Kvinnsland-utvalgets
rapport
2. oktober 2015 ble
Kvinnsland-utvalget nedsatt. Kvinnsland-utvalget avga sin NOU 2016:
25 Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten – Hvordan
bør statens eierskap innrettes framover? 1. desember 2016. Kvinnsland-utvalget
skulle vurdere følgende alternativer til dagens organisering av spesialisthelsetjenesten:
1) avvikling av de regionale helseforetakene og ha færre helseforetak
enn i dag direkte underlagt departementet, 2) opprettelse av et eget
direktorat til erstatning for de regionale helseforetakene, 3) opprettelse
av et nasjonalt helseforetak til erstatning for de regionale helseforetakene,
og 4) eventuelt andre alternativer for organisering av spesialisthelsetjenesten.
Utvalget fikk ikke i mandat å se på finansiering.
Utvalget slår fast
at alle de tre alternativene som er omtalt i mandatet, innebærer
at mange av de viktigste beslutningene blir sentralisert. Dette
kan ifølge utvalget gi bedre grunnlag for nasjonal samordning og
styring. Samtidig vil sentralisering av beslutninger kunne svekke
legitimiteten. Utvalget mener etter en samlet vurdering at alternativ
3 med ett nasjonalt helseforetak som eier av helseforetakene, er
det beste blant de alternativene som er angitt i mandatet. Et flertall
i utvalget foreslår en modell der helseforetakene ikke lenger er
selvstendige rettssubjekter. Sykehusene vil være organisert som
egne resultatenheter (kalt sykehusgrupper) under helseforetak på
regionnivået, og ikke ha egne styrer. Dette vil bety at for eksempel
Helse Sør-Øst, som har ansvar for 56 pst. av befolkningens sykehustjenester,
bare vil ha ett styre. Dette styret vil være på regionalt nivå og
skal behandle saker fra hele virksomheten. Et mindretall av utvalget
foreslår å dele Helse Sør-Øst i to eller tre deler. Et mindretall
i utvalget foreslår at en løsning med færre helseforetak med sørge-for-ansvar,
direkte underlagt departementet eller et nasjonalt helseforetak, bør
vurderes nærmere. I en slik modell bør det også vurderes om en del
av oppgavene de regionale helseforetakene i dag ivaretar, bør overføres
til et direktorat. De mener at inndelingen i nye helseforetak kan sees
i sammenheng med regionreformen, og at det vil være mest aktuelt
med åtte til tolv helseforetak.
Forslagsstillerne
mener NOU 2016:25 hadde et mandat som gjorde at de aldri skulle
eller kunne utrede en reell erstatning for helseforetaksmodellen,
og at NOU-en bærer preg av dette. Forslagsstillerne mener Kvinnsland-utvalgets
tilrådinger betyr et fortsatt demokratisk underskudd i styringen
av sykehusene. Forslaget om en modell der helseforetakene ikke lenger
er selvstendige rettssubjekter, betyr en maktsentralisering og vil
være en forsterking av helseforetaksmodellens negative sider. Forslagsstillerne
mener at mindretallsforslaget om å utrede færre helseforetak direkte
underlagt departementet, burde vært utredet i hele sin bredde. Forslagsstillerne
mener som mindretallet i utvalget at uavhengig av styringsmodell
bør Helse Sør-Øst HF deles opp.