heikki Eidsvoll Holmås og Torgeir Knag Fylkesnes
  • Sidetall: 3

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Matavfall, kloakkslam og plastavfall er verdifulle ressurser som kan utnyttes bedre. Matavfall og kloakkslam kan bli til verdifull biogass og gjødsel, og plastavfall kan brukes til å lage nye plastprodukter. Likevel sorterte husholdningene i 2014 ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) i snitt ut kun 45 prosent av generert mengde våtorganisk avfall, mens virksomheter som genererer næringsavfall som ligner husholdningsavfall, i snitt sorterte ut 52 prosent av sitt våtorganiske avfall.

Ifølge kommunenes rapportering til SSB (KOSTRA-tall) var det om lag 130 kommuner i 2015 som ikke sorterte ut matavfallet, men sendte det sammen med restavfallet til forbrenning.

I dag materialgjenvinnes rundt 20 prosent av plastavfallet fra husholdninger, 38 prosent av plastavfallet fra næringer som genererer husholdningslignende avfall, og tilnærmet alt plastavfall fra landbruket som inngår i Grønt Punkt Norges returordning.

Forslagsstillerne oppfatter at det var Stortingets mål å få behandlet disse spørsmålene i tilknytning til behandlingen av stortingsmeldingen om sirkulær økonomi. Regjeringen har imidlertid varslet meldingen så sent til Stortinget at den ikke vil kunne behandles før inneværende valgperiode er avsluttet. Forslagsstillerne vil derfor fremme enkelte forslag for å få tatt noen prinsippavklaringer våren 2017.

Hvert år kastes det store mengder mat og plast i Norge. Avfallshierarkiet som ligger til grunn for norsk avfallspolitikk, sier at det viktigste er å redusere mengden avfall, dernest materialgjenvinning, så resirkulering og til slutt forbrenning. Matavfallet som går til forbrenning, kan det produseres verdifull biogass og gjødsel av, mens en del av plastavfallet kan materialgjenvinnes.

Miljødirektoratet foreslo i januar 2017 å stille krav til kommuner og næringsaktører som genererer husholdningslignende avfall, om å sortere ut våtorganisk avfall og plastavfall. Slik kan mer avfall materialgjenvinnes eller brukes til produksjon av biogass eller gjødsel.

EU krever at 50 prosent av husholdningsavfall og lignende avfall blir materialgjenvunnet i 2020, og har foreslått nye skjerpede mål for 2025 og 2030 på henholdsvis 60 og 65 prosent. Norge er forpliktet gjennom EØS-avtalen til å nå målet i 2020.

Miljødirektoratet mener det er nødvendig allerede nå å forskriftsfeste krav om utsortering av matavfall for produksjon av biogass og gjødsel, samt materialgjenvinning av utvalgte typer plastavfall, for å nå det gjeldende målet for 2020.

Miljødirektoratet foreslår at alle kommuner og virksomheter som genererer og håndterer næringsavfall som ligner husholdningsavfall, får krav om å sortere ut mat- og plastavfall og levere dette til biogass- eller gjødselproduksjon og materialgjenvinning. I tillegg ønsker Miljødirektoratet at dagens ordning for utsortering og materialgjenvinning av plastavfall fra landbruket videreføres.

Eksport

Det meste av norsk avfall behandles i Norge, men en god del eksporteres. Eksporten har økt betydelig de siste årene. I 2010 eksporterte Norge rundt 1 million tonn avfall, i 2014 hadde det økt til over 1,7 millioner tonn. Det meste av dette går til forbrenning i Sverige.

Kravene om bedre utnyttelse av mat- og plastavfall vil være bra for miljøet. Det vil redusere klimagassutslippene og redusere energibruken i Norge og andre land. Man får reduserte utslipp fra forbrenning av plast. Biogass som produseres av matavfall, kan brukes til å erstatte fossil energi i transportsektoren, samt at matavfall kan brukes til kompost og biogjødsel som erstatter bruk av mineralgjødsel og reduserer uttak og bruk av torv.

Kravene vil også bidra betydelig til at Norge nærmer seg EUs mål, men vil ikke være nok i seg selv. Det må derfor også vurderes å stille tilsvarende krav for andre typer avfall.

Kloakkslam

Kloakkslam utgjør i dag en betydelig biologisk ressurs. Biogass er viktig for å få til en utslippsreduksjon i transportsektoren. Det er et fåtall av kloakkrenseanleggene i dag som videreforedler kloakkslam til biogass. Ganske mange av kloakkrenseanleggene prosesserer kloakkslam og bruker energien det skaper, til eget forbruk, men et fåtall videreforedler dette til drivstoff. Det er kommunene som har ansvaret for håndteringen av kloakken. Som en del av arbeidet for en mer sirkulær økonomi er det nødvendig å gjenvinne en større del av ressursen.

