Bakgrunn
Det er grunnleggende
i arbeidet for trygghet og forebygging av parallellsamfunn å hindre
at det etableres områder der kriminelle gjenger har kontroll med
narkotikalanging og annen kriminalitet.
Terrorisme og organisert
kriminalitet er definert som trusler mot samfunnsstrukturen i Meld.
St. 37 (2014–2015) om Globale sikkerhetsutfordringer. Det er viktig
å ta inn over oss at dette skjer i Norge her og nå, ikke minst i
hovedstaden.
I løpet av 2016 så
man en utvikling med flere meget alvorlige skyteepisoder på offentlig
sted og at kriminelle bruker bøter, vold og kidnappinger for å kontrollere
kriminaliteten enkelte områder i Oslo. Politiet og andre som arbeider
med forebygging, ser med stor bekymring på slike tendenser, og det
er viktig at det settes inn store nok ressurser til å stoppe dem
og være tett på kriminelle gjengmiljøer for å forebygge og avverge.
Da man så lignende tendenser i 2006, ble det opprettet et eget gjengprosjekt
som fikk gode resultater.
Situasjonen i dag
er krevende fordi politiet har flere miljøer å følge med på enn
før. Ungdomsgrupper som tidligere begikk noe kriminalitet, har tatt
steget til å bli organiserte kriminelle gjenger av samme type som
B-gjengen, Young Guns, kriminelle MC-gjenger m.fl. Også ulike gjenger
av personer med bakgrunn fra Litauen, Somalia, Albania og Balkan
er i samme kategori. De driver en ustoppelig jakt på nye kriminalitetsfelter
og skaffer seg ny kompetanse og rekkevidde ved å inngå samarbeid
og allianser på tvers av grensene. De kan stå bak alt fra menneskehandel,
grove ran, narkonettverk, torpedovirksomhet, innbruddsraid og menneskesmugling
– til falsk fakturering, momssvindel, IKT-kriminalitet, svindel med
bankkort og innsidehandel.
Den siste tiden er
det satt søkelys på hvordan internasjonale kriminelle nettverk selger
blant annet kvinner og narkotika – også i Norge (blant annet gjennom
Brennpunkt-dokumentaren 18. april 2017). Dette viser med all tydelighet
behovet for sterk innsats mot organisert kriminalitet, der noen
bakmenn tjener mye penger på utnyttelse av sårbare personer.
I Danmark har det
vært store utfordringer knyttet til gjenger den siste tiden, og
en rekke tiltak har vært iverksatt. Noen av tiltakene som er iverksatt
kan være relevante også for Norge, som å gi mulighet til å ilegge
oppholdsforbud i særlige områder etter endt soning og til å styrke
innsatsen mot gjenger som har fotfeste i boområder.
Dette er meget ressurskrevende
oppgaver for politiet. For å kunne møte disse oppgavene har de tidligere
politidistriktene bygd opp egne org.krim-seksjoner. Det gjelder
blant annet Hordaland, Rogaland, Sør-Trøndelag, Agder, Romerike
og Oslo. Oslo politiet har en egen enhet, Spesielle Operasjoner
(SO), som er tett på gjengene for å forhindre rekruttering til dem
og avverge alvorlige anslag og farlige konflikter.
Imidlertid er innsatsen
mot organisert kriminalitet fra 2015 og 2016 fjernet som begrep
og målsetting i tildelingsbrevet for de årlige politibudsjettene.
Dette kan redusere politiets oppmerksomhet på gruppene som står
bak og organiserer kriminaliteten, slik at man blir arbeidende for
mye reaktivt på overflaten med de enkelte hendelsene, uten å ta
tak i bakmennene og nettverkene.
Det er også usikkert
om dette avgjørende arbeidet mot organisert kriminalitet vil bli
ivaretatt på en god måte under gjennomføringen av politireformen. I
dokumentet «Rammer og retningslinjer for etablering av nye politidistrikter»
fra Politidirektoratet er organisert kriminalitet i liten grad omtalt.
Mange andre viktige spørsmål er prisverdig omtalt konkret og
detaljert – som miljøkriminalitet, digitalt politiarbeid, menneskehandel,
økonomisk kriminalitet osv. – men ikke organisert kriminalitet som
er den store bakenforliggende trusselen. De nåværende org. krim-seksjonene
legges ned som sådan og fordeles inn i store felles enheter for
etterretning og etterforskning hvor mange ulike oppgaver
inngår. Faren er at dette vil føre til mindre konsentrasjon og langsiktig
arbeid med de kriminelle gjengene og den organiserte kriminaliteten.
Forslagsstillerne
viser til at utfordringene i storbyer som Oslo ofte ser annerledes
ut enn utfordringene i for eksempel Agder eller Finnmark, og mener dette
må ivaretas under gjennomføringen av politireformen. I denne forbindelse
viser vi til rapporten fra Direktoratet for forvaltning og IKT,
Evaluering av nærpolitireformen Statusrapport 2016, der det i en
av anbefalingene heter:
«Politidirektoratet
må balansere behovet for enhetlig styring og standardisering med
politidistriktenes behov for lokalt handlingsrom og lokal tilpasning».