Bakgrunn
Stortinget har gjort
vedtak som betyr at nybilsalg etter 2025 skal være nullutslippsbiler.
For å få til det trengs det en plan for opptrapping, samt at muligheten
for å lade elbil i blokkbebyggelse, borettslag og sameier må bli
betydelig bedre.
For at folk skal
kunne bytte til elbil, må man kunne lade hjemme. I blokkbebyggelse
skaper dette utfordringer. For å bruke Oslo som eksempel: Ifølge Statistisk
sentralbyrå (SSB) bor 62 prosent av innbyggerne i Oslo i blokk.
31 prosent av elbilistene i Oslo som har svart på spørreundersøkelsen
Elbilisten 2016, oppgir at de daglig eller ukentlig lader hjemme i
borettslag, sameie eller fellesgarasje. Det betyr at bileiere som
bor i enebolig eller rekkehus, i større grad har valgt elbil enn
folk som bor i blokk. Dette kan ha med økonomi å gjøre, men lademulighet hjemme
er også en betydelig barriere. Denne barrieren vil øke etter hvert
som elbilandelen øker betydelig og modeller i svært populære bilklasser
og bilmerker når markedet fra 2019.
Lading i borettslag,
sameier o.l. er en stor utfordring for videre elektrifisering av
bilparken i byene. Det er en rekke utfordringer knyttet til lading
i borettslag, i første rekke økonomiske og organisatoriske, men
også tekniske. Mange styrer er skeptiske både når det gjelder sikkerhet
og fordeling av kostnader og til elbil generelt. Det er vanskelig
for de første få beboerne å få gjennomslag for at det bør tilrettelegges
for lading av elbiler og ladbare hybrider. I tillegg er det lav
kunnskap om tekniske behov og muligheter knyttet til etablering
av ladestasjoner. Det tar også lang tid å gjennomføre prosessen
når man ikke vet hvor man skal henvende seg, og hva man egentlig trenger
for å få dekket behovet.