I lys av verdens begrensede fosforressurser og Miljødirektoratets arbeid med bedre utnyttelse av fosfor, og generelt økende krav til bedre ressursutnyttelse og sirkulær økonomi, må det stilles krav til at alt kloakkslam skal behandles fortrinnsvis gjennom produksjon av biogass og biogjødsel eller kompost. For større anlegg skal hovedregelen være at biogassen oppgraderes til biometan og selges som drivstoff.

Spraybokser

Spraybokser skal ikke kastes i restavfall, men er å regne som farlig avfall som skal leveres inn ved en gjenbruksstasjon. Det gjøres i liten grad. I en undersøkelse gjennomført av Omnicom Media Group for Avfall Norge og LOOP i 2013, oppga 85 prosent at de visste at spraybokser inneholdt miljøgifter. Likevel kastet hver femte nordmann spraybokser i restavfallet.

Etter forslagsstillernes oppfatning må utsalgssteder av spraybokser med hårspray og liknende forpliktes til å legge til rette for retur av brukte spraybokser på samme måte som de i dag må legge til rette for retur av småelektrisk, lyspærer, lysstoffrør o.l.

Avfallssug - Bossug

Tradisjonell avfallsinnsamling med renovasjonsbil kan være utfordrende i tettbygde strøk og byområder med trange gater og begrenset plass. En løsning på utfordringene kan være å grave ned avfallsinfrastruktur i bakken. Avfallsinfrastruktur kan bestå i nedgravde containere med større kapasitet enn vanlige avfallsbeholdere eller såkalt «avfallssug». Avfallssug/bossug er et rørsystem som legges under bakken fram til en oppsamlingssentral der avfallet hentes med bil og bringes til videre behandling. Avfallet bringes til avfallssuget via felles nedkast i gaten eller via rørtilknytning fra bygningen der avfallsbesitter holder til.

Avfallssug er best egnet for husholdningsavfall og næringsavfall som i art og sammensetning ligner husholdningsavfall. Enkelte avfallstyper, som glass, metall, elektrisk og elektronisk avfall, farlig avfall og større enheter kartong og papp, er likevel ikke egnet for avfallssug. Ved etablering av avfallssug bør egne innsamlingsordninger for disse avfallstypene fra både husholdninger og næringsvirksomhet opprettholdes eller etableres for å sikre materialgjenvinning av avfallet.

Plan- og bygningsloven § 18-1 regulerer krav til opparbeidelse av veg og hovedledning for vann og avløpsvann, og det stilles krav om kommunalteknisk infrastruktur som veg, vann og kloakk. Infrastruktur for avfall inngår ikke i denne reguleringen.

Kommuner har i dag ikke juridiske virkemidler til å sikre prosjektering av gode avfallsløsninger tidlig i byggeprosessen. Prosjektering av tekniske løsninger på et sent tidspunkt i byggeprosessen gir ofte dårlige, lite framtidsrettete og lite brukervennlige løsninger.

De største byene i Norge opplever allerede store utfordringer innen effektiv arealutnyttelse og utbygging av god infrastruktur. Disse utfordringene er ventet å øke på grunn økt urbanisering, fortetning, press på grøntarealer, økt trafikk mv. Dersom det kommer inn et krav til avfall i plan- og bygningsloven § 18-1, vil kommunene få bedre forutsetninger for å sikre gode og framtidsrettede løsninger for avfallshåndtering, som blant annet bidrar til høyere grad av ombruk og materialgjenvinning.

Etablering av avfallssug krever høyere investeringskostnader enn tradisjonelle løsninger, men driftskostnader for avfallssug forventes å være lavere. Beregninger viser at avfallssug i byområder vil være lønnsomt for næringsaktører dersom alle knytter seg til. I dag kan kommunen pålegge husholdningene å bære kostnaden ved overgang til avfallssug over avfallsgebyret. Næringsaktører står fritt til å velge løsning for sitt avfall. For å gi kommunene større forutsigbarhet i planleggingen og prosjekteringen av denne type innsamlingsløsninger, og redusere kostnadene for hver enkelt avfallsbesitter, ønsker forslagsstillerne å gi kommunene mulighet til på visse vilkår å kunne pålegge også næringsaktører å knytte seg til avfallssug der dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Dette gjelder for næringsaktører som i hovedsak produserer avfall som er egnet for avfallssug. Samtidig bør kommunen ha et utvidet ansvar for å rådføre seg med brukerne og ta hensyn til deres behov i planlegging og drift av anlegg som retter seg mot næringsaktører.

Krav til bruk av resirkulerte råvarer i produksjon

I regelverk for offentlige anskaffelser må det stilles krav om prioritering av bruk av resirkulerte råvarer og ressurseffektive løsninger, gjennom både direkte krav og vekting av anbudskriterier (veikart for en sirkulærøkonomi i avfalls- og gjenvinningsbransjen). Det offentlige står for stor innkjøpsmakt, og derfor er det viktig at det offentlige gjennom sine innkjøp leder an.

I offentlige byggeprosjekter og andre inngåtte avtaler/kontrakter skal kontrakten inneholde et konkret krav om materialgjenvinning, sporbarhet av avfallsstrømmer og rapportering av behandlingsform. I dagens avfallsmarked opplever avfallsselskap at miljøkrav, eksempelvis utsortering av mat hos hoteller, taper for tilbud om lavere pris fra private aktører som ikke krever sortering på samme måte. Private selskaper oppgir også at de etterbehandler innsamlet mengde, men det er det ingen indikasjon på eller mulighet til å sjekke. Derfor er det viktig med krav om obligatorisk rapportering av gjennomført sluttbehandling. I dagens lovgivning kreves kun en erklæring om at avfallet skal leveres til godkjent mottak, men ingen spesifikke krav til utnyttelse og gjenvinning i sluttprosessen.

Nasjonal plan for avfallsbehandling og -anlegg

I tråd med ovennevnte krav om større grad av styring, aktualiseres også et behov for en nasjonal plan for avfallsbehandlingsanlegg. I Danmark finnes kun offentlig eide og drevne forbrenningsanlegg for avfall. Det gir en unik mulighet til å styre og konkretisere kravene overfor denne bransjen. Fra et myndighetsperspektiv er det viktig å kontrollere behandlingsløsningene. I Norge er det en annen situasjon, men det er derfor også et stort behov for en mer helhetlig løsning nasjonalt sett, med etablering av et nettverk av miljømessige gode løsninger og anlegg, og med rett og mulighet til å styre regionale avfallsstrømmer til nærmeste geografiske anlegg. Dette er i tråd med nærhetsprinsippet i europeisk avfallspolitikk, men utfordrer norsk konkurranselovgivning. Det er nødvendig å finne en god balanse for å sikre en god miljømessig utnyttelse av avfall.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen stille krav til kommuner og næringsaktører om å sortere ut matavfall og plast og sikre at dette går til biogass eller gjødsel og materialgjenvinning i tråd med forslaget fra Miljødirektoratet. Dette skal gjelde private husholdninger og næringer som genererer husholdningslignende avfall.

  2. Stortinget ber regjeringen stille krav om at alt avfall som eksporteres, skal være sortert.

  3. Stortinget ber regjeringen stille krav om at alt kloakkslam skal behandles fortrinnsvis gjennom produksjon av biogass og biogjødsel eller kompost. For større anlegg skal hovedregelen være at biogassen oppgraderes til biometan og selges som drivstoff. Et slikt krav skal fremmes innen utgangen av 2018.

  4. Stortinget ber regjeringen innføre en produktansvarsordning for innsamling av spraybokser som spesialavfall, slik at alle utsalgssteder må legge til rette for å ta imot retur av spraybokser.

  5. Stortinget ber regjeringen fremme lovforslag om hvordan avfallsinfrastruktur kan reguleres i plan- og bygningsloven, slik at krav til infrastruktur for avfall sidestilles med krav til infrastruktur for veg, vann og kloakk før byggestart.

  6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endring i forurensingsloven for å sikre at kommuner kan pålegge næringsaktører å tilknytte seg og benytte avfallssug på lik linje med fjernvarme.

  7. Stortinget ber regjeringen stille krav til bedrifter om et minimumsinnslag av resirkulerte råvarer i produksjon ved offentlige innkjøp.

  8. Stortinget ber regjeringen sikre at det stilles like krav til private og offentlig avfallsaktører om dokumentasjon på miljømessig optimal sluttbehandling av innsamlet avfall.

  9. Stortinget ber regjeringen fremme forslag til en nasjonal plan for avfallsbehandling og -anlegg.

26. april 2017

Heikki Eidsvoll Holmås

Torgeir Knag Fylkesnes