Bakgrunn
Norske barn og ungdom
har stor mediekompetanse og er brukere av Internett i stor grad.
Dette medfører at barn eksponeres for potensiell risiko på nett.
Gjennom Internett har også barn fri tilgang til innhold med barnemishandling,
voldtekter, pornografi og andre seksualiserte kriminelle handlinger. Ifølge
en internasjonal studie fra 2011, som ble gjennomført med intervjuer
av barn mellom 9 og 16 år og deres foreldre i 25 land, topper Norge
listen over barn som har sett bilder av seksuell karakter på Internett. 34
pst. av norske barn sier de har sett slike bilder på nett, mens
gjennomsnittet blant de andre landene i undersøkelsen er på 14 pst.
Resultater fra studien viser at 22 pst. av barn mener pornografi
er den største risikoen de står overfor på Internett, og 23 pst.
av barna som har sett seksuelle bilder på Internett, føler seg plaget
av det. Ifølge en rapport fra Redd Barna (2015) viser studier at
pornografi har innvirkning på ungdoms seksuelle handlinger. Den
viser at ungdom føler seg presset til å etterligne handlinger fra
pornofilmer. Forskere har uttrykt bekymring for at pornografi medfører
at ungdommer ikke klarer å sette grenser og uttrykke hva de opplever
som trygt.
Ifølge en rapport
fra Medietilsynet (2016) fremgår det at barn ser tidligere på pornografi
enn før. Halvparten av gutter mellom 9 og 16 år bruker porno- eller
sexsider, mens 12 pst. av jentene gjør det samme. Over 33 pst. av
barn mellom 13 og 16 år oppgir at de noen ganger bruker pornografiske
sider på Internett, og 12 pst. sier de bruker det ofte.
I Storbritannia tok
tidligere statsminister David Cameron til orde for et forslag om
at internettleverandører skulle tilby et forhåndsinnstilt filter
som blant annet blokkerer barns tilgang til pornografi. Etter dialog
med internettleverandørene har alle de fire største nettleverandørene
introdusert familievennlige nettverksfiltre til nye kunder. Ifølge
en studie har 42 pst. av britiske barnefamilier en form for foreldrekontroll.
I Norge finnes det
gratis eller rimelige pornofiltre tilgjengelig på markedet. De fleste
er programmer som kan installeres som tillegg til en nettleser.
Et slikt filter krever installering fra den enkelte bruker på hver
eneste enhet og nettleser på enheten. Dersom man bruker mange ulike
enheter, deriblant nettbrett og smarttelefon, vil dette være mer
teknisk og praktisk utfordrende. Pornofilteret i Storbritannia har både
sterke tilhengere og motstandere. Selv om det er bred moralsk støtte
for målet om å skåne barn fra pornografi, er det uenighet omkring
hvilke metoder og tiltak som bør settes i gang for å få dette til.
På den ene siden ser man at noe av den mest sentrale kritikken mot
implementeringen av pornofilteret i Storbritannia har gått ut på
at noen informasjonstjenester er blitt blokkert fordi disse har
blitt mistolket som pornografi. Det er også blitt løftet frem problemstillinger
knyttet til personvern, ytringsfrihet og de rent tekniske utfordringene
med en målrettet implementering. I debatter om å sette i gang lignende
type tiltak i Norge, ser man at samme type problemstillinger som
i Storbritannia blir pekt på som mulige hindre for å gjennomføre
lignende tiltak med suksess i Norge.
Kristelig Folkeparti
har tidligere offentlig tatt til orde for at man også i Norge skal
sikre alle tilgang til pornofilter for å beskytte barn mot pornografi.
I denne debatten har blant andre IKT Norge uttrykt støtte til målsettingen
om å beskytte barn fra prematur seksualisering, samtidig som det
har blitt pekt på at et generelt pornofilter ikke nødvendigvis er veien
å gå. I debatten i Norge har det også blitt uttrykt en generell
skepsis mot å regulere Internett av hensyn til ytringsfriheten.
Forslagsstillerne mener dette er en sunn skepsis, samtidig ser man
en utvikling hvor det er blitt viktigere å moderere innhold på Internett;
det er regelmessig slik at innlegg fjernes dersom de er i strid
med lovgivningen eller nettsidens retningslinjer. Det kreves også
stadig flere steder at man identifiserer seg for å delta på åpne
debattsider. I disse tilfellene er det den som administrerer nettsiden,
som tar ansvar for innholdet basert på redaktøransvar og annet regelverk.
I disse situasjonene er det i stor grad aktørene selv, og ikke myndighetene,
som gjør at innholdet på nettsidene blir sensurert.
Utfordringen med
selskapene bak de åpne pornonettsidene er at disse ikke tar «redaktøransvar»
for å beskytte barn mot pornografisk innhold på internett. Når aktørene
ikke tar ansvar for å håndheve det regelverk som gjelder i samfunnet,
må samfunnet selv ta grep om en situasjon som ellers utvikler seg
på en skadelig og uønsket måte. Når myndighetene griper inn med
kontroll i en slik situasjon, er det vanskelig å se at ytringsfriheten
blir krenket. Tvert om er det pornobransjen som bevisst har valgt
å krenke lovverket ved å legge materiale åpent for barn.
På tross av de tidligere
påpekte bekymringene rundt tekniske utfordringer med et filter,
må det understrekes at myndighetene allerede kontrollerer internettrafikk.
I Norge har man et nettfilter mot overgrepsmateriale av barn (ofte
noe upresist kalt barnepornografi). Filteret baserer seg på et samarbeid
mellom Telenor og Kripos, hvor Kripos hele tiden gir Telenor oppdaterte
lister med nettsider som bør blokkeres. Det er Kripos som vurderer
hvorvidt innholdet er lovlig eller ikke, mens Telenor står for den
tekniske løsningen og administrerer filtreringsprosessen. Ifølge
Telenors nettsider har man hatt så gode resultater med filteret
i Norge at flere land og mobiloperatører nå har gått sammen for
å gjøre filteret verdensomspennende.
Når det gjelder innvendingene
relatert til ytringsfriheten, har man eksempel på at myndighetene uhindret
av ytringsfriheten har begrenset innhold på nett. For eksempel ved
endringen i åndsverkloven § 56c fra 2013, hvoretter nettleverandører
kan pålegges å
«hindre eller vanskeliggjøre
tilgang til nettsted der det i stort omfang gjøres tilgjengelig
materiale som åpenbart krenker opphavsrett eller andre rettigheter
etter denne lov.»
Denne hjemmelen ble
i 2015 benyttet til å pålegge flere internettilbydere å blokkere
tilgangen til sju nettsteder der opphavsrett ble krenket. Dersom
et generelt pornofilter blir vurdert som uhensiktsmessig fra et
fagteknisk hold, er det gode grunner for å kunne innføre en hjemmel
som krever at nettsider som ikke har noen alderskontroll eller som
viser ulovlig pornografi, blokkeres av nettleverandør.
Basert på de foreløpige
erfaringene til myndighetene i Storbritannia har den britiske regjeringen
nylig tatt til orde for å blokkere pornonettsteder som verken har
eller er villig til å innføre alderskontroll på besøkende. I praksis
innebærer en slik tilnærming en strengere regulering av nettsider
med pornografisk innhold. Det sistnevnte eksempelet illustrerer
at det er flere praktiske tilnærminger til hvordan myndighetene
kan ta en mer aktiv rolle i å beskytte barn fra seksualisering gjennom
pornografi.
Forslagsstillerne
har på bakgrunn av tilbakemeldinger fra tidligere debatter om temaet
opplevd at det finnes en klar erkjennelse av behovet for å beskytte barn
fra den økte seksualiseringen på nettet. Samtidig uttrykkes det
en usikkerhet rundt hvordan disse problemstillingene konkret skal
løses. Den raske digitale revolusjonen gjør at myndigheter står
overfor helt nye problemstillinger. Forslagsstillerne ønsker å advare
mot at politikere grunnet berøringsangst og manglende teknologikompetanse
i disse komplekse problemstillingene blir stående på sidelinjen.
Tiden er overmoden for nye tiltak for å beskytte barn og fremtidige
generasjoner.