Stortingets
behandling av fusjonen mellom Statoil og Hydro
Den 18. desember
2006 inngikk Hydro og Statoil en integrasjonsavtale om en sammenslåing
av Hydros petroleumsvirksomhet med Statoil. Den 30. mars 2007 la
regjeringen Stoltenberg II frem St.prp. nr. 60 (2006–2007) Sammenslåing
av Statoil og Hydros petroleumsvirksomhet. Innstillingen fra energi-
og miljøkomiteen ble lagt frem 4. juni 2007. I proposisjonen ble
sammenslåingens innflytelse på norskbasert leverandørindustri problematisert
på følgende måte:
«Det sammenslåtte
selskapet vil få stor innflytelse på norskbasert leverandørindustri
– særlig i driftsfasen. Det forventes at selskapet vil være seg bevisst
det ansvar som følger av denne posisjonen. Det betyr at det sammenslåtte
selskapet må stimulere til bred konkurranse og mangfold blant leverandørene,
for å sikre gode teknologiske og effektive løsninger også i fremtiden.»
I innstillingen fra
energi- og miljøkomiteen, Innst. S. nr. 243 (2006–2007), blir det
samme området problematisert på følgende måte fra en samlet komité:
«Komiteen har merket
seg at det generelt er enklere å opprettholde mangfold og konkurranse
i markeder med flere aktører og kunder. Leverandørindustrien har
uttrykt bekymring for at det sammenslåtte selskapet blir en dominerende
operatør, og for at dette kan få negative konsekvenser for leverandørenes
muligheter til å konkurrere.
Leverandørindustrien
er bekymret for at den kan bli for avhengige av å ha et godt forhold
til en dominerende aktør med sterk forhandlingsmakt. Det er uttrykt
fra industrien at en mulig negativ konsekvens av sammenslåingen
kan bli at det over tid kan bli færre leverandører som igjen kan
påvirke kommersiell og teknologisk utvikling i industrien. Komiteen mener
at økt mangfold av aktører og flere operatørselskaper på norsk sokkel
kan motvirke eventuelle negative konsekvenser av sammenslåingen.
Komiteen vil understreke viktigheten av at myndighetene følger utviklingen
i leverandørindustrien og forholdet mellom det sammenslåtte selskapet
og leverandørindustrien i tiden som kommer. Komiteen forutsetter
derfor at departementet er i løpende dialog med leverandørindustrien
om utviklingen innenfor disse områdene, og at departementet på egnet
vis rapporterer om hvordan situasjonen for leverandørindustrien utvikler
seg.»
Flertallet, bestående
av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
hadde følgende merknader:
«Flertallet viser
til at StatoilHydro vil ha en dominerende rolle på norsk sokkel
i kraft av sin størrelse.»
og
«Flertallet legger
til grunn at det sammenslåtte selskapet skal stimulere til fortsatt
mangfold og konkurranse mellom leverandører på sokkelen. Siden det er
flere uløste oppgaver innen norsk petroleumsvirksomhet vil StatoilHydro
etter flertallets mening stå i en særstilling for å bidra til å
finne gode løsninger fremover.»
Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre hadde følgende merknader:
«Komiteens medlemmer
[…] viser til at fusjonen mellom Statoil og Hydro er en omfattende
endring i norsk petroleumspolitikk. Dette får konsekvenser for en
rekke områder, og det vil utløse behov for en gjennomtenkning av
sentrale virkemidler og en bevisst konkurransepolitikk for å sikre
fellesskapets verdier. Dette gjelder både forvaltningen av petroleumsressursene,
men også rammevilkårene for andre oljeselskaper og leverandørindustrien.
Disse medlemmer har merket seg at det sammenslåtte selskapet vil
få en svært dominerende posisjon på norsk kontinentalsokkel.»
og
«I forhold til mangfold
og konkurranse på sokkelen, representerer fusjonen etter disse medlemmers mening
betydelige utfordringer. Dette er særlig knyttet til virkningene
av økt markedsmakt og færre alternativer for leverandørene, redusert
kreativitet når kappestriden mellom de to selskapene blir borte, bortfall
av et stort og kreativt selvstendig letemiljø som kan føre til lavere
leteaktivitet og færre funn, risikoen for redusert FoU-innsats,
risikoen for vanskeligere tilgang til leteareal for mindre selskaper,
og at de offentlige kontrollorganene, samt Petoro som SDØE-forvalter,
vil stå overfor færre valgmuligheter. Disse medlemmer har videre
merket seg at det sammenslåtte selskapet vil bli et svært dominerende selskap
i det norske samfunn, med de eventuelle negative skadevirkninger
det vil kunne medføre. Konkurransen mellom Statoil og Hydro har
gjennom historien gitt de politiske organene et bredt handlingsrom
for olje- og energipolitiske beslutninger. Dette har etter disse
medlemmers oppfatning utvilsomt bidratt til bedre beslutninger.»
Regjeringen har,
i sin politiske plattform, også tatt til orde for at
«det må stimuleres
til konkurranse og mangfold på sokkelen»
og at
«[r]egjeringen vil
legge til rette for økt mangfold og konkurranse på sokkelen ved
tildeling av nye konsesjoner og operatørskap».