Bakgrunn
I St.prp. nr. 48 (2007–2008)
anbefalte daværende regjering at
«Bardufoss flystasjon
utvikles som hovedbase for Forsvarets fremtidige helikopterstruktur».
Regjeringen understreket
fordelen ved det betydelige helikoptermiljøet som også da fantes
på Bardufoss. Regjeringen fastslo også fordelen ved at
«satsning på Bardufoss
flystasjon vil redusere behovet for investeringer i forhold til
en nødvendig oppbygging andre steder».
Gjennom Prop. 73
S (2011–2012) stadfestet daværende regjering at
«Bardufoss flystasjon
videreføres som hovedbase for Forsvarets helikoptre med felles ledelse
for 339 skvadron med Bell 412 taktiske transporthelikoptre, 337
skvadron med NH 90 kystvaktshelikoptre og 334 skvadron med NH 90
fregatthelikoptre».
Redningstjenesten
(330 skvadronen) ble også underlagt hovedbasens struktur.
Etableringen av Bardufoss
som hovedbase for militær helikoptervirksomhet skulle legge til
rette for operative og logistiske synergieffekter med utgangspunkt
i et videreført og forsterket operativt tyngdepunkt spesielt for
den mellomtunge helikopterstrukturen i nord samt en langsiktig,
rasjonell drift av den fremtidige helikopterflåten. Gjennom føringer
i omstillingen var organisasjonen på plass 1. august 2016.
Få betviler behovet
Hæren har for helikopterkapasitet, og det finnes heller ingen moderne
hær i verden i dag som ikke har funksjonelle helikopter tilgjengelig.
Under sitt foredrag i Oslo militære samfunn 2. februar 2016 slo
Generalinspektøren for Hæren, Odin Johannessen, fast at
«en hær uten helikopter
er en hær som ikke er i stand til å ivareta sine taktiske oppgaver».
Helikoptre er en
nødvendig kapasitet for en velfungerende hær. Helikoptre gir Hæren
mulighet til hurtig å flytte soldater til viktige posisjoner i terrenget.
Helikoptre gjør det mulig å raskt innta nøkkelterreng som flyplasser,
broer og havner for å sikre fremføring av andre styrker og utstyr.
Å kunne frigjøre seg fra veinett og dalfører gjør landstyrkene mer uforutsigbare
for en motstander. En annen viktig kapasitet er behovet for medisinsk
evakuering. Spesielt Norges store areal og geografi med fjell, fjorder
og daler vil i flere situasjoner gjøre det svært vanskelig for Hæren
å operere effektivt uten denne kapasiteten. Andre instanser i samfunnet
(Hovedredningssentralen, Fylkesmannen, politimestre og Politidirektoratet)
har også uttrykt sin skepsis knyttet til flytting av transporthelikoptrene
ut av landsdelen begrunnet i totalforsvaret og oppdragsløsning i
et stort ansvarsområde.
Det er over flere
år bygd opp et solid og svært verdifullt kompetansemiljø på Bardufoss.
Dette gjelder operativ virksomhet så vel som teknisk. Forslagsstillerne
understreker at helikoptermiljøet på Bardufoss må styrkes, ikke
avvikles. Nye kystvakt- og redningshelikoptre vil bidra til det.
Forslaget innebærer ikke omgjøring av vedtak Stortinget gjorde høsten
2016. Uklarheten omkring Hærens helikoptre i nord og hovedbasen
for helikopter har imidlertid skapt en betydelig usikkerhet i helikoptermiljøet
på Bardufoss. For å hindre unødvendig usikkerhet og svært uheldig
kompetanseflukt anser forslagsstillerne det som viktig at Stortinget
nå fastslår at hovedbasen for helikopter skal bevares på Bardufoss.
Etableringen av helikopterbasen
på Bardufoss ferdigstilles i disse dager, og det har vært en meget omfattende
investering. I tillegg vil ny brannstasjon bli tatt i bruk senere
i 2017. Forsvarsbygg omtalte i 2014 prosjektet som det største dette
året:
«Den nye helikopterbasen
på Bardufoss blir det desidert største enkeltprosjektet som skal
realiseres.»
I tillegg til det
nye skvadronsbygget er det etablert infrastruktur og inventar til
den nye helikopterbasen. Forslagsstillerne ønsker å understreke
betydningen av at de store investeringene som er gjort på Bardufoss,
kommer Forsvaret til nytte også i fremtiden